Quartz loopt te langzaam,is daar iets aan te doen?

Beste HF leden,

Ik heb een Stipto quartz horloge wat te langzaam loopt.
3 batterijen geprobeerd maar geen verbetering.
Is dat te verhelpen of bij te stellen?
Ik vermoed van niet maar vraag het toch maar in de hoop op positief bericht :sweat_smile:…

1 like

Vast wel, er zit een afregel trimmer in dit uurwerk, ongeveer op 7 uur op de foto, Die kun je verstellen.
Ik raad je echter aan dit door een horlogemaker te laten doen, die kan meten als hij de trimmer versteld of hij nu wel op tijd staat, Zonder testapparaat kan het wel eens lang duren voor je de juiste stand vind.
Mocht je het zelf willen doen, de trimmer is best kwetsbaar, dus met beleid, juiste maat schroevendraaier en niet uitschieten en steed maar een klein beetje.

8 likes

O dat is mooi! Dank voor je bericht :+1:, vond het zo’n leuk horloge voor de juiste prijs :grin:.

Een leuke Junghans quartz.

Zoals gezegd: deze kan gereguleerd worden (binnen grenzen).

Een beurtje zou na 30/40 jaar overigens geen kwaad kunnen.

Ik wist niet dat dat kon, een beurt aan een quartz horloge…

Uiteraard, daar zitten ook bewegende delen in (bij de analoge quartz uurwerkjes, digitaal niet).

Demonteren, reinigen, oliƫn, versleten onderdelen vervangen.

Veel moderne quarts is niet te servicen. Geklonken of in plastic gegoten onderdelen. Tissot bijv. kan daar wat van.

Dat is dus bij een defect een nieuw uurwerk monteren. Tot die uurwerken niet meer te krijgen zijn, of absurd duur worden.

De charme van oude quartz is juist, dat het probleemloos 40+ jaar kan werken en alles gerepareerd/vervangen kan worden. Vaak ook door een modulaire bouw.

Voorbeeld: elektroblok van een Omega 1310 (eerste Omega in house quartz) vervangen is letterlijk een paar schroeven losdraaien, het oude blok verwijderen, het nieuwe plaatsen en weer vastschroeven.

Na 40+ jaar wordt de hoeveelheid reserveonderdelen ook voor dit soort oude beestjes wel ā€œdunā€.

7 likes

Ik verwacht binnenkort te beschikken over een Quartz tester.
Impulsaankoop, zal eerst nog moeten uitzoeken of en hoe ie werkt. :grimacing:

Als je het aandurft en Den Bosch niet te ver voor je is, dan kan je m tzt wel eens langs brengen

4 likes

Kijk…weer wat geleerd.
Dank…

Interessant, ik woon aardig in de buurt dus graag :+1:

Ik heb ook een quartz tester, als je wilt kan ik hem evt. bekijken en afstellen.

Mooi aanbod :+1: