Super irritant, je draait de kroon op je horloge rond en opeens heb je hem los in je handen. Gelukkig is dat met het juiste gereedschap snel te fixen.
Leidend voorwerp is deze Favre Leuba Sea Chief, zoals je ziet ligt de kroon er af
Voor nu kun je de kroon het beste er weer even opdraaien. Zet de kroon in de neutrale stand, dus tegen de kast aan.
Met een case opener ball draai je van de meeste horloges zonder veel moeite de caseback er af.
De stift zit in dit geval vast met een schroefje, draai voorzichtig dit schroefje los en blijf op de schroef drukken tot de stift er zonder druk uitgetrokken kan worden maar nooit meer dan twee rotaties rond omdat anders de tirette los kan schieten
Met een pin vise (of een passende boorhouder of zelfs bankschroef) klem je de stift zo strak mogelijk in. Daarna draai je gewoon met de hand de kroon zo hard mogelijk vast.
Zet de schroevendraaier weer op het schroefje en duw deze aan (dit creëert genoeg ruimte zodat de stift weer terug op zijn positie kan komen). Schroef daarna het schroefje weer aan. Als de kroon daarna weer netjes schakelt dan kun je de kast weer dichtmaken.
Mooie Quick-Fix… als ik horloges opbouw, dan gebruik ik zelf ook altijd een Pinvice om de kroontjes op de stiften te draaien.
je stift zo dicht mogelijk bij de kroon klemmen is het beste om te voorkomen dat je de stift breekt… 't deel waar de tirette inhaakt, da’s maar een dun stukje… daar wil je em niet belasten tenslotte…
Dat zou ik dan alleen doen als hij niet door gewone klemming blijft zitten, want in principe zou het niet nodig moeten zijn.
Ik heb trouwens wel eens een horloge gehad waarbij de kroon op de stift was gesoldeerd, dus naast een nieuwe kroon kon ik ook meteen op zoek naar een nieuwe Omega stift…
Zo’n mooie pin vise heb ik niet, dus ik pak hem meestal met een punttangetje net achter de kroon beet op de schoefdraad. Je beschadigt de draad dan soms wel een beetje maar dat is niet zo’n punt, dat komt toch nergens mee in contact.
da’s eigenlijk geen excuus… setjes met pinvices kosten niet meer dan de spreekwoordelijke handvol kralen…
als je toch met een tangetje aan de slag gaat… gebruik dan 2 stukjes aluminium om de stift mee te pakken… alu is zacht, en zal de stift niet beschadigen, en omdat je 't alu een beetje in de schroefdraad drukt, heb je ook meer oppervlak om de stift vast te houden… als je geen Alu plaat in huis hebt… neem een stukje alufolie, en vouw dat een paar keer dubbel… werkt ook…