Raad mijn nieuwe vintage aanwinst!

Een nieuwe aanwinst is net binnengekomen, een horloge waar ik al heel lang naar op zoek was; maar wat is het, welke kenner raad het merk en type?

Eerste tip:

Hint: ik zie twee drukknoppen (chrono-drukkers?) maar ik zie geen chrono hevels…

Groet,
Paul

Doxa…? Met dag/datum?

Yep, ik weet het, maar laat de anderen maar eens zoeken.

Is een zeldzaam stukje Paul, echt iets naar mijn tand. :wink:

Hmmmm, dacht ik toch echt dat er net genoeg afgeknipt was om 't lastig te houden voor wat het merk betreft…

Doxa is korrekt, maar deze heeft geen kalender…

Hihi, ja 't is wel wat voor kenners, ik had al wel gedacht dat het voor jou niet zo’n heel groot raadsel zou zijn :smiley:
Ben benieuwd of iemand anders het kan raden…

Groet,

Geen kalender en geen chrono met twee pushers? Ik ga nu bier drinken maar ik kom vanavond/vannacht met nog een suggestie! Die zou wel eens heel creatief kunnen zijn :)o
Tenzij het een tripple date calendar moon phase met chrono is?

…?? :S ben zeker benieuwd

Arggg ik haat raden… vertel vertel;)

een alarm watch of repeater?

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee.

Gerwin

Doxa met het caliber Venus 140, diameter 29 mm, 13 lignes, BPH 18000,uit de '40e jaren.
De wijzerplaat van deze Doxa is schitterend met de off-centre time dial. Very rarrrrrrre!

Of zit ik er helemaal naast?

Groet, Mark

Ps. hoe zit het ook alweer met het prijzenschema? :smiley:

Je zit juist Mark, Venus 140 is een zeldzaamheid, heeft het chronograafgedeelte onder de wijzerplaat.

Heel erg goed, idd een Doxa met Venus 140: een regulateur chrono; behoorlijk zeldzaam, en verassend dat je dit al wist. (tu)
Zoals Freddy al aangeeft heeft dit uurwerk de chrono-bediening geheel onder de wijzerplaat zitten; vandaar mijn sneaky eerste hint “ik zie wel chronodrukkers maar geen chrono-hevels”… briljant! :wink:

De derde hint is eigenlijk niet meer nodig, maar ik plaats 'm maar even; zal later wat betere foto’s van het hele horloge proberen te maken en te plaatsen:

Wat dat prijzenpakket betreft: uhhhhhmmm de winnaar heeft recht op 3x gratis advies over horlogereparaties :smiley: :smiley:

Groet,
Paul

Quote: Wat dat prijzenpakket betreft: uhhhhhmmm de winnaar heeft recht op 3x gratis advies over horlogereparaties
He Paul waarom maak je er niet van 3x gratis horlogereparaties (:smiley:

Ik ben benieuwd naar de foto`s.

Zoals beloofd hierbij wat fotootjes van mijn nieuwe aanwinst; het is dus een Doxa met een Venus 140 uurwerk.
Dit kaliber uit de 30-er jaren heeft diverse eigenaardigheden: het is een soort regulateur (uren en minuten boven het midden) en de komplete chrono-bediening is onder de wijzerplaat gemonteerd, van de achterzijde lijkt het dus een normaal uurwerk.

Uit het ESA-kaliberboek komt de volgende scan:

Naast Doxa zie je ook wel horloges van het merk Gallet met dit uurwerkje uitgerust.
Mijn exemplaar is niet het oudste model, die hadden een vergulde kast met scharnierdekseltje en waren nogal klein in diameter; deze heeft een RVS kast (plus gouden lunette) met een diameter van 35mm, bouwjaar vermoedelijk eind 30-er, begin 40-er jaren(?)
Het is nog in behoorlijk goede staat, hoewel de wijzerplaat een beetje “verpoetst” is; ook moet er wel wat werk aan het uurwerk verricht worden (maar dat vind ik niet zo heel erg) want de tiretteveer is zo te voelen gebroken, en ook moet het uurwerk wat “opgeschoond” worden.

Samen met een regulateur-broertje:

Het heeft behoorlijk lang geduurd voor ik een zo een chrono met Venus 140 te pakken heb kunnen krijgen (voor een redelijk bedrag) dus je kunt je voorstellen dat ik zeer ingenomen ben met deze aanwinst :slight_smile:

Groet,
Paul

mooi en bijzonder horloge!

Gefeliciteerd met je aanwinst, Paul! Op ieBee heb ik een jaar gelden een Harvard met een Venus 140 caliber bemachtigd met een eerbiedwaardige, museale uitstraling. Authentieke staat met het juiste patina, dus niet verprutst tot het niveau z.g.a.n! Alle functies 100%. Het is inderdaad een uurwerk dat je daar maar zelden tegenkomt. Hrgr. Atte

YEEHHHAAAAAA…!

Ik kijk, net als jullie, natuurlijk veel naar vintages horloges en ook Doxa is een merk wat mijn aandacht heeft. Ik moet echter ook toegeven dat ik er niet zoveel verstand van heb, hoor (en dat meen ik serieus). Ik zat wel te gniffelen toen ik het juiste caliber tegenkwam.

Bij dit veilinghuis
http://cgi.ebay.nl/DOXA-EDELSTAHL-HERREN-CHRONOGRAPH-VON-1928_W0QQitemZ320075017304QQihZ011QQcategoryZ13406QQrdZ1QQcmdZViewItem
(bij de meeste waarschijnlijk wel bekend) kwam ik deze Doxa tegen. De bandaanzet vind ik wel vreemd. Is dit wel origineel?

Ik ben erg blij met mijn gewonnen prijzenpakket: 3x gratis advies over horlogereparaties (tu), maar ik vrees dat ik al minstens 10x een voorschot heb gekregen op deze prijs :smiley:

Groet, Mark

Furraaaaai!!!

Arjay

Wederom een schitterende vondst, Paul!

Is dit nu ook een cylindergang-uurwerkje? Ik zie namelijk dat de balans helemaal glad is (geen schroefgewichtjes). Dat de wijzerplaat “verpoetst” is, komt dat doordat er iemand aan de wijzerplaat heeft geprutst of is dit de oorzaak van de ouderdom? Je ziet dit namelijk vrijveel bij oude horloges en dan vooral bij chrono’s.

Groet, Mark