Quartz uurwerken - hoe lang gaan die mee?

Schaamteloos hoe Omega in die tijd Seiko kopieerde🤔

Overigens een prachtige twin quartz!

3 likes

Ja schaamteloos hoor :slight_smile:

Wat ook wel leuk is aan de Seiko: hij heeft een soort van sandwich dial - dwz de minuten markers zijn inkepingen in de wijzerplaat; geeft een mooi effect wat lastig op de foto is vast te leggen.

3 likes

Ik zie het, dat is een heel mooi detail! Zitten daar ook lumen achter? Ik geef toe, dat is vetter dan op de Constellation

1 like

Nee, helaas zit er geen lumen achter.

1 like

Ik heb een Titan quartz van 1993 die nog altijd loopt als een zonnetje dat is nu al 32 jaar
tot op de dag vandaag 4/08/2025
Mvg
Michel

4 likes

In mijn ervaring met goedkope Quartz gaat dat 10 jaar mee, met 5 batterijwissels in die tijd, waarvan de laatste korter en korter op elkaar.
Dure quartz? Geen idee, ik ben benieuwd.

Leuk topic eigenlijk - beetje bad timing dat ik het pas nu ontdek (net gisteren een poging gedaan een doosje ‘dode’ Seiko quartz modellen te reanimeren…zo’n dag :grimacing:) - geeft 'n simpele verzamelaar weer iets om over na te denken :hugs:

1 like

Nou, ik had een oude Pulsar Kinetic liggen, uit de jaren 90. Daar zit een Seiko Quartz uurwerkje in (geen idee welke). Die was toch wel overleden na 25 jaar. Edoch, voor een ruime 100 piek zit er een nieuwe in die weer tikt als een zonnetje. Kon het horloge niet weggooien, teveel emotionele waarde.

6 likes

Ha, da’s grappig, ben net bezig dezelfde Pulsar te ‘redden’ - werkt wel maar weinig reserve. Mag ook best na zo’n lange periode natuurlijk :roll_eyes:

1 like

Mijn Seiko Kinetic uit 1996 had om de haverklap problemen met zijn capacitor, ondanks dat hij 24/7 werd gedragen.
Uiteindelijk heb ik het vliegwiel eruit gesloopt en er een gewoon batterijtje in gedaan. Dat laatste is best een k*tklusje, zeker als je dat elk jaar moet doen maar zo nu en dan heb ik 'm weer lopend om de pols.

3 likes

De oudste quartz die ik had, was een baby Marine Chronometer van Omega uit 1976.

Die had geen seconde wijzer, dus lastig om te weten hoe precies die was, maar die liep zo te zien correct.

Ik heb die verkocht, maar die was toch reeds 40 jaar.

Ik denk dat die bij lancering wel zeer duur was, dat was in de beginjaren van quartz. Die was ook al uitgerust met een safierglas. Alles ademde kwaliteit uit. Dat was geen horloge gemaakt om maar even mee te gaan.

2 likes

En dat klopt ook weer niet. Ook quartz heeft onderhoud nodig, hebben olie nodig voor de juiste werking. Ze hebben ook lagerstenen, waar zich vuil kan ophopen.

Maar ik heb ook quartzhorloges van 54 jaar oud, die nog steeds heel nauwkeurig lopen. Kwestie van onderhoud…

2 likes

Ik heb een Tissot Seastar van meer dan 40 jaar oud, loopt nog heel secuur, ik vervang de batterij wel om de 2 a 3 jaar.

2 likes

M’n oudste Tissot dateert uit 1854; 171 jaar oud dus en die tikt er nog vrolijk op los:

Was het een kwartsuurwerk geweest dan was hij vrijwel zeker kapot en niet meer te repareren geweest want geen onderdelen meer beschikbaar.
Van zo’n oud mechanisch horloge zijn ook geen onderdelen beschikbaar, maar het is simpele techniek en kun je die eigenlijk altijd wel weer gerepareerd krijgen mocht er iets stuk gaan.

Voor de aanschaf van een nieuw horloge is dit vraagstuk trouwens niet zo relevant. Als ik nu een nieuw kwartshorloge koop gaat die vrij zeker langer mee dan ik nog op deze aardbol rondloop :face_with_peeking_eye:

Overigens neemt de repareerbaarheid van nieuwe mechanische horloges ook af. De nodige uurwerken (de swissmatic bijvoorbeeld) zijn niet eens meer te demonteren en dus wegwerpproducten.

3 likes

Mn oudste quartz, een van de ouwetjes op HF, stamt uit december 1971 en doet het uitstekend!

IMG_3493

2 likes

Zowel mechanische als analoge quartz uurwerken slijten. Wanneer je wil voorkomen dat het uurwerk het uiteindelijk door slijtage begeeft zul je het onderhoud moeten geven. Feitelijk is het vervangen van de batterij ook onderhoud. Het is tenslotte een onderdeel van het horloge dat niet goed meer is. Zowel bij quartz als bij veeraangedreven uurwerken kan een horloge ook tientallen jaren goed functioneren zonder enig onderhoud. Er zijn genoeg voorbeelden bekend van mechanische Seiko’s die 50 jaar of langer zonder enig probleem lopen zonder enige vorm van onderhoud. Als het uurwerk het door slijtage uiteindelijk begeeft, wat ook bij analoge quartz uurwerken een keer zal gebeuren, kan het zijn dat schoonmaken niet meer voldoende is en onderdelen of zelfs het volledige uurwerk moeten worden vervangen. Als die onderdelen of uurwerken niet meer nieuw te krijgen zijn kunnen er mogelijk onderdelen uit, of hele donoruurwerken worden gebruikt. Als dat niet meer mogelijk is kan een deskundige horlogemaker de onderdelen voor veel geld zelf bijmaken. Dat zie ik niet gebeuren voor quartzwerken, maar voor mechanische uurwerken ook alleen voor de duurste horloges. Voor verreweg de meeste horloges op het forum zal de kwestie gelijk zijn, of het quartz of mechanisch is: het hangt er uiteindelijk vanaf hoeveel de eigenaar aan het horloge wil besteden, hoe lang het meegaat. Topic kan dicht.

1 like

Mijn eerste quartz horloge kocht ik in januari 1980; een Seiko 7546-8500G1, voor 234 gulden (net iets meer dan € 100). Dat tikt er na ruim 45 jaar nog steeds lustig op los, als je er af en toe maar een nieuw batterijtje van een paar €€€ in stopt.

Een automaat van die leeftijd (als die het al zo lang had volgehouden) had dan toch zeker al zes onderhoudsbeurten moeten hebben.

6 likes

Dat is met inflatie en andere fenomenen meegenomen naar huidige maatstaven geen €100 hoor, dat was best een duur horloge voor die tijd!

Edit: in die periode kocht/kreeg ik Hema-gevallen van 25 gulden :grin:

Ik zeg ook niet dat dat “naar huidige maatstaven” €100 is. Het is puur een omrekening, een indicatie voor degenen die de guldentijd niet meer bewust meegemaakt hebben. Of dat voor die tijd een duur horloge was laat ik in het midden.
En die “Hema-gevallen van 25 gulden” doen het waarschijnlijk ook al lang niet meer, terwijl deze Seiko nog prima doortikt.

Ik heb ook nog een oud quartz horloge liggen, gekregen van mijn ouders na mijn afstuderen. Dat zal in’89 geweest zijn. Toen in mijn hoofd verschrikkelijk duur, ongeveer 7500 Belgische frank, omgerekend een kleine 200€ :grinning:. Jarenlang continu gedragen, daarna heeft die een paar jaar stil gelegen. Dan onderhoud laten doen en sindsdien werkt deze weer zonder problemen
Een blijvertje met hoge emotionele waarde

2 likes