Quartz only

Ik bedoelde dat de GS gewoon een klassiekere look heeft …
Uiteraard zal de Sinn een betere ‘beater’ zijn :slight_smile:

11 likes

Ik begrijp je, ik zie ook graag GS (maar niet het model dat jij toont), maar ik vrees dat krassen door het gebruik, de hele belevenis van het horloge om zeep helpt.

1 like

Zeer mooi uurwerk MAAR niet echt een dagelijks uurwerk met maar 50m waterdichtheid. Was dit binnenwerk nu eens in volgend case geplaatst dan direct.


Maar eerlijk wel een zeer mooi uurwerk zeker met de carbon dial.

2 likes

Zeer fraai. Moest je hier vroeg of laat vanaf willen :wink:

2 likes

50m is volgens de “longines standaarden” genoeg om mee te zwemmen/snorkelen:

Wellicht is 50m bij Longines wel gewoon getest op 100m oid? Die van mij heeft enkel wat douchebeurten meegemaakt, maar er zijn op meerdere internationale fora voorbeelden van mensen die er zorgeloos mee hebben gezwommen.
Misschien gewoon geluk gehad, maar als Longines zegt dat je ermee kan zwemmen heb ik er genoeg vertrouwen in om 'm als “dagelijks” uurwerk te gebruiken. Tenzij je dagelijks aan het watersporten bent, denk ik dat dat voor de meeste mensen geldt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat de waterdichtheid gewoon min. 100m had moeten zijn voor een dergelijk type horloge.

Voorlopig moet ik daar niet aan denken :wink:

Niet mijn foto hoor :wink: (Maar ik bezit hem wel :D)
Wat me het meest verbaasd is het wel erg grote verschil tussen beide modellen …
De Sinn = 44mm, titanium, duiker, oudere eta, …
De GS = 39mm, staal, gmt, nieuwere gs quartz, …

Je zou er een GS diver kunnen naast zetten, maar dat is geen quartz en daarvoor koop je 3 sinns :crazy_face:

Hoe geen quartz diver GS, Hoe 3 maal de prijs?

2 likes

6 likes

ah voila, opgelost :slight_smile:

Wat me hier dan weer stort is de porminente 9. 12 en 6 is genoeg me dunkt.

idd, je zou denken dat 50m meer dan voldoende is voor normaal gebruik maar…
Voor mij dagtaak installeerde ik jaren electronica buiten op grote hoogte. Water was daar telkens een groot probleem. Mijn theorie is dat die waterdichtheid per jaar daalt door veroudering van dichtingen. Bij elke onderhoudbeurt zal het toestel getest worden en meestal wel OK bevonden worden. Als je nu start met een hoger getal (bvb 100m) dan zal die periode tot mogelijk insijpeling groter worden. Zoals ik zeg, mij theorie :grin:
Het ergste vind ik de OMEGA X33 Highly precise thermo‑compensated multi‑functional quartz movement, titantium, saffier glas, KLAAR OM IN DE RUIMTE MEE TE GAAN. Dan val ik omver dat deze maar 30m waterdicht is…

4 likes

4 likes

Vintage quartz, met ESA 9362.

Dit zit erin. Niet heel mooi, wel al 40+ jaar and still going strong.

7 likes

Van wat ik over tijd geleerd heb mbt waterdichtheid is dat falende seals(bijvoorbeeld door uitdroging) waterdichtheid tot 30m al niet meer garanderen, ongeacht de rating van het horloge. Dat wil zeggen dat bij een waterdichtheidstest het lek in de eerste 30m/3bar hoogstwaarschijk al aan het licht komt.
Het is dus zaak om periodiek (jaarlijks wordt aanbevolen) de waterdichtheid te laten testen en de seals waar nodig te laten onderhouden/vervangen door een kundig iemand.

Een horloge met een rating van 100m, welke jaarlijks significant minder waterdicht wordt terwijl de seals onderhouden worden lijkt mij kwalitatief slecht gebouwd.
Een degelijk, goed onderhouden horloge zal zijn waterdichtheid rating jaren lang behouden. Tegen de tijd dat ie dat niet meer doet heeft de gemiddelde horloge liefhebber waarschijnlijk weer wat nieuws

toolwatch

1 like

Graag handjes omhoog voor de mensen die jaarlijks hun horloge laten testen op waterdichtheid. Mijn citizen eco-drive hangt al 7 jaar om mijn pols en gaat pas binnen als er iets verkeerd is. Idem voor mijn OMEGA.
Wat ik ook ervaren heb bij juweliers is dat een waterdichtheidstest niet standaard bij het vervangen van een battery hoort (RIP CASIO MT-G). Nu ik erover nadenk heb ik al bij vier juweliers items laten doen en telkens heb ik toch moeten vragen om die test te doen.
Ik verkies dus uurwerken met een hoger getal in de hoop langer probleemloos te zijn. I have got 99 problems and a yearly check-up for my watches is not one of them.

Maar kudos als je het wel doet, mijn respect heb je.

1 like

Tja. Een ISO 6425 gecertificeerde duiker met falende seals is nog minder waterdicht dan

Dan heb ik liever mijn Longines VHP met 50m WR en een jaarlijkse check, die ik overigens wel doe. Met de tijd en geld die ik toch al in horloges stop kunnen die paar minuten en paar euro voor een check er ook wel af.
Maar ja, zo ieder z’n eigen manier 🤷

Quartz tuna.:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like