Ik wil een quartz uurwerkje vervangen, maar eenmaal verwijderd uit de kast blijkt deze (gelijmd?) vast te zitten aan de wijzerplaat.
De wijzerplaat is zeer fragiel en niet meer verkrijgbaar, dus ik durf niet zomaar het uurwerkje los proberen te halen.
Wie heeft er advies voor mij hoe ik dit het beste kan doen? Het betreft een Ronda 762 uurwerk.
Denk niet dat hier schroefjes zitten hoor… Uurwerkje “losdraaien” is wellicht een optie…? Als er van die kleine ronde plakkertjes gebruikt zijn, moet dat gaan. Als er geen beweging in zit, ben ik ook even uitgepraat…
Aan de wijzerplaat zitten pootjes om te zorgen dat de plaat niet gaat draaien,maar verder zit deze plaat zeker geplakt.
De enige manier om deze plaat van het uurwerk te krijgen is met en heel dun plat mesje ,die je dan tussen de plaat en uurwerk schuift en heel voorzichtig loswrikt.
krijg je het mesje er niet tussen of je voelt in eerste instantie niks loskomen of bewegen…zeker niet verder gaan en 113 bellen
Het lijkt dat je de gelijmde wijzerplaat alleen kan loskrijgen door de lijmlaag op te lossen. Ik weet dat een schoenmaker bijvoorbeeld oude zolen (althans de lijmlaag) losmaakt met thinner. Zou hier mogelijk een optie zijn, alleen weet ik niet wat dit voor gevolg heeft voor de wijzerplaat.
Met een klein schroevendraaiertje tussen wijzerplaat en uurwerk voorzichtig wrikken.
Als een wijzerplaat gelijmd zit is dit meestal toch maar met een paar kleine drupjes en zelfs 2 componenten lijm of secondeljjm krijg je zonder probleem los.
Deze zit niet vast met schroeven oid dus zou zo los moeten gaan.
Wat ik als niet-kenner zou proberen, is om een dunne nylondraad strak tussen 2 punten te spannen. Dan proberen de draad tussen de wijzerplaat en het uurwerk door te trekken in de hoop iets los te maken. Eventueel van verschillende kanten proberen. Kan i.i.g. minder kwaad dan een schroevendraaier los te laten op een fragiele plaat…