Ik wil aan een projectje beginnen met een quartz uurwerk dat ik een willekeurige horlogekast wil monteren (hier heb ik weinig ervaring mee). Ik weet dat ik hiervoor een uurwerkhouder/ring nodig heb. Is deze houder/ring gemakkelijk zelf te maken, en zo ja, hoe? Of moet ik echt een uurwerkhouder kopen die geschikt is voor dit model quartz uurwerk?
Daarnaast ben ik op zoek naar een Zwitsers quartz uurwerk (vanaf 2,5 cm) dat geschikt is voor wijzers met redelijk grote asgaten. Hebben jullie een aanrader?
Helaas kan ik niet echt meer informatie geven, het gaat in ieder geval om een analoog quartz uurwerk met dag/datum weergave (zonder stopwatch). Welke informatie is er nog meer nodig om de vraag te kunnen beantwoorden?
als je een draaibank hebt kan je ook een ring op maat maken uit kunststof of messing.
Probleem is wel dat het opwindasje van het uurwerk op precies dezelfde hoogte moet uitkomen als het pijpje in de kast, opwindasje moet natuurlijk lang genoeg zijn voor de kastdiameter, en ook de wijzerplaat moet passen natuurlijk, zomaar een willekeurige kast gaat dus niet, het moet wel een beetje met elkaar overeenkomen…
Oh ja: wijzers zoek je passend bij het uurwerk, niet andersom, dus eerst uurwerk zoeken, dan passende wijzers erbij kopen.
Is bij die plastic uurwerkringen gemakkelijk de hoogte van het uurwerk te verstellen, zodat het opwindasje van het uurwerk op dezelfde hoogte uitkomt als het pijpje in de kast of is dat voor een beginner onbegonnen werk?
Ik zoek ook eerst het uurwerk uit voordat ik de wijzers uitzoek, maar ik wil ivm het gemak van het installeren van de wijzers een uurwerk dat geschikt is voor wijzers met wat grotere asgaten dan gebruikelijk. De vorige keer dat ik wijzers op een quartz uurwerk installeerde was mij dat iets te priegelig… vandaar…
Tsja, daar is natuurlijk lastig een antwoord op te geven: ik weet niet hoe handig je bent en wat je precies van plan bent…
De plastic ring is om het uurwerk te fixeren in de kast, de hoogte van de opwindas kan je daarmee niet veranderen.
Vrijwel altijd wordt een kast specifiek op een uurwerk gemaakt, en meestal ligt de wijzerplaat tegen een rand in de kast, daarmee ligt de hoogte van het opwindasje ook vast; stel jouw mix van onderdelen geeft dat de opwindas verder naar beneden moet (richting bodem) dan kun je een dikkere wijzerplaat maken, of je kunt een ring tusen wijzerplaat en kast plaatsen, dat is niet zo moeilijk.
Moet de opwindas omhoog (richting glas) dan wordt het ietsje lastiger, en moet je een draaibank hebben om de kast dieper te draaien.
Ik doe nooit niks met quartz, dus heb geen idee hoeveel de hoogtes varieren.
Nogmaals: geen idee wat voor onderdelen je wilt gebruiken, misschien past alles zomaar ineens, misschien moet er een kleinigheid aangepast worden, maar er is ook een kans dat je grondige wijzigingen moet doorvoeren…
Verreweg het makkelijkste is een kast en uurwerk te kopen die bij elkaar passen, daarna kun je zelf een wijzerplaat erbij zoeken/maken en wijzertjes om er je eigen projekt van te maken.
Afmetingen van de meeste moderne ETA uurwerkjes (inklusief wijzer-gatmaten en hoogte opwindas) zullen wel terug te vinden zijn op de datasheets die je kunt downloaden van de ETA website www.eta.ch (klik op support centre; er opent een nieuwe pagina: “ETA SA Customer Service”; kies “Technical documents” en vul het kalibernummer in, klik “search”)