Raadsel

Ik ben gisteren met mijn Omega horloge naar een horlogemaker geweest, omdat ik benieuwd was naar het uurwerk en de staat ervan.
Het horloge is geregistreerd bij Omega onder 2214/9, wat een serie is die geproduceerd is vanaf 1941. De horlogemaker vertelde me echter dat er een 30T2 PC (later ook wel cal. 260 genoemd) uurwerk in zit met een anti-schok systeem dat pas in de jaren 50 werd gebruikt. Als ik op de site kijk bij Omega fanatic zie ik ook het jaartal 1954 staan.

http://www.omega-fanatic.com/pages/omega-movement/omega-caliber-260.php

Ik ben vergeten om het serienummer van het uurwerk op te schrijven. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

mvg Melvin

Een plaatje van het uurwerk zou mooi zijn…

Ik heb er wat in mijn verzameling, deze heeft de secondewijzer op 6
en is volgens het serienr. in 1946 uit de fabriek gekomen.

Deze is van 1948 en heeft een centrale secondewijzer:

Zoals je kunt zien hebben beide uurwerkjes een incabloc antishock balans een
uitvinding uit de jaren '30 waar ik (dacht ik) al eens een postje over heb gemaakt.
Met de zoekfunctie kun je dat wel vinden.

mvg

Ik vind dit wel een “rare horlogemaker”::o.
Incablock heb ik ook bij vooroorlogse horloges regelmatig aangetroffen.
Weet je zeker dat je bij een horlogemaker bent geweest en niet bij een “juwelier”?

Als je even zoekt op het internet, dan vind je een lijst met serienummers en jaartallen. Misschien wordt je daar wijzer van?

Bedankt voor de reacties,

Het is inderdaad een beetje een rare horlogemaker. Hij is erg goed in reparaties en dergelijke, maar hij wil nog wel eens opscheppen en dan schudt hij dingen uit zijn mouw. Omdat ik er zelf (nog) niet zoveel verstand van heb, ga je er toch van uit dat hij weet waar hij het over heeft.
Ik raakte er door in de war, zeker omdat op de site van Omega Fanatic een schema staat van het 260 caliber met het jaartal 1954 erbij. Maandag breng ik het horloge naar een andere horlogemaker en dan zal ik eerst vragen of hij het uurwerk eruit haalt zodat ik het serienummer op kan schrijven :slight_smile:
Ik ben er inmiddels achter dat incablock een uitvinding is van 1934. Beetje storm in een glas water dus!

mvg Melvin

Oké succes, hopelijk breng je 'm naar een goede horlogemaker…

mvg