Raad gevraagd met Seiko 7619

Beste heren,

Ik heb deze week van Nico @svmnb1 een mooie Seiko 7619 Sportsmatic de luxe overgenomen.

Ik ben waarlijk in de wolken ermee, ik vind het een prachthorloge. Gelijk 1 van mijn favoriete vintage stukken uit de collectie.

Echter klinkt het een beetje alsof er speling op de rotor zit. Hij klinkt lawaaierig en ik hoor en voel hem lichtjes tegen het achterdeksel tikken als ik beweeg.

Het stoort me niet zo hard, maar wil graag de rotorschroef een beetje fixeren.

Echter heeft de kast op het eerste zicht geen schroefdeksel. De inkepingen ontbreken, net zoals een kleine speling om met een mesje de kast te openen. Ook mijn pogingen met een balletje lopen op niks uit.

Zou het kunnen dat deze opent via het glas? Ik vind die info op het net niet terug, maar misschien weet iemand hier er wel een antwoord op.

Ik voeg enkele foto’s bij:

Ik zie de inkeping al zitten op de laatste foto :smile:

2 likes

Meen je dat nou? Ik moet nodig eens langs bij de opticien dan… oh nee wacht…

Maar je hoort iets rammelen dus? Dat heeft mijn 7619 ook maar betwijfel of dat de rotor is. Ik denk dat het geribbelde deel onder het glaasje het geluid maakt.

Heb het gleufje gevonden. Kast is open en de schroef zat zo goed als vast. Hij rammelt dus nog steeds, maar ik heb de indruk dat het toch net iets beter is. Maar het kan idd best de bezel zijn onder het glas… zover dacht ik nog niet na, maar gelukkig brengt mister Seiko raad :slight_smile:

Thanks man!

Oh ja, ik ben er in geslaagd om een mooie kras op men achterdeksel te maken. Topper dat ik ben! Gelukkig ziet niemand dat. Ik heb trouwens gemerkt dat zodra de kast open ging het uurwerk stil viel. Om na de klik van de kast terug te gaan lopen. Ingebouwde beveiliging?

Niet gekeken of er speling op de rotor zat dan? Of sporen van een aanlopende rotor op de bruggen?

Dat is wel apart. Met of zonder deksel zou geen verschil moeten maken.

2 likes

De rotor zat een klein beetje speling op, maar niet de oorzaak van het geluid in ieder geval.

Maar he, bij mijn VJ7750 chrono maakt dat ding ook een herrie van jewelste, en voel ik de rotaties meer dan duidelijk, dus dit getik heeft nog wel iets van charme, het is tenslotte al een oudje he.