Raar gedrag secondenwijzer

naast al mijn mechanische heb ik ook paar quartzhorloges, vergeef me :wink:

anyhoe, ik heb nu al paar keer raar gedrag gehad. Nieuwe batterij erin en de secondenwijzer blijft op zijn plaats heen en weer schommelen. Hij krijgt dus voeding, maar gaat niet verder.

Bij een miyota uurwerkje was een zetje genoeg
Bij een mondaine m-watch met ETA uurwerkje was een zetje tegen de drivetrain genoeg

Maar een Seiko 7830A wil niet verder en blijft schommelen
Idem voor een Citizen met 1200B uurwerk. Die is nog maffer: 1 sec achteruit, 2 sec vooruit.

Ik ken de problemen met (bijna) lege batterijen maar dat is:

• met stappen van 2 seconden of
  • met stappen van 5 seconden

en alleen maar vooruit. Als waarschuwing voor bijna lege batterij.

Deze batterijen zijn 100% goed.

vaag he?

ALs het bij drie horloges niet vlekkeloos verloopt heb ik toch echt vraagtekens bij de batterijen.

Lijkt wel alsof het uurwerk teveel weerstand heeft. Wellicht dat een beurtje hier uitkomst bied. Het ISA quartz uurwerk wat in de Movado van mijn lief zit, heeft ook teveel weerstand. Dit kan worden uitgemeten. De batterij gaat dan ook minder lang mee.

raar, maar waar, maar de Citizen loopt nu weer. Daar lag het volgens mij aan de contactjes. Heb er net even mee lopen frobelen.

En gaat niet om 1 batch partijen hoor. Meerdere keren in de tijd met meerdere merken.

ik ga die weerstand proberen!

Bij digitale quartz hrloges moet je nog wel eens reset/AC/all clear doen.
Doe ik meestal met een metalen pincet door 2 contact puntjes een paar seconden te sluiten. Misschien werkt het bij analoge quartz ook wel (?)

Flexofiel Schreef:

Bij digitale quartz hrloges moet je nog wel eens
reset/AC/all clear doen.
Doe ik meestal met een metalen pincet door 2
contact puntjes een paar seconden te sluiten.
Misschien werkt het bij analoge quartz ook wel (?)

Dit is een hele goeie tip en ja, moet ook bij analoge quartzen.
De nieuwe batterijten moeten even een korte kortsluiting ondergaan op de wijze beschreven door Flexofiel.

maar ja… waar vind ik die puntjes? ik weet van paar quartz calibers dat het aangegeven staat. Zo niet hier. Wel een kwalitatief Seiko klokje trouwens. De spoel is bijvoorbeeld te verwisselen ipv gesoldeerd. Grote ligne ook voor een quartz.

Zoek eens naar 2 puntjes, eentje met een + en eentje met een - erbij.

Ik zal eens kijken. Net liep het Seiko 7830 caliber even! beetje kwakkelende start met voor en achteruit en toen ineens lopen. Nu weer gestopt. Ik begin toch aan fysiek iets te denken zoals een vuiltje.

Dat probleem doet zich al tientallen jaren voor bij electronische circuits met extreem laag stroomverbruik…Kan voorkomen worden door het batterijtje zeer goed te ontvetten, evenals de contacten. Door een stroompuls door het contactcircuit te jagen brandt het contactoppervlak ook schoon.

ik ga het proberen!