Quartzjes lastig aan de praat krijgen na nieuwe batterij

Ik heb een aantal (kwalitatievere) quartzjes van weleer die ik slecht tot niet aan de praat krijg na batterijwissel. Ik heb wel eens succes gehad in het verleden met een beetje pielen, maar daar kan ik niet op varen.

Ik weet dat sommige quartzjes een All Clear (AC) moeten krijgen maar ook dat lukt me niet.

Twee voorbeelden en hopelijk wat hulp:

1. Een jaren 90 Roamer Power 8 quartzchrono
uurwerk: ISA 8151
batterij: 399
Van alles geprobeerd. Soms ineens 1 sec vooruit, maar doet nu niets. Batterij gemeten en 1,57V. Ook andere 399 zelfde effect. In het verleden ook al gehad.
En eerder op WuS uitgezet. Zie fotos: http://forums.watchuseek.com/f6/roamer-power-8-swiss-made-quartz-does-not-power-460925.html

2. Een Citizen quartz uit jaren 80 gok ik
serienr: 1200-211861 KA
batterij: 399
Deze doet nog maffer. Loopt een halve minuut en vervalt dan in 1 sec achteruit, 4 vooruit (lijkt me ander gedrag dan lege batterij, ook omdat de multimeter aangeeft dat de batterijen helemaal vol zijn).
Fotootje (het is de linker!)

de rechter krijg ik helemaal niet aan de praat.

Overigens: beide voorbeelden hebben dus gewoon prima gelopen he! Maar ook vorige keer lukte het niet of na heel veel (niet naproduceerbaar) geklooi
Mis ik iets?

Misschien kan je eens proberen om hem even op een trilplaat te leggen (weet niet precies hoe zo’n ding heet) of wat ook wel eens wil helpen: klein beetje wasbenzine op een pincet en dat op de contactpuntjes en even schudden. Ook de contactpuntjes zelf schoonkrabben wil al weleens helpen.

Je zou daar ook een glasfiberpennetje voor kunnen gebruiken. Dat maakt de (soms gecorrodeerde contacten) weer schoon.
Helpt dat niet, dan zou de olie wel eens ingedikt kunnen zijn en dient ie een beurtje te krijgen.

Alleen quarts LCD horloges zijn onderhoudsarm.

Ik heb de contactjes zo goed en zo kwaad als mogelijk schoon gemaakt door te krassen met een pennetje. Ik sluit het niet uit, maar heb het gevoel dat dat het niet is. Het ziet er allemaal nog zo keurig uit van binnen in beide gevallen.

Brutus Schreef:

Alleen quarts LCD horloges zijn onderhoudsarm.

• 1 (tu)

Idd zoals eerder genoemd lijken de contacten schoon maar er kan een vet laagje opzitten, zelf ook het probleem vd olie gehad toen de wijzers even een aantal keren vooruit en achteruit gedraaid toen weer werkend leek er op dat het mechaniek even vast zat, succes.

Klopt, ik heb jaren '70 seiko’s gekocht die er van binnen brandschoon uitzagen maar volledig waren vastgelopen. Oude dikke olie, vooral te merken als de horloges al een poosje in de koude studeerkamer liggen.

Beste Jazzper,

Ik heb over jou probleem gelezen , is het zo dat de seconde wijzer 1 minuut verspringt en gelijk weer terug en blijft zo heen en weer gaan en gaat niet verder?

In zo,n geval zou het kunnen dat er aan de magnetische rotor die voor de wijzer aandrijving zorgt er een staal splintertje tussen het huis en de rotor zit.

Anders moet je hem schoonmaken en dat is een heel ander verhaal. Kost veel geduld en precisie met in en uitbouwen van het werk .

Maar met een beetje geduld lukt dat wel , ik heb zo op deze manier er heel wat weer aan de praat gekregen en dat is echt niet moeilijk hoor.
Groetjes hans

Beste Jazzper,

Ik heb over jou probleem gelezen , is het zo dat de seconde wijzer 1 minuut verspringt en gelijk weer terug en blijft zo heen en weer gaan en gaat niet verder?

In zo,n geval zou het kunnen dat er aan de magnetische rotor die voor de wijzer aandrijving zorgt er een staal splintertje tussen het huis en de rotor zit.

Anders moet je hem schoonmaken en dat is een heel ander verhaal. Kost veel geduld en precisie met in en uitbouwen van het werk .

Maar met een beetje geduld lukt dat wel , ik heb zo op deze manier er heel wat weer aan de praat gekregen en dat is echt niet moeilijk hoor.
Alleen voorzichtig te werk gaan.

Groetjes hans

Goede tips, boys!

Ik heb de hele dag met forumgenoot Denizzz foto’s gemaakt van onze collectie voor de verkoop dus ben er niet aan toegekomen om er naar te kijken. Nog een heel werkje om dat goed te doen in een soort van studiosetting (met tethering van de camera naar Apparture op de Mac. Prachtig! maar dat terzijde).

Ik ga de contacten schoonmaken en bij die raar acterende Citizen op zoek naar vuil!