"Quizje": eerste een real moon in een horloge?

Om te beginnen is deze “quiz” een beetje lastig omdat ik zelf niet zeker weet wat het precies inhoud, maar ik dacht dat een “real moon” aanduiding een weergave van de maan was door middel van een echt rond bolletje in je horloge dat half donker en half licht is en rond draait met de echte snelheid van de maan. Waardoor dus de echte maanfase aangegeven wordt. Klopt?

Ook weet ik niet wie het voor een horloge uitgevonden heeft (in klokken is het geloof ik al heel erg oud) maar ik dacht zelf altijd dat Christiaan van der Klaauw één van de eerste was in 2003 (of 2004, 2005 of 2006?). Nu zag ik gisteren in een oud tijdschrift een ander horloge met Real Moon waarvan de maker suggereert dat hij de eerste is met deze weergave in een polshorloge…

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met aanvullingen op dit verhaal en misschien zelfs met een suggestie/antwoord voor deze “quiz”…? :smiley:

Bedoel je dat rechthoekige horloge, met zwart en blauw en een maantje als bolletje op een stokje in de bovenste helft van het horloge, waarvan de helft goudkleurig was?
Dat was de eerste keer dat ik dat ben tegengekomen, een jaar of 10 geleden denk ik.

volgens mij heeft “real moon” te maken met de echte maantijd. De tijd die verstrijkt voordat het weer volle maan is. De meeste maanstandhorloges geven een volle maan weer na 29,…dagen. Elke maand na hetzelfde aantal uren/minuten. De real moon is nauwkeuriger aangezien het per maand verschilt in het aantal minuten voordat de maan echt vol staat.
Vaak in combinatie met een ewigdurende kalender? CvdK en PP hebben die gemaakt en volgens mij ook F. Muller. Zullen er nog wel meer zijn. Die met zo’n bolletje zie je bij bv. De Bethune en Bünz.

Weet niet of het zo klopt…

Groet,
Arno.

Ik ben ook geneigd om real moon te zien als een horloge wat de tijd tussen twee manen correct weergeeft, onafhankelijk van hoe.

Een tijd tussen twee nieuwe manen duurt ongeveer 29,530588 kalenderdagen, dat wil zeggen: 29 dagen, 12 uren, 44 minuten en 2,8 seconden. (niet van mezelf, maar via Wiki).

Bij de meeste horloges met maanstand is de tijd tussen twee nieuwe manen 29,5 dag (da’s makkelijk, want dan heb je maar één tandwiel nodig met 59 tandjes waar twee maandjes op staan aangedreven via de datumring), dus iedere maan-maand (lunatie) loopt die aanwijzing ongeveer 45 minuten voor. Dat is een afwijking van ongeveer 0,1%

Je hebt inderdaad enkele dure horloges die (denk ik) op 29,53 dag nauwkeurig werken i.p.v. 29,5, en dan is die afwijking nog maar 0,002%.

Volgens mij is dat de echte real moon.

Henrik, de horloges van Martin Braun uit duitsland hebben een foto van de maan op hun horloge. Kijk eens op hun site (kan niet linken,sorry). Ze maken meerdere modellen, ook een die visueel de 4 jaargetijden aangeeft.

anker

Ik moest weer even zoeken:) Van de week had ik er één gezien. Gevonden! http://www.arnoldandson.com/index/collection/midcomplications/truemoon.html
Het is er één die zowel de nauwkeurige tijdsmeting als de natuurgetrouwe weergave van de maanfasen heeft.

Die van Bunz?

Het gaat mij dan niet zo zeer om het real moon aspect maar het bolletje. Voor zover ik ze ken was Bunz dan de eerste (?).

Bolletje? Veel horloges met maanaanduiding werken met een bolletje achter een, wel of niet versierd, open stukje wijzerplaat. Daar is Bunz uit 1975 echt niet de eerste mee.

Ik bedoel een echt rond bolletje zoals deze Moontime III:

ik heb de reacties niet echt doorgelezen verder in dit topic, maar ik dacht dat Bunz ze al lang in het assortiment heeft zitten.

Klopt.