Nadat ik mijn opa’s horloge onder handen had laten nemen door PeterLC met succes, heb ik het horloge aan mijn vader laten zien (mijn Certina Blue Ribbon is het horloge van mijn opa en mijn moeders kant), en vond het resultaat zo mooi dat direct de Certina Bristol 190 van zijn vader (overleden op 28 maart 1982, 3 dagen na mijn geboorte) uit de doos werd gevist om een zelfde behandeling te ondergaan.
Hieronder een foto van het betreffende horloge:
Disclaimer: nee, geen vochtschade aan de onderkant van de dail, van een andere hoek ziet dat er verder wel goed uit.
Het lumebolletje mist overigens bij de 2 uur marker
Op de vraag: welk uurwerk zit hier nou in zijn we op internet gaan zoeken naar dit betreffende exemplaar. Echter komt geen enkele Bristol 190 overeen met die van mijn vader. De kast vaak wel, de kroon ook, zelfs de caseback en de cijfers daarop komen overeen. Het zit m voornamelijk in de crosshairs op de dial.
Ook de website vintagecertinas.ch bood geen nieuwe inzichten. Bouwjaar horloge onbekend, maar zal ergens in de jaren 60 zijn geweest.
We (mijn vader en ik) vroegen ons dan ook af, is het misschien een namaak??? Het leek mij sterk. Een namaak vintage certina, die bovendien dan in de jaren 60 moet zijn gefabriceerd???
Het open maken van de caseback bood uitkomst natuurlijk, echter had mijn vader geen passende tool. Eenmaal thuis gekomen heb ik mij eigen tool erbij gepakt en de caseback eraf geschroefd en zie daar, een mooi 25-66 uurwerkje:
Volgens de site geproduceerd van 1960 tot 1977.
Hoe dan ook, hij zal ergens volgende week geserviced worden (weer door @PeterLC), hopelijk is het uurwerkje niet heel versleten, bij mijn vaders weten is er nog nooit een service beurt uitgevoerd.
Mocht iemand iets weten over de dial, is het misschien een zeldzame uitvoering (mijn vader zegt waarschijnlijk niet, zijn vader kennende), dan houd ik me uiteraard aanbevolen. Vreemd is het namelijk wel.
Dank voor uw aandacht!