Raad het plaatje (Seamaster)

Wie helpt even? Welk horloge is dit? Ik denk Seamaster. Dat is niet omdat ik het zie maar omdat ik het verwacht bij die persoon die m omheeft.

Waarom vraag je het niet aan de persoon zelf??

Ik vroeg het hem en zo bescheiden als hij is antwoordde hij alleen maar met:
I needed a Dutchie visit watch

Het is een Canadees waar ik over 3 weken heen ga en hij is zeer bescheiden. Heel anders dan wij “Dutchies” met onze NA topics :slight_smile:

Ondertussen een kast met een Speedy, Raymond Weil, Super Ocean Heritage etc. etc. waar ik moet smeken om ze alleen maar te mogen zien.

Is dat bescheiden?

Ja hij wil er niet mee te koop lopen. Maar heb jij een antwoord?

Ziet eruit als een Seamaster Professional chrono.

1 like

Iemand die mij een Dutchie noemt komt op mij niet bescheiden over. Sterker nog, het is denigrerend. Kan het om false modesty gaan?

Die foto is echt te onscherp voor me.

2 likes

Ik begrijp wat je bedoelt, en in feite heb je gelijk. Het is zelfs letterlijk kleinerend. Het klinkt voor ons als “ik ga bij een Chineesje op bezoek”.

Maar toch hoeft het zeker niet altijd zo bedoeld te zijn. Ik ben een tijdlang op een groot Amerikaans forum (niet horlogegerelateerd) als moderator actief geweest. De community kende een klein maar actief (en luidruchtig
) Nederlands contingent.

Het woord ‘Dutchie’ werd daar door Amerikanen absoluut gebezigd als een ‘term of endearment’ met een knipoog naar ons kleine land met die zo lange mensen - en soms zelfs naar onze eigen voorliefde voor verkleinwoordjes.

En vergeet ook de tweede betekenis van het woord niet. “Pass the dutchie on the left hand side”. Vrij snel al werd het ook geadopteerd als een soort geuzennaam.

Heeft het die betekenis? Ik ben het nog nooit in een denigrerende context tegengekomen en zie het als NL variant van Ozzies voor Australiërs. Mis ik iets?