Quartz timer

Je kent het wel. Een quartz horloge is altijd handig om de collectie mechanische klokjes op tijd te zetten :wink:.
Maar hoe weet je of je quartz wel op tijd loopt?

Kwam onlangs deze quartz timer tegen en heb m uit nieuwsgierigheid gekocht.
Nu nog erachter zien te komen hoe het apparaat werkt :grinning:.

Iemand enig idee?

Tot dusver heb ik geen handleiding kunnen vinden op internet.
De timer heeft een microfoon ingang maar de mic ontbreekt.

Ik krijg readings wanneer ik een horloge aan de “capacitive” zijde leg op standje 786Khz, niet op de andere frequenties. De waarde ververst iedere seconde.
Lijkt er dus op dat er maar één “werkstand” is en dat zou het makkelijk maken, maar ik had eigenlijk verwacht de 32Khz stand te moeten gebruiken omdat dat de Quartz frequentie is.

Ik vraag me dan ook af of ik de uitgelezen waarden daadwerkelijk kan interpreteren zoals getoond, of dat ik misschien nog moet omrekenen.
Acoustic zijde doet niets, wellicht is daar de microfoon voor nodig.

Excuses voor de lange uitleg :wink:

Misschien kun je een mailtje sturen naar Greiner Electronic? Deze Zwitserse firma bestaat nog zag ik zojuist op internet. Wie weet.

1 like

Goed idee, ben benieuwd of ze ergens mee terug komen

Leuk ding! Het deel met dat metalen pennetje (horloge daar op leggen) “luistert” naar het kwarts kristal. B.v. de 32 kHz toon die het kristal maakt. Afwijkingen van die toon is ook een afwijking in de nauwkeurigheid van het horloge.
Je horloge ligt nu op de capacitieve kant, waarbij b.v. de spoel wordt gedetecteerd, waar 1 keer per seconde een stroompje doorheen loopt. Die kant werkt ook om stemvork horloges te “beluisteren” want de stemvork wordt met electro magneten aangestuurd.

Je hebt nu twee knoppen tegelijk ingedrukt, geen idee of dat de bedoeling is.

1 like

Aan de kant met het pinnetje wordt niets geregistreerd, wel aan de capacitieve kant, een keer per seconde een nieuwe waarde, dus dat klopt met jouw verhaal.
Er is maar een knop ingedrukt (foto zal vertekend beeld geven), die van 786 kHz. Dat is ook de enige knop waarbij er iets geregistreerd wordt. Ik weet niet of dat logisch is…

Dan zal er toch het één en ander niet meer oké zijn van binnen. Misschien ook handiger om met een simpeler horloge te testen, die Tissot zit vol spoelen volgens mij ook meerdere stappen motoren.

1 like

Zoals jij het beschrijft (en jouw uitleg klinkt logisch) lijkt de akoestische kant niet meer te werken.
Er zit een ingang voor een microfoon aan de achterkant. Mogelijk is die nodig om met de akoestische kant te werken. Microfoon zit er helaas niet bij.
Ik heb ook wel met simpelere horloges getest. De uitkomst blijft ongewijzigd. Resultaten via de capacitieve kant en alleen wanneer je 786 kHz selecteert.
Dat is ook precies het stukje wat ik nog niet begrijp. Waarom 786 kHz?
Ik had verwacht dat de 32 kHz setting waardes zou geven, omdat dat de Quartz frequentie is.

Nu jij zegt dat de akoestische kant luistert naar het kristal en de capacitieve kant naar de spoel, begrijp ik dat de setting best iets anders kan zijn dan 32 kHz (omdat je naar de spoel luistert), maar waarom 786 kHz en niet de 4.19Mhz, geen idee.
Misschien is 4.19 iets voor stemvork (?)

Waarschijnlijk toch ergens iets stuk.
En er bestaan 4 megaherz horloges.
https://haq.watch/4MHz.html

Microfoon zou je niet nodig moeten hebben. (Ik heb twee vergelijkbare apparaten)

1 like