De Conquest VHP is er ook in 36mm. Staat wel bekend als een dameshorloge, maar hij ziet er verder hetzelfde uit als je niet de parel wijzerplaat variant neemt.
Of ie mooi is? Ik vind ook van niet, al weet ik dat iig één iemand op dit forum hem heeft in die maat.
Als je het over hand gesoldeerd hebt, met een natuurlijke kwarts uit de oerwouden van Brazilië, handmatig afgesteld door het toevoegen van o.a. goud.
We hebben het over vhp en plots komt er toevallig 1 in het blauw.
Tijdje geleden deze link naar Watchuseek tegengekomen. Interessante uitleg over thermocompensatie.
Voor de hoge nauwkeurigheid komt toch wat meer kijken dan je zou vermoeden.
Mee eens. Een Grand Seiko overtreft gewoon alles.
Dat zou mijn eerste quartz worden. Als ik ooit aan een quartz begin.
En meteen al verkocht ook. Terwijl ik en FATC er nog zo negatief over waren.
Aha, zo eentje is het er dus… Ik vond alleen de 27 jewels al grappig genoeg om het werkje ooit te kopen
Volgens mij is TS allang afgehaakt.
Maar goed, een quartz is prima, kan ook mooi zijn en is zelfs ronduit handig voor erbij, imo. Maar de meeste horlogeliefhebbers hebben toch meer met die mooie machientjes die mechanische horloges zijn. Het is die traditionele techniek die toch blijft fascineren.
Op den duur valt het geluid niet meer op en ze lopen behoorlijk betrouwbaar en constant qua afwijking per dag.
Volgens mij nergens voor nodig na het uitvoerige betoog destijds over de geschiedenis van quartz horloges door @Fate_Amenable_To_Change waardoor ook ik anders naar quartz horloges ben gaan kijken (lees: een handopwinder of automaat is mooi maar er is ook veel mooi quartz spul)
Quartz gaat nooit die verzamelaars waarde behalen wat mechanische uurwerken hebben. Alleen tegenwoordig is quartz één grote verzamelnaam voor batterij prut. Zelf verwacht ik dat er wel een grotere appreciatie gaat komen voor mooie quartz techniek.
De zonnewijzer is langer in zwang geweest dan de ankergang. Blijkbaar zijn ze wel selectief in wat ze als traditioneel beschouwen, die liefhebbers.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Als nu FP Journe z’n fikken er aan wil branden denk ik dat er binnen afzienbare tijd verzamelwaardige quartz van hoge waarde gezocht gaan worden. Al was het maar door Journe-fans.
Zo zijn “mechanische horloges” ook één grote verzamelnaam voor alle slecht ontworpen ETA, Sellita, SII en Miyota-aangedreven shlock die eigenlijk geen bestaansrecht heeft, industriële wegwerp-reut als system51, pen-anker uurwerkjes van een dollar die eigenlijk ook in de kliko moeten, Chinese reut van koekblik en de meest waanzinnig mooie uurwerken.
We moeten ook niet net doen alsof we geil worden van een basis sellita, ongepolijste powermatic of simpele NH35 door zo’n venstertje. Da’s ook skere reut die ik niet hoef te zien.
Ik kon er niet aan wennen iig. Dan heb ik nog liever een Seiko 7S26.
Ik vind het mooie quartz spul ook veel interessanter dan een standaard ETA automaat. Dat stukje over temperatuurcompensatie wat gisteren gedeeld werd was ook super interessant. Het is juist leuk dat er nog steeds meerdere manieren bestaan om een horloge te bouwen en dat ze niet allemaal precies hetzelfde werken.
Wat mij betreft ook wel kwaliteits quartz uurwerken.
Van links naar rechts:
Citizen U680, 8 lagerstenen, zonnecel, radiografisch gestuurd, meerdere tijdzones, timer, stopwatch en alarm. Ook relatief schokbestendig vanwege de sensor die de boel op slot gooit bij het detecteren van klappen.
Casio module 5235, geen lagerstenen, wel snel schakelen tussen tijdzoners, draait op zonne-energie en heeft een radio ontvanger voor het gelijk zetten.
Seiko 7C46, 5 lagerstenen, al een wat ouder ontwerp (begin jaren 80), vrij robuust en goed betrouwbaar, de mijne heeft een afwijking van ca. +5 seconden per maand, daar is prima mee te leven.
Seiko 7N43, 1 lagersteen, al in gebruik sinds de jaren 80 (deze vanaf 1991), bestaat voor 90% uit kunststof met een snipper aan metaal en loopt ook al 30 jaar meet +5 seconden per maand.
Het is dus erg verschillend wat je kan verwachten en wat je kan krijgen. Een goed uurwerk hoeft niet duur te zijn of heel mooi te zijn. Die 7N43 kost bijvoorbeeld nu nieuw op e-bay iets van 2 tientjes, en draait 5 tot 6 jaar op een batterij van 5 euro. Ja, het tikt wat luidruchtig, anders dan dag/datum en tijd zit er niet op, maar toch gaat deze niet weg.
Die 7C46 is uiteraard “het beste quartz uurwerk voor in een Seiko Tuna ooit!” (met uitzondering van de 7549 dan enzo, en ook alleen maar omdat de 7C46 niet in andere series wordt gebruikt)
De Casio en de Citizen hebben een wat minder lange geschiedenis voor mij wat quartz betreft, maar die presteren in de praktijk ook volledig volgens verwachting.