Ik heb een eenvoudige quartz (categorie relatiegeschenk) van iemand gekregen met de mededeling: Is nog als nieuw, maar werkt niet. misschien kun je er iets mee.
Leuke uitdaging natuurlijk.
Het loopt niet op een nieuwe batterij en het zwarte ‘plastic’ plaatje dat onder de batterij ligt lijkt me aangetast door corrosie.
Het is namelijk deels afgebrokkeld en wat wit uitgeslagen.
Kan ik dit verwijderen en vervangen voor iets anders uit de huis tuin en keuken categorie?
Het is volgens mij een basic eta quartz uurwerkje.
Dat plastic is ter isolatie denk ik, kan je gewoon door een ander stukje plastic vervangen. Veel belangrijker zijn de contacten voor de batterij, zijn die nog goed, of ook erg aangetast door batterij lekkage? Soms kan je die nog schoonkrabben, soms is de corrosie te ver gevorderd en valt de boel uitelkaar. En dan is er nog de kans dat het circuit aangetast is door corrosie, en dan zijn er nog de uitgedroogde en/of dik geworden smeermiddelen die het tandwielwerk blokkeren. Het spul zal waarschijnlijk op zijn minst helemaal uit elkaar moeten. (priegelwerkje)
Het gaat in de link om het ETA 955.114 caliber.
Dat is voor $ 12,00 te koop bij o.a. Otto Frei in het Groot Kapellenland.
Je moet dan wel wijzerplaat en wijzers er af peuteren in je favoriete klokje en hermonteren op het nieuwe.
De originle stift gebruiken, dan hoef je de meegeleverde niet op maat te zagen.
Deze verwijderen uit het uurwerk door op het knopje te drukken bij het pijltje.
In omgekeerder volgorde origineel hermonteren. Bingo!