Raadselachtige Certina Bristol 190

Nadat ik mijn opa’s horloge onder handen had laten nemen door PeterLC met succes, heb ik het horloge aan mijn vader laten zien (mijn Certina Blue Ribbon is het horloge van mijn opa en mijn moeders kant), en vond het resultaat zo mooi dat direct de Certina Bristol 190 van zijn vader (overleden op 28 maart 1982, 3 dagen na mijn geboorte) uit de doos werd gevist om een zelfde behandeling te ondergaan.

Hieronder een foto van het betreffende horloge:

Disclaimer: nee, geen vochtschade aan de onderkant van de dail, van een andere hoek ziet dat er verder wel goed uit.

Het lumebolletje mist overigens bij de 2 uur marker

Op de vraag: welk uurwerk zit hier nou in zijn we op internet gaan zoeken naar dit betreffende exemplaar. Echter komt geen enkele Bristol 190 overeen met die van mijn vader. De kast vaak wel, de kroon ook, zelfs de caseback en de cijfers daarop komen overeen. Het zit m voornamelijk in de crosshairs op de dial.

Ook de website vintagecertinas.ch bood geen nieuwe inzichten. Bouwjaar horloge onbekend, maar zal ergens in de jaren 60 zijn geweest.
We (mijn vader en ik) vroegen ons dan ook af, is het misschien een namaak??? Het leek mij sterk. Een namaak vintage certina, die bovendien dan in de jaren 60 moet zijn gefabriceerd???

Het open maken van de caseback bood uitkomst natuurlijk, echter had mijn vader geen passende tool. Eenmaal thuis gekomen heb ik mij eigen tool erbij gepakt en de caseback eraf geschroefd en zie daar, een mooi 25-66 uurwerkje:

Volgens de site geproduceerd van 1960 tot 1977.

Hoe dan ook, hij zal ergens volgende week geserviced worden (weer door @PeterLC), hopelijk is het uurwerkje niet heel versleten, bij mijn vaders weten is er nog nooit een service beurt uitgevoerd.

Mocht iemand iets weten over de dial, is het misschien een zeldzame uitvoering (mijn vader zegt waarschijnlijk niet, zijn vader kennende), dan houd ik me uiteraard aanbevolen. Vreemd is het namelijk wel.

Dank voor uw aandacht!

5 likes

Als je op Certina cross hair googelt kom je er wel meer tegen maar niet de Bristol idd.

1 like

Ik heb contact opgenomen met Certina via de website. Wie weet reageren ze en weten ze wat.

1 like

Via die vintage certina site ben ik toch best ver gekomen hoor met mijn Bristol 290…

Wat is jouw ref. en serienummer?

3 likes

Held!!!

Gewoon niet ver genoeg op de site gekeken. De nummers weet ik niet uit mijn hoofd en helaas niet op de foto gezet, maar dit gaat me een stukje meer informatie geven, en dat is geweldig.

Meer informatie volgt dus

1 like

:slight_smile: succes! :slight_smile:

1 like

En anders gewoon Certina mailen en vragen, hebben een goede servicedesk!

http://www.certina.com/faq

1 like

Had ik eerder vandaag al gedaan :slight_smile: (zie mijn post boven jou eerste post :smile:)

1 like

Ok, ik heb even het serienummer en de codes gecheckt: 52 06 190-5
serienummer: 7501904

Daaruit kan je het volgende aan informatie halen:
52 = 25-66 (kaliber)
06 = Verguld 20 mikron geelgoud
190-5 = model

Serienummer 7 501 904 ==> 1969

1 like

Geweldig! klaar is Kees uh Thieuke, meer info zul je niet vinden… :slight_smile:

1 like

Daar lijkt het inderdaad naar.

Blijf het raar vinden dat ik de dial die mijn vader heeft niet kan vinden op google afbeeldingen. Misschien toch een zeldzame uitvoering, niet dat ik dan verwacht dat hij ineens duizenden euro’s waard is. Het is echter wel leuk een wat unieker exemplaar te hebben (nou ja, mijn vader dan).

Certina zelf blijft heel stil, dus of ik daar iets van hoor geen idee.

1 like

Dials en logo’s en kronen en kasten … in die jaren werden zoveel verschillende gebruikt, niet alleen door Certina hoor, de jungle was toen nog ondoorzichtiger dan nu :slight_smile:

1 like

Net als je denkt, meer wordt het niet krijg je dit:

Ik ben benieuwd

2 likes

Ik wist niet eens dat Certina zo’n service had, ik ben benieuwd…

2 likes

en netjes geholpen :slight_smile: (ik toendertijds dan… )

1 like

en fotoos sturen dan he :slight_smile:

Al gedaan, en daarop alweer een antwoord terug met Thank you.

We wachten af.

Leuk zo’n onderzoek. Nu nog hopen dat er wat leuks uit komt.

1 like

ja is altijd spannend zo’n zoektocht!

Goed, Ze moeten echt heeeeeel goed gezocht hebben want na bijna een maand dan antwoord van Certina gekregen:

Dear Mr.,

Thank you for being a loyal Certina consumer. We are pleased your father owns a Certina vintage watch.
Please be kindly informed that the only information we can give you about this model Coronation is the watch’s reference 7501904 and tell you that it was produced in 1969.

We regret we cannot be of further assistance.

Thank you for your understanding.

Best regards,

Customer Service
Certina S.A.

‘We regret we cannot be of further assinsance.’

I regret this as well… :slight_smile:

Nee zonder gein.
Geen nieuwe inzichten, maar…
We weten nu ook in ieder geval dat hij echt echt is. Bevestigd door Certina. En aangezien we daar aan lichtjes twijfelden, is dat nu weg genomen. Wat fijn is. Het levert verder niet veel meer op nu, maar daar gingen we niet vanuit, was ook neit het doel, en gezien het een erfstuk betreft ook niet interessant.

2 likes