Quartz horloges bewaren

Beste mensen,
Zoals vele van jullie wel zullen weten, heb ik pasgeleden een Damasko gekocht. Ik ben er echt verschrikkelijk blij mee. Elke keer als ik ernaar kijk vind ik hem prachtig. Ik draag hem dan ook elke dag. Alleen bij extreme omstandigheden gaat de G-shock om, die staat de rest van de tijd op PowerSafe mode.

Enfin, nu mijn vraag. Naast mijn Damasko en de G-shock, heb ik nog een aantal quartz klokjes. Ik ben aan sommige erg gehecht, maar ze krijgen voorlopig denk ik even geen draagtijd. Ik heb ze daarom keurig in de doos gestopt. Nu heb ik wel eens gelezen, dat mensen quartz horloges die nauwelijks worden gedragen met de kroon uitgetrokken bewaren. Ik denk ivm het sparen van de batterij, of misschien om onnodige slijtage te voorkomen. Is dit een goed idee? Of juist niet? Wat is jullie mening hierover? Ik twijfel namelijk weleens of ik dat nu wel of niet moet doen.

Ik laat ze gewoon altijd lopen. Alleen batterij loopt dan sneller leeg geloof ik, maar dan blijft ie wel op tijd lopen. Volgens mij kon ie juist gaan lekken van de uitgetrokken kroon, maar weet dit niet zeker…
Of in ieder geval is er weer ruimte voor stof om via de kroon het horloge in te komen, aangezien de afdichting open staat.

Kroon kun je inderdaad uittrekken om de batterij te sparen!

Verder enkel de waarschuwing: Doe dit niet met een stemvork horloge!!

Bidle Schreef:

Kroon kun je inderdaad uittrekken om de batterij
te sparen!

Verder enkel de waarschuwing: Doe dit niet met een
stemvork horloge!!

En waarom niet als ik vragen mag ?

Marc-B1 Schreef:

Bidle Schreef:


Kroon kun je inderdaad uittrekken om de
batterij
te sparen!

Verder enkel de waarschuwing: Doe dit niet met
een
stemvork horloge!!

En waarom niet als ik vragen mag ?

Dat mag!

Als je de kroon uittrekt dan stopt het horloge na een seconden maar blijft hij stroom trekken, zelfs meer (heb ik begrepen). Als je de kroon dat weer indrukt dan duurt het ook weer even voordat het horloge gaat lopen.

Ik heb dit meerdere keren gehoord en diverse keren ook gelezen in reviews. :slight_smile:

Je leest sowieso verschillende verhalen over de kroon uittrekken.

bijv.: http://forums.watchuseek.com/f9/does-pulling-out-crown-291136.html

je kan natuurlijk ook de batterij er helemaal uithalen als je hem echt heel lang niet draagt. Persoonlijk zou ik het niet doen, charme is juist dat je hem ook na maanden kan pakken en hij nog goed loopt.

Ik heb hier op het forum in het verleden een discussie gevolgd waar men waarschuwde
dat als je het horloge laat stoppen met of zonder batterij het kristal en chip
achteruit gaat.
antonsv

De olie schijnt dik te kunnen worden, maar met de nieuwe oliën zal dat wel meevallen denk ik, stof lijkt me een groter probleem.

Ik laat de mijne gewoon tikken. Wat kost een batterijtje nog tegenwoordig?

Laten lopen, dat is beter voor het uurwerk.

Thanks voor de reacties. De meeste zijn voor laten lopen, dus dat doe ik. Bedankt(tu)