Je heb ze eenvoudig met 0 jewels maar ook met bijv. 5 of 7 jewels.
Wat is hierin een verschil? loopt die met jewels nog preciezer of is het voor de duurzaamheid, dat zo een wel gerepareerd kan worden en een 0 jewels niet?
Kan iemand me hier iets over vertellen? Overigens heb ik het hier over een complicatieloos uurwerk.
Op de foto is idd een 7 steens uurwerkje ( ETA 955 112 )
Jewels , in dit geval is idd voor de duurzaamheid .
Uiteraard loopt het werkje soepeler waardoor de belasting op de energiebron natuurlijk ook minder is .
Repareren / onderhoud van beide types is mogelijk !
Blijft de vraag of in sommige gevallen het vernieuwen van het uurwerkje of een ruilsysteem niet goedkoper is ?
Naar mijn mening zijn deze quartz modules de top in quartz land, alleen wie wil dat nog betalen. Zelfs de goedkoopste doet het wel een paar jaar en dan koopt men weer een nieuwe. Zelf heb ik een Seiko met 4 jewels uit 1982, loopt nog altijd perfect. Was toen duurder dan een automaat. Maar ja, dat is maar een kleine groep mensen die dat waarderen.
Zelf heb ik wel een zwak voor deze generatie quartz horloges. In mijn pas gekochte 7C43 zit ook een mooi uurwerk. 7 jewels, 5 jaar batt.
Zie hier, CWC G10 specificaties door de jaren heen:
1980: First pattern. No-oval dial. 13mm thick, crystal to caseback. AS/ESA 536.121 movement, no jewels. 386 battery. Battery hatch on centre line.
1982: Second pattern. Logo has oval. Everything else same as first pattern.
1983: Third pattern, variant A. Logo has oval. 11.8mm thick, crystal to caseback. ESA 947.121 movement, seven jewels. 386 battery. Battery hatch offset.
1984, 1985: Third pattern, variant B. Same as variant A except movement is ETA 555.112 (marked Marinium), battery is 394 and battery hatch is on centre line.
1987 on: Fourth pattern. Logo has oval. 10.2mm thick, crystal to caseback. ETA/ESA 955.114 movement (and other equivalents), seven jewels. 395 battery. Battery hatch on centre line.
Tel er maar op dat er in jouw Tag Heuer ook een 7 jewels ETA zit.
In sommige Seiko kinetic modellen zitten er wel 12 jewels ook in de Citizens is dat het geval, Citizen CAMPANOLA 23 jewels. Mijn Omega chronoquarts telt er 15. Dus met andere woorden in quartz horloges zitten ook bewegende delenB)- wat een hoop mensen op dit forum niet geloven…
Waarschijnlijk zit er in jouw Tag hetzelfde uurwerk als bij die van mij, een 7 jewels.
Als je goed kijkt op de 3e foto kan je het lezen in het blauwe gedeelte.
Deze twee tikken al zo’n 14 jaar probleemloos!