Raad mijn nieuwe vintage aanwinst!

Ja Mark, dat verschijnsel van vervagende kleuren zit 'm waarschijnlijk in de slechte houdbaarheid van de kleur rood. UV-straling of zo? Mijn Harvard (met Venus 140) laat hetzelfde beeld zien, terwijl vintage chrono’s uit Zuidamerika er altijd uitzien of ze net uit de doos komen. Ook Webauktion24 (= Auktionshaus Hamburg, ieBee) restaureert z’n objecten terug tot NOS. Moeten we daar blij mee zijn? Ik ben daar tegen en geef de voorkeur aan het consolideren van de authentieke staat. Met getikte groet, Atte

@Mark
Het is gewoon een ankergang uurwerkje, maar op de foto tikt het vrolijk erop los, en vanwege de langere sluitertijd lijkt de schroefbalans dan een net gladde balans.
De wijzerplaat is al eens schoongemaakt denk ik, hiermee is een deel van de opdruk een beetje vager geworden.

@Atte
als je eens een fotootje van je Harvard kan plaatsen: heel graag; eerlijk gezegd kwam het merk me niet bekend voor, maar na wat zoekwerk vond ik deze vermeldingen in het boek van Salm:

De vermelde prijzen zijn veilingprijzen in DMarken van ongeveer 15 jaar geleden

Wat betreft de afweging restaureren of conserveren: vreemd genoeg hangt dat voor mij helemaal af van het gevoel wat ik bij een horloge heb; soms heb ik er helemaal geen probleem mee om een nieuwe wijzerplaat te monteren (naamloze Landeron’s bv); soms gok ik erop dat een wijzerplaat goed uit een reinigingsbadje komt (met alle risiko’s van dien!); maar bij sommige horloges is er geen haar op mijn hoofd die er ook maar over peinst om een poging tot schoonmaken te doen, of het kastje te polijsten en/of opnieuw vergulden.
Meestal zijn dit de wat betere (duurdere) merken (voorzover ik die al heb :smiley: ) maar veel vaker is dit gewoon een vintage horloge die zo enorm “mooi” oud geworden is, met zoveel karakter, dat je daar voor je gevoel gewoon niks mee moet proberen, dat kan alleen maar slechter worden.
Die horloges probeer ik dan technisch weer OK te maken, en dan doe ik helemaal niets aan het uiterlijk, dan kan ik daar, ondanks de slijtage- en ouderdoms-sporen veel meer van genieten als een totaal “restauratie” die het karakter totaal heeft verknoeit…

Groet,

Ik ben erg blij met mijn gewonnen prijzenpakket: 3x gratis advies over horlogereparaties , maar ik vrees dat ik al minstens 10x een voorschot heb gekregen op deze prijs

LOL, dus dan moet je de volgende "prijsvragen"weer extra je best doen om te winnen… :smiley: :smiley:

De plaatjes van de Doxa op de Duitse ebay verschijnen helaas niet op mijn (vintage) kompjoeter, kan er nu dus weinig over zeggen, zal later nog eens proberen, ben wel benieuwd.

Groet,
Paul

Prachtig Paul! Zoiets had ik nog nooit gezien! De exoten zijn altijd net iets “leuker” om te zien.

Mmm…vreemd, bij mij verschijnen de foto’s ook niet meer. Vanochtend nog wel.

Hier
http://cgi.ebay.de/VINTAGE-CHRONOGRAPH-DOXA-OFF-CENTER-TIME-DIAL-VENUS-140_W0QQitemZ330079724279QQihZ014QQcategoryZ31387QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem
is nog een ebay link naar een Venus 140. De laatste foto geeft een overzicht van de diversen wijzerplaten.

Groet, Mark

Atte, Ik ben zelf ook nogal gesteld op origineel, maar als zaken zoals wijzerplaten of kastjes er niet meer uitzien vind ik toch wel dat er iets aan gedaan moet worden. Een wijzerplaat schoonmaken is dan inderdaad listig want als het mislukt is het lastig zoeken naar een vervanger.

Paul, dus geen cylindergang-uurwerkje. Ik dacht werkelijk dat ik er echt verstand van begon te krijgen:D. Het is op de foto erg moeilijk te zien en op de scan ook niet, maar ik twijfel geen seconde aan je;)

Groet, Mark

Geweldig, Paul (tu)

Nog nooit gezien, totaal geen idee bij het raden (td)

Veel plezier ermee.

Dit noemen ze toch een dokters-chrono.
Heb er wel eens eentje gezien op de rikketik. Moest 400 euro kosten. Was volgens mij een Gallet

Apart horloge.
Veel kijk en draagplezier.

Dag Paul, Zojuist kwam ik deze Doxa tegen op ieBee: 330079724279. Van mijn Harvard krijg je tzt nog een kiekje. Met getikte groet, Atte