Quartz > < Mechanisch?

Nu ik in vakantie ben heb ik effe de tijd om een zeer interessant boek door te nemen:
“History of modern wrist wach by Pieter Doensen” - echt een aanrader, ooit eens bij De Slegte gekocht.

Persoonlijk ben ik mij eigenlijk in polshorloges beginnen te interesseren door de opkomst van de quartz-horloges.
Eerst de LED-energievretertjes, daarna alles wat met LCD te maken had en tegenwoordig zijn er al zelfs met OLED technology…

Wist ik toen veel af van accutron, thermatron en al de voorlopers van quartz…ik had er geen flauw idee van, maar de geschiedenis en de evolutie van quartz is best wel boeiend.

En wat is er allemaal op de markt gekomen: sensortechnologie, touch-screen ( lang voor de T-touch hoor ! ), calculators ( waarvan de beroemste HP en Pulsar), … eigenlijk zijn ze in die quartz-horloges behoorlijk vernieuwend geweest. En sommige stukken zijn nu ( haast letterlijk ) goud waard.

Enfin, een mechanisch horloge wordt aangedreven door een veer, een quartz door een batterijtje ( of door solar-power)
Wel, ik heb hier ook enkele mooie mechanische horloges. Op de laatste Rikketik kocht ik een winder voor drie horloges die ik graag frequent draag en die ik niet wil laten stilvallen, zodat ik niet telkens dag en datum moet instellen.

Toen ik deze vandaag zag draaien, dacht ik bij mezelf:

Zou het nu niet simpeler zijn als er in elk van die horloge een batterijtje stak ? :smiley:

Denk het niet… :slight_smile:
Wat vraag je eigenlijk nu???

Duw er geen Renata battery in, zorg voor een Seiko battery !! :D:D:D

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,55815,55815#msg-55815

hcptdg Schreef:

Denk het niet…
Wat vraag je eigenlijk nu???

LOL ! Niks eigenlijk ! Alleen wat meer begrip voor de quartz-liefhebber ! :wink:

Begrip voor de quartz-liefhebber…?! :S Als laatste wens op het schavot mag je dat uitspreken! :wink:
Welnee… Ieder zijn meug. Persoonlijk draag ik geen quartz-horloges. Nou ja, mijn Timex Ironman Triathlon als ik ga hardlopen.
Het mooie getik, die kleine tandwieltjes, de techniek, het maakt me vrolijk! :slight_smile: Voor mijn gevoel is dat totaal niet te vergelijken met het een ‘steriel’ quartz-horloge!

Maar in een “analoge” quartz zitten toch ook tandwieltjes ? :smiley:

Nu pas op, ik ben helemaal niet quartz-fanatiek; de twee moeten naast mekaar kunnen leven imho.

Enne…je gaat me nu toch niet zeggen dat je geen gevoelens krijgt bij het aanschouwen van een Pulsar P2 LED, of een Bulova Spacewiew accutron, of een Omega Marine Chronometer 2400, of … een Breitling B1 :wink:

de oplossing is zo gemakkelijk,we hebben 2 polsen! 1 voor een quartz horloge met de juiste tijd en een pols voor een horloge met mechanisch werk voor het gevoel ,zeg maar de ziel.
probleem op gelost>

haha

Prachtige oplossing, Pajero! Maar je vergeet de enkels. Daar kunnen ook horloges om. Maar goed, even alle gekheid op een stokje. Ik vind mechanische horloges het allermooiste. Dat getik maakt ook mij vrolijk. Ik draag echter een Bulova/Titanium. Loopt volgens een uitstekende leerling van Zadkine, 2 seconden per maand vóór. Als ik geld heb dan koop ik een horloge met een zichtbare tourbillon. Volgens mij is dat het summum van genieten. Ik kan uren naar de animaties van bijvoorbeeld www.clockwatch.de kijken. Groeten, Ben.

Als er een electromagnetische puls optreed, dan zullen alle op electrisiteit werkende appartaten ophouden te werken dan ben ik waarschijnlijk de enige in de straat die weet hoe laat het is. En als ik met een vliegtuig neerstort op een onbewoond eiland en ik moet daar voor meerdere jaren blijven, dan zal ik ook door mijn automaten bij de tijd blijven.

Verder lijkt het me puur een gevoelskwestie :smiley:

Groeten,

Stefan

Stefanmol Schreef:

Als er een electromagnetische puls optreed, dan
zullen alle op electrisiteit werkende appartaten
ophouden te werken dan ben ik waarschijnlijk de
enige in de straat die weet hoe laat het is. En
als ik met een vliegtuig neerstort op een
onbewoond eiland en ik moet daar voor meerdere
jaren blijven, dan zal ik ook door mijn automaten
bij de tijd blijven.

Verder lijkt het me puur een gevoelskwestie

Groeten,

Stefan

Geruststellend idee met dat eiland van je. Beetje servicebeurt wordt lastiger daar. :slight_smile:

tja elke beurt lijkt me
haha