Quartz of mechanisch .... wat kiezen we eigenlijk ?

Breitling Colt idem

Mechanisch omdat het technisch interessanter is. Zo vind ik bij een auto ook een verbrandingsmotor aantrekkelijker dan een elektromotor. Het is dan gewoon zoals het ooit oorspronkelijk bedoeld is.

Het heeft gewoon een andere charme. Ik heb echt van alles maar als ik haast heb pak ik toch net iets vaker mijn Breitling quartz omdat deze altijd al op tijd loopt. Maar ook een LED horloge of een stem vork is gewoon heel leuk op zijn eigen manier.

1 like

Mooi exemplaar :thumbsup:

Zou het niet zijn omdat er tijdens de ontwikkeling van de mechanische horloges niets beters was?
De techniek vind ik geweldig. Maar dat geldt voor alle facetten. Een quartz met GPS en wijzers die iedere x tijd uitgelijnd worden. Mooie techniek. Zelfde voor solar en kinetic.
Daarnaast hebben de Bulova quartzen met ā€˜glijdende’ secondenwijzers ook wel wat. ik heb er nu twee en dat blijft mooi om te zien. Daarnaast scheelt het ontzettend qua onderhoud.
Voor mij gaan mechanisch en quartz hand in hand in de collectie. Beide mooi en interessant om hun eigen redenen.

3 likes

Nou wil ik niet veel zeggen, maar elektrische auto’s zijn minstens net zo oud als auto’s op verbrandingsmotoren (volgens sommige bronnen zelfs een stuk ouder, de elektrische auto stamt uit 1834, de ontploffingsmotor uit 1859). De eerste wagen die de 100 km/u grens haalde, de ā€œJamais Contenteā€, was elektrisch. ā€œOorspronkelijk bedoeldā€? Mooi niet dus :smiley:

Back on topic. Voor mij is een quartz gewoon een werkpaard. Betrouwbaar, licht, goedkoop. Maar een mechanisch horloge blijft een prachtig stukje vernuft; vakmanschap, dƔt is het.

1 like

Je hebt ook wel gelijk, maar dat nostalgische daar houd ik van. Ik heb nog net geen zonnewijzer aan de arm… nee geintje. Mechanisch trekt me ge woon meer, ieder zijn ding toch.

Hoe ervaar ik mijn einzeiger? Prima af te lezen, interessant, een prachtig ontwerp en toch draag ik 'm bijna nooit. Heb me voorgenomen 'm te verkopen en dat zelfs al bekend gemaakt. Maar als ik 'm wil aanbieden krijg ik op voorhand ā€˜spijtsignalen’ en gaat 'ie weer in zijn mandje of draag ik 'm een paar dagen.

Ik wil eigenlijk de day-date van MS hebben. Dus ruilers?

1 like

Jazeker. Dat is ook hetgeen wat mij aantrekt naar mechanisch. De techniek en het vakmanschap.
Maar zoals velen hier heb ik meerdere automaten, sommige daarvan zullen wellicht eens een servicebeurt krijgen andere niet omdat ze het niet waard zijn. Dat is voor mij een reden om quartz er naast te houden. Lage onderhoudskosten en toch kan het een technisch zeer vernuftig horloge zijn dat mij dan toch aanspreekt.
Heerlijk die keuzes :grinning:

2 likes

Schoonheid door eenvoud qua uiterlijk met de wetenschap dat er toch een hoogwaardig motortje in draait.

De MS heeft mijn liefde voor horloges getriggerd mag ik wel zeggen, en bij de latere aanschaffen zit geen Einzeiger meer bij…

ben erachter gekomen dat mechanisch toch echt wel mijn voorkeur geniet. Zo’n klok LEEFT zoals al meer mensen gezegd hebben. Heb een tijd geleden een Helgray Silverstone gekocht omdat ik die echt heel erg mooi vond (maar zit weer in de verkoop - geen klik, geen draagtijd), en sinds kort ook een vintage Chrono. Nu is die laatste handopwind en geen automaat, dus da’s nog even testen hoe ver mijn ā€˜mechanische voorliefde’ gaat :slight_smile:

helemaal mee eens. Heb liever iets met een mooie sound, mooie (en veel) klokken en een gevoel van ā€˜hier hebben engineers met liefde aan ontwikkeld en gesleuteld’ dan om zo’n elektrische speelgoed ding met een 22 inch scherm te moeten bedienen. Wel supersnel, maar daar is dan ook ALLES mee gezegd…

Waarom kiezen? Ik ben even blij met mijn 1972 Speedmaster als met mijn recente Breitling B1 :wink:

Ik bedoel maar: Je hebt quartz en quartz :wink:

Ciao, Henk

Correctie, je hebt quartz en SuperQuartzā„¢.

:slight_smile: