R-NA: Oris waterproof anti-schok 15

Weer genieten van deze post. Fijn om met je mee te kijken @Vintagewatchstuff . Wat een kennis en kunde, en… wat een gereedschappen. :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:

1 like

inderdaad en dan steekt het tegen de borst dat we dagelijks lezen “brol, niet de moeite om te onderhouden” / “goedkope rommel niets aan doen” / “goedkoop plakmerk” / “herstellen in functie van financiële waarde” / … ik heb het nu voor eens en altijd duidelijk willen maken met dit - ik zal het nog eens zeggen :wink: - goedkoop penankertje dat elk tikkend mechaniekje uiteindelijk iets betekende voor iemand ooit en dat voor veel van die uurwerkjes van oma / opa / papa / mama / … het degelijk herstellen ervan de moeite is, niet enkel voor de eigenaar maar ook voor de gepassioneerde verzamelaar.

de ambacht: wat hebben wij genoten de afgelopen 20 jaar van het herstellen en weer laten tikken en mooi wezen om de pols. Wat hebben wij genoten telkenmale nieuwe vaardigheden de handen in kropen. Wat genieten wij nog steeds als we vaklui aan de gang zien en wat voor moois sommigen uit hun handen schudden op zelfs 10 niveaus hoger dan dat wij het ooit zullen kunnen. Wat was het prachtig om bij sommige van die top lui te kunnen en mogen leren / raad vragen / zeveren tussen pot en pint over uurwerken. Wat was het hier feest elke keer er een nieuwe tool aangeschaft kon worden en er weer iets beter en degelijker gewerkt kon worden. Wat is het nu nog steeds elke dag feest als we rondkijken en onszelf elke keer opnieuw verbazen over de mooiheid van de bijeen verzamelde spulletjes.

En nu nog even doorbijten, de schuifjes leeg maken, een punt plaatsen en nieuwe horizonten verkennen. Al zullen we wel de rommelmarkthorlogetjes als we ze tegenkomen mee naar huis blijven slepen :slight_smile:

dankje

mijn god daar hebben we echt flink voor moeten sparen, maar telkens er iets gekocht kon worden, kon de pret niet op. Op de gereedschappen zijn we - vooral ik - nog meer fier dan op de bijeen verzamelde uurwerken, dat gereedschap heeft bloed zweet en tranen gekost, maar t is gelukt en daar op terugkijken brengt ook vandaag nog vaak een traantje in de ogen hoor. Nog steeds even zuinig en fier op alsook blij met het gereedschap als de dag dat we dit of dat van gereedschap kochten

8 likes

Alez nog werk aan

3 likes

Mooi om te lezen. Ik begreep dat sommig gereedschap zelfs niet meer nieuw te koop is. Waarom weet ik niet.

3 likes

helaas ook de kosten baten, bergeon maakt een aantal dingen niet meer owv beperkte verkoop, alsook hedentendage zijn er veel meer samenwerkingen dan vroeger en oa het zelf alles willen binnenhalen van revisies door oa de swatchgroep heeft er wss ook iets mee te maken gezien ook de zeer beperkte uitgave van wisselstukken hedentendage

3 likes

Inderdaad Saar. Ook deze uurwerkjes verdienen een 2e leven.
Ik probeer ook altijd dit soort uurwerkjes zo goed mogelijk te restaureren ( binnen mijn mogelijkheden uiteraard, die nog ver af zitten van jou kennis en kunde) ook al zijn het “maar” penankertjes.
Nu heb je penankers en penankers en dan is zo’n Oris penankertje toch denk ik wel de beste penanker die je kunt hebben.
Een Ruhla of Lapanouse bijvoorbeeld zijn een stuk minder van kwaliteit. Maar ook die probeer ik zo goed mogelijk te krijgen.
Mooi werk weer .

4 likes

Daar valt nog wel iets van te maken gok ik! Afhankelijk van of dit voor, dan wel na schoonmaken en oliën is :sweat_smile:

Er werd vroeger ook veel meer “hersteld” dan vandaag. Op een modern uurwerk zie ik een horlogemaker niet snel beginnen met een verfrommelde balansveer richten, of een balansstaf vervangen, enzovoorts. Nieuwe balans in één stuk bestellen en klaar - het is voor professionelen economisch weinig zinvol om het nog op de oude manier te doen. Hoogstens voor de oude hoge-kwaliteits uurwerken misschien. Dus veel minder vraag voor niche-gereedschap en ook niet meer rendabel om daar een productielijn voor op te zetten…

Het helpt gelukkig wel dat het oude gereedschap van top kwaliteit was, dus als het een beetje proper gehouden wordt gaat dat 100+ jaar mee. :sunglasses:

4 likes

Leerrijk verhaal, kon ik het maar :ok_hand:

1 like

Ja ja :joy: :joy: Nu ben je met mn voeten aant spelen.

Ik vind penankers bijna altijd de moeite waard om te herstellen. Uiteraard ligt het aan de brokken die je aantreft en moeten de kosten wel binnen de perken blijven als het “een goedkoop ding is”. Maar ze hebben zo vaak een mooie wijzerplaat :smiling_face_with_three_hearts:

Toch vaak de beste keuze tenzij je het zelf kunt. Zeker zonder financiële waarde.

1 like