Quick release spring bars vervangen?

Hallo leden,

Ik heb een korte (en misschien voor jullie simpele) vraag.
Ik heb onlangs een horlogebandje gekocht met zogenoemde “quick release spring bars”, dit zijn spring bars die een soort schuifje hebben waardoor de zonder gereedschap de horlogeband kunt installeren op een horloge. Maar nu is de vraag: wat als de spring bars op een gegeven moment ‘op’ zijn (= niet meer goed functioneren) en ik deze wil vervangen? Gaat dit uberhaubt wel of gaat dit niet? De spring bars kunnen niet zomaar uit de band geschoven worden lijkt me omdat dat ‘schuifje’ in de weg zit?
Ik zou erg geholpen zijn met jullie antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Casio

Dat vroeg ik me ook af en wilde de vraag al in het “domme vragen”-topic gooien :wink:
Ze zijn iig. wel los te koop.

Gaat om leren bandjes toch?
Dat geeft denk ik wel voldoende mee, zodat je springbar er door kan proppen.

Precies zoals @Thijsie al aangeeft gewoon te verwisselen. Bij sommige banden zet ik ze er juist bewust in. Met name als ik bij hey horloge regelmatig wissel van band.

Insnede met tangetje en klaar!

Ik denk dat dat een non issue is omdat de leren band veel eerder op gaat zijn. Ik heb Seiko’s van 50 jaar oud met de originele springbars die nog prima werken :smile::+1:

1 like

Met een puntbektangetje zijn de schuifjes af te breken (laterale beweging).
Springbar eerst vastzetten in bankschroef/griptang

1 like

De schuifjes zijn er gewoon uit te draaien; tangetje met rubber bekje pakken en draaien :+1:

1 like

Waarom? Ze zijn er toch ook gewoon ingezet,… mogelijk zonde van de band.

Ik heb ze één keer moeten verwijderen: helaas hadden die geen schroefdraad.

Destijds eruit gehaald omdat ik de band nodig had voor een horloge dat een screwbar bevestiging had.

Ze zijn er prima uit te halen. Duw de korte kant naar binnen, druk hierna de quick release in en haal ‘m er met een handomdraai (zonder beschadiging) uit.

Edit, zo dus:

2 likes

Dat begrijp ik maar waarom op die manier? Is nergens voor nodig zie oa filmpje van @Watch2Morrow.

1 like

Agreed, vrees alleen dat ik een iets andere variant had waarbij het heveltje meer richting het midden zat icm een nogal stugge band.

Stom dat ik dat filmpje bij Barton niet had gezien.

De vraag ontstond juist omdat ik me afvroeg hoe die te vervangen zijn mocht er iets misgaan. Deze siliconen-banden overleven het gemiddelde leren exemplaar hoogstwaarschijnlijk aanzienlijk @koekoek, waardoor de kans groter is dat je ze ooit moet vervangen.

Het mooie is dat Barton ze levert met 1 extra band-deel (een korte en een lange extensie) waardoor je automatisch een spare hebt.

Ik wou onlangs mijn kalfslederen bandje met crocoprint met zulke springbars uitrusten maar dat ging helemaal niet zo vlot. Leder is helemaal niet elastisch. Is er een manier om dit te doen zonder het bandje te beschadigen of worden die springbars er normaal voor het stikken van de band ingezet? Ik dank jullie bij voorbaat voor de tips.

1 like