Elke industrie verandert met het voortschrijden van de technologie (sterker nog de wereld om ons heen verandert door kennis en wat mogelijk is) … dus ook de horloge industrie. Stilstand is achteruitgang.
We hebben super moderne comfortabele auto’s en toch blijft er een groep liefhebbers van old timers… er zijn daarom ook nog mensen die die oude auto kunnen repareren zonder een computer, een carburateur kunnen afstellen of de kontaktpuntjes.
Zo zijn er ook een groep liefhebbers van die ouderwetse onnauwkeurige mechanische uurwerkjes en ook mensen die ze kunnen afstellen en repareren.
Ook een mooi voorbeeld … de Engelse motor industrie is ook ten onder gegaan aan de Japanners… waarom ? Omdat de Japanners beter waren…
Met Triumph is alleen de naam opnieuw begonnen …
Nee, de nieuwe Triumphfabriek staat in de UK, met satellietfabrieken het “buitenland”.
De producten zijn betrouwbaar, hebben een eigen identiteit, hebben “status”, leveren topprestaties en zijn relatief betaalbaar.
Deze eigenschappen zijn, vind ik , ook redenen om een mechanisch horloge aan te schaffen.
Dat is het overleven!
Klopt helemaal. Wat ik bedoelde is dat Triumph volledig opnieuw begonnen is, een nieuwe fabriek, met nieuwe machines, op een nieuwe plaats met nieuw personeel etc…
Juist door dat @RLC het niet zo op quartz heeft ( en je er dan in verdiept ), ben ik juist opzoek naar een mooie quartz naast mijn mechanisch horloge. Thanx !
Mee eens. Wat maakt het uit of een horloge gereguleerd wordt door een mechanische balans of een kwartsoscillator? Als het horloge mij maar wat doet, dat is het enige wat me interesseert.
Quartz heeft geen ziel…
Stel dat een horloge een ziel zou kunnen hebben, dan zou het een quartz horloge zijn, of evt. een springdrive, in elk geval zou er elektriciteit aan boord moeten zijn, net als bij mensen.
Er zal dus nooit een ziel te vinden zijn in een mechanisch horloge. Net zoals een Zwitsers zakmes geen ziel kan hebben.
Vroeger had ik zo’n lawaaiige opwindwekker, die had ook geen ziel. Hoewel hij wel een vreemd geluid maakte toen ik m op een dag het raam uit gooide.
(mensen die vinden dat een horloge een ziel heeft zijn niet helemaal barki, maar, ik ben geen psychiater)
Gezien de huidige prijzen en wachttijden voor een Rolex, lijkt me dat de toenmalige quartz crisis het Zwitsers mechanische horloge geen windeieren heeft gelegd…