Quartz watches

Ik denk dat je het met auto’s kunt vergelijken. Een elektrische auto is eigenlijk in alle opzichten beter en fijner dan een ouderwetse benzinemotor, maar als het je hobby is, dan geven de meesten toch de voorkeur aan zo’n onpraktisch, achterhaald stukje techniek. Het klinkt mooier, beweegt mooier (sweeping seconds quartzen daargelaten) en als je zo nu en dan de caseback open haalt of een caseback met glaasje hebt, dan ziet het er ook mooier uit. Machtig staaltje mechanische techniek versus massaproductie.

1 like

Eens, daar kan ik ook echt wel van genieten.
Dit is trouwens ook wel een graal voor mij:

4 likes

Naast de onderdelen zijn er in de jaren 60 en 70 ook nog een aantal batterij varianten en standaarden geweest waarmee is gewerkt, die nu niet meer te krijgen zijn.
Daarnaast zijn er voor sommige uurwerken ook andere batterijvoltages gebruikt dan dat nu gangbaar is. Dus zelfs als je alle onderdelen goed en werkend hebt, dan is er bij pre-jaren 80 nog altijd een issue voor de batterij zelf in sommige gevallen.
Bij uurwerken die sinds de jaren 70/80 geproduceerd zijn en waarvan er nu nog varianten gemaakt worden is het allemaal wat minder zorg.

2 likes

Huiswerk:

2 likes

Automatische horloges hebben ook geen ziel.

5 likes

Is wat mij betreft een complete 12 delige HBO documantaire/serie waard wat betreft hun technische ontwikkelingen.

3 likes

Maar wel DNA :grin: En alles wat in de hemel of hel terecht komt, en/of het vagevuur niet te vergeten heeft een ziel :laughing:

1 like

Onwetendheid.




Niet per se. De bovenste twee zijn een soort van nieuw, maar hebben een erg goede reputatie, de onderste twee zijn oudgedienden, waarbij de laatste een kwalitatief hoogstaand uurwerk heeft, en de eerste de overtreffende trap is.

Een kut automaat is onbetrouwbaar, en een kut quartz ook. Een goed gemaakte quartz kan tot in de eeuwigheid mee. Makers van goede quartz uurwerken zijn Seiko, Citizen en Junghans. Ronda doet een soort van mee, maar niet heel erg serieus, Casio heeft tough uurwerken, maar ik weet niet hoe service-baar die zijn. Ik moet wel zeggen dat een kut quartz robuuster is dan een kut automaat. :slight_smile:

Even wat leuke uurwerken:

Citizen. De meest accurate uurwerken ter wereld.


Seiko. In mijn ogen de meest robuuste uurwerken ter wereld.

Junghans. Toch in de top vijf van meest geavanceerde en accurate uurwerken ter wereld.

Rolex. Omdat het robuuste klassiekertjes zijn.
image

Bulova 262 kHz. Unieke shizzle, erg goed gemaakt.

9 likes

Heb je wel eens een Grand Seiko quartz in handen gehad?

2 likes

Natuurlijk hebben quartz horloges geen ziel. De ziel bestaat niet, die hebben wij er ook maar bij verzonnen om met onze eigen vergankelijkheid te kunnen dealen. De ziel en alcohol, zeg maar.

Dat je vervolgens de notie van iets fictiefs als de ziel gebruikt om een stel industrieel geproduceerde en geassembleerde radertjes, veertjes en schroefjes te antropomorfiseren is het summum van de helaasheid der dingen.

7 likes

Zeker, ik heb een GS quartz gehad.

Fijn dat we het eens zijn. :v:t3:

Empirisch waargenomen? :wink:

1 like

Volgens mij zijn jullie het helemaal niet eens: Fatebeweert dat geen een horloge een ziel heeft, Flowert dat alleen quartz horloges geen ziel hebben.

1 like

Stelling: “Een ieder die meent dat zijn horloge* een ziel heeft, behoort in een gesloten inrichting”

*Welk mechaniek maakt niet uit :wink:

5 likes

Oké, maar wel grotendeels.

1 like

Ik zou dan als soort van hartekreet “of dat zoiets als de ziel überhaupt bestaat” willen toevoegen, ook al komen er geen kreten uit m’n hart. Da’s tenslotte ook maar een biomechanische pomp die verder weinig zegt.

Dat quartz horloges niet courant zijn (de Tank en Oysterquartz uitgezonderd) is ook geen uitzonderingspositie, dat weet iedereen die wel eens een willekeurige nieuwe Hamilton kocht en een jaar later wilde verpatsen ook.

2 likes

Waarom niet meteen een poll gemaakt?

1 like

Dit typte ik in 2020

3 likes

Ik geloof dat ik weer een “Professionele Ingenieur™” topic moet openen…

1 like