R-NA: Oris waterproof anti-schok 15

Vorige week hadden we de Montbrillant van op de rommelmarkt en zoals al vaak geschreven maken wij er niets uit of het een Montbrillant dan wel een Oris penankertje is.

@Anthony belofte maakt schuld

Bij deze

Hier gaat het over, ok de kast is iets geraakt doorheen de jaren en het glas ook, maar kijk die plaat en die wijzers. De ouderdomssporen op kast ok dat is wat het is, het glas vervangen we op het einde van de rit en de mechaniek zetten we gewoon weer in orde. Hij liep en hij liep redelijk goed.

demontage en aandacht voor de veer: die is al haar elasticiteit kwijt. @basvg zelfs al is dit een spotgoedkoop horloge, dat steek ik niet terug, gewoon niet. Heb ik de veer niet liggen dan wordt er eentje besteld.

Maar ik kan een shortcut nemen en de veer wat bewerken dat ie weer enige elasticiteit heeft want het is en blijft een goedkoop penanker horloge, dan krijg je dit - spoiler: dat steek ik ook niet terug, de nieuwe veer ligt er naast in het doosje

dit is dan de nieuwe en de oude die we wat bewerkt hadden , zien we het verschil?

of een horloge nu spotgoedkoop is of niet, herstellen in functie van wat het waard is, is in mijn opinie nooit een goed idee en ook deze spotgoedkope orisjes met emotionele waarde worden bij horlogemakers aangeboden voor herstelling en onderhoud. Ze worden ook “nagekeken” aangeboden door hobbyisten / handelaars / professionele horlogemakers met de oude veer terug erin en dat is niet zoals het hoort en moet en eigenlijk gewoon niet netjes

De balanslagering bestond uit een KIF- lagering: een veertje met 3 uitsteekseltjes die je onder een sponning uit moet manoeuvreren en straks er terug onder moet steken. We gaan niet prullen met een schroevendraaier of pincet, we gebruiken de kif-tooltjes om ze te demonteren en straks ook te monteren

en dan krijgen we dit: veertje, deksteen en chaton

verders was er bij de demontage nog een probleem bij het middenrad, dat kreeg ik er niet makkelijk uit, doordat alles nogal aangekoekt was eerst de kuismachine in voor we gaan kijken of daar iets moet gebeuren. Dus alles de pot in en hup de kuismachine in

Opbouw en we kijken eerst naar het middenrad, de middenrad lager - gewoon een gaatje in de platine - is net te nauw. met net bedoel ik ook net. We gaan die op maat zetten, ik lees vaak “neem een ruimer en ruim op dat gat”. Als het maar net net te nauw is gebruik je geen ruimer maar een gladaal. Met een ruimer haal je veel te veel weg, zelfs al draai je voorzichtig.

foto voor het glad zetten van het lager: het middenrad zakt niet volledig door het lager

We nemen de juiste gladaal en zetten het lager terug rond en tegelijk wordt de lagering dan ook gepolijst en dan controleren we weer het middenrad → volledig doorgevallen zonder een zetje te moeten geven

dan gaan we nu verder met de veer montage en de dekplaten + kif blocs

opbouw raderwerk

Opbouw voorkant

balans erin

geen timing foto’s, simpelweg omdat ik een penanker nooit afregel op de weishi, die is er daar niet voor geschikt. Geeft een verkeerd beeld van de amplitude en de beat error en de loop is slechts een benadering. Het afregelen gebeurt hetzij om de pols, hetzij met dit ding als je hem niet dragen wil

Je draagt het horloge of zet het op het molentje en je kijkt na 24 uur wat het geeft, je regelt bij en weer 24h om de pols of het molentje en zo verder tot je binnen de 60 sec per dag zit. Dat is onze norm voor penankers

penankers kan je wel afregelen met zo een oude vibrograf, heb ik hier ook staan, maar t is nogal wat om dat ding aan de gang te krijgen, ik doe ze doorgaans gewoon een dag of 2/3 om en regel bij

Wijzerplaat en wijzers erop en dan kan ie de kast in

daar ben ik niet mee tevreden, vanuit de optiek 't is maar een goedkoop penankertje is er een kroon opgezet die niet breed genoeg is om over de volle tube te gaan en blijf je dus een stuk tube zien. Zo hoort dat niet, wat boeit het dat het een goedkoop horloge is, iemand is hier fier op geweest, anders hadden kast en plaat veel meer te lijden gehad, dus als ik zo een horloge weer tot leven breng, dan doe ik dat volgens de zelfde eisen en normen die ik hanteerde voor de Montbrillant. Dus eruit die troep en je zoekt iets dat mooi aansluit en de juiste maat heeft

troep kroon:

nieuwe kroon:

Nu moet de tige nog op maat van de kroon gemaakt worden, zo erop gedraaid is de tige te lang en dus moet die ingekort worden tot alles mooi aansluit, heb 3 keer aangepast maar niet elke keer een foto genomen, de laatste foto is het eindresultaat na 3 keer inkorten van de tige

en dan kan nu het deksel erop

Eindresultaat

Nu vandaag en dus een dagje later nog steeds om de pols, loopt mooi op tijd met give or take 35 seconden afwijking, kan ik mee leven

Is dat nu geen mooi horlogetje geworden, wat boeit het dat er een goedkoop oris 451 penankertje in zit. Kijk naar de plaat en de wijzers, kijk hoe iemand gepoogd heeft de kast mooi te houden, alleen al daarom verdient ook dit horloge een VIP behandeling in de categorie “zoals het moet”.

Ik kan maar hopen dat het licht gaat branden en sommige mensen gaan begrijpen dat herstellen zoals het moet en hoort de norm is en herstellen in functie van waarde gewoon kak is. Waarvan wij denken “dat is het niet meer waard” dat belandt in de onderdelenbak alwaar het vroeg of laat ook zijn nut zal hebben bij het herstellen van een andere al dan niet “mindere” die er miss nog heel mooi uit ziet maar veel brokken heeft.

Allez nog 1 prentje van deze beauty

!Watches we love Watches!

41 likes

Begrepen: doen zoals het hoort…Het is een mooi horloge, hoor. En de service mag er zoals altijd weer wezen.

3 likes

Hey Petra dat is geen vingerwijzing he die “zoals het moet”, ieder doet er mee wat ie wil, maar van een horlogemaker met passie kan je niet verwachten dat die akkoord is met de stellingen “herstellen in functie van waarde” en “herstellen zoals het kan ipv zoals het moet”

Als je 20 jaar horloges hersteld hebt - zelfs al was het maar een hobby - en na het behalen van het diploma hebt mogen leren bij de top, geloof me maar als je die zoals het kan houding hebt, dan word je zonder pardon bij de top buiten gekegeld.

3 likes

Dat geloof ik graag. Ik ben geen horlogemaker en ik zal dat ook niet worden. Toch is het een uitdaging om het zo goed mogelijk te doen. En: als je bezig bent met al die piepkleine onderdelen denk je nergens anders aan. Voor elke handeling heb je totale focus nodig.

3 likes

Mooie herstelling weer Saar :ok_hand:

2 likes

ik ben zo blij dat ik het einde zie naderen, nog maar 31 plus een stuk of 12 die echt wisselstukken nodig hebben, dus 43. Bijna al het opgespaarde weggewerkt … tenzij we weer wat op de rommelmarkt vinden :rofl: :rofl: :rofl:

4 likes

Mooi resultaat, goed gedaan en beschreven !
Met de hartelijke groeten van zijn broertje:

Mocht deze meer aandacht nodig hebben, dan weet ik in elk geval tot wie ik me moet wenden…

7 likes

dat is ook een mooike zeg :heart_eyes:

1 like

Tja, die is eens per week, toch?

1 like

Dankjewel ! Deze meet 31mm, mijn echtgenote draagt deze wel eens.
Het uurwerk is gemerkt “ORIS”, (maar) het is een ST97(974?).
Werden deze ook bij Oris gemaakt?

2 likes

Ja maar we vinden niet altijd iets hoor. De afgelopen weken waren uitzonderlijk, op 20 jaar nog nooit meegemaakt dat. Nu met de zomer, zo van half april tot half oktober is er meer aanbod van kraampjes en vind je wel leuke dingetjes. In de winter van eind oktober tot eind maart niet echt. En we gaan ook alleen maar als onze favoriete koper komt, als die niet komt, gaan wij ook niet. Laten we zeggen dat we gemiddeld 1 keer per 2 weken gaan.

3 likes

Normaal zit in oude orisjes een oris uurwerkje. De st mechanieken dat weet ik niet of die origineel door oris besteld zijn om in hun uurwerken te steken. Kan indiaas bijeen steek werk zijn, maar opnieuw ik weet dat niet 100% zeker. @lva heb jij hier niet meer info over, ik meen me te herinneren ergens in een mumbai topic dat jij hier meer zicht op hebt dan ik.

De mijne is ook 31mm, is een normale heren maat voor de tijd waaruit het horloge komt, i.e. 1950

4 likes

Oeioei, dat zit ver. Ik denk dat deze wel een “originele” is - staat mij voor dat de Mumbai specials een ander binnenwerk gebruikten - maar pfoe, zeker ben ik toch bijlange niet.

@Lexaf misschien?

4 likes

ik ben ook niet heel zeker
De st 97 is in 1980 uitgebracht. De oris 451 kif uit de mijne is uitgebracht in 1950. Tenzij oris dit soort horlogetjes heruitgebracht heeft in de jaren 80 als een vroege heritage, durf ik niet te stellen dat het origineel is, maar ik durf net zo min te stellen dat het dat niet is. Ik weet het gewoon niet met zekerheid

2 likes

De historie van ons exemplaar met ST97 is onbekend. Mijn vrouw heeft het al “heel lang”. Gekocht? Gekregen? Totaal onbekend! Tot nu toe vind ik nu alleen echte Oris-horloges met in-house uurwerkje. Is deze misschien ooit, in Mumbai of elders, voorzien van een geschikt nieuw uurwerkje? Mooi blijft-ie in elk geval, vindt zij (en ik).

2 likes

t is idd een mooike. Jouw ST uurwerkje is qua mechaniek wel een upgrade tov mijn oris uurwerkje, in de ST zit een zwitserse ankergang, in de oris 451 een penankergang

2 likes

Weer mooi werk! Je geeft ze er wel van langs de laatste tijd :joy:

3 likes

euhm ja een paar maanden geleden hebben we beslist te stoppen met verzamelen, dus gedaan met internet afschuimen, enkel rommelmarktdingetjes mogen nog. Zoals het nu de afgelopen 2 maanden op de rommelmarkt liep, dat gebeurt evenwel ook niet vaak hoor, dat is echt uitzonderlijk dat we elke keer we gingen ook effectief iets vonden.

Maar ook: na 20 jaar verzamelen, vergaar je veeeeeeel dingetjes die in de schuifjes “ooit nog eens naar kijken” belandden, het zijn die schuifjes dat nog resten en we willen ze nu echt wel leeg hebben dat het gedaan is op de rommelmarktdingetjes na. En het kort af, ik zie de bodem ondertussen :rofl: :rofl: :rofl:

2 likes

Hoi Saar, weer genoten van dit Oris project. En zoals je bij eerdere projecten al aangaf. Je doet het zoals het hoort en niet zoals het kan😉.
Maar het goede gereedschap is het halve werk.
Het eindresultaat mag er weer zijn.
1 tip Saar, benoem niet eerdere keer dat een goedkoop/duur uurwerk/horloge is.
Het gaat om de ambacht die je iedere keer laat zien👍.

Heb je trouwens dat kleine Orisje van mij nog gezien, welke ik gepost had in themaweken, geen idee welk uurwerk daar inzit. Heb ik ook een foto van bijgevoegd. Dank je weer voor dit leuke topic en complimenten voor je foto’s :ok_hand:.

Pfff man zit dit hele verhaal te typen op mijn tel met mijn worstenvingers😁.

Zit nu dus in Zweden feest te vieren :grinning:

1 like

:blush::+1:

Respect en helemaal eens met deze filosofie.
Werkelijk prachtig hoe ook deze Oris en het penanker uurwerk een nieuwe toekomst is gegeven. Een prachtig verslag en een krachtig staaltje vakwerk!

1 like