Raar geluid in huis - zelfs storend bij het slapen

Komt misschien wel bekend voor: wanneer je in bed ligt, luister je naar alle onbekende geluiden in huis.
Sinds enkele dagen kon ik echt erg moeilijk de slaap vatten wegens een niet aflatend geluid, wellicht komende van uit mijn bureau-kamer.
In pijn pyama en op mijn sloffen naar mijn “mancave” - want het is werkelijk een Multi-functionele kamer.

Goed, even rondkijken… wellicht is het

• een transfo van een dimbare halogeen-bureaulamp ?
    Soms even een tik tegen geven en die zwijgt weer. NOPE

• de grote TL-lamp boven mijn bureau ? NOPE

• dan is het wellicht de radiator die een niet-aflatende toon produceert ? NOPE

• Een fan van een laptop ? NOPE

• De NAS, maar die staat normaal in stanby en is haast fluisterstil ? NOPE

• de HD-recorder die ik vergeten ben af te zetten ? NOPE

• de Laserprinter die nog in standby staat ? NOPE

• Ha, maar er staat ook nog een afzonderlijke media-player - die misschien vergeten af te zetten ? Nope

En het rare was dat ik het geluid ook enorm moeilijk kon lokaliseren.

Soms scheen het van buiten te komen, soms van boven, en zoals gezegd, wanneer ik in de slaapkamer lag, kon ik het NOG horen…

Mijn HANDEN tegen mij oren geplaatst om mijn OORSCHELPEN wat te vergroten.
Ik hoorde het DUIDELIJKER, maar LOKALISEREN ging even slecht :frowning:

TOT … ik orde op mijn bureau ging maken…
F*ck JIJ KLEIN ETTERTJE !!!
JIJ !!!
Hoe is dat nu mogelijk ???
Omdat je op je zij ligt ???

DIT WAS DE BOOSDOENER !

Echt waar !
Van het ogenblik dat ik deze oppakte, stopte het geluid.
Dat was dus niet zomaar een geluid; dat was ZOEMEN !

Het horloge lag op zijn zijkant, en leek zijn resonantie te projecteren op het hardhouten tafelblad van mijn bureau.
Het gekke was dat hij dit niet onmiddellijk leek te doen. Neen, hij moest eerst enkele tientallen seconden in deze positie liggen. En als dan alles stil is, zoals meestal 's nachts :smiley: kon je die resonantie zeer duidelijk in mijn bureau-kamer horen.

Doch op sommige plaatsen beter dan op andere.

En écht waar - ook in de slaapkamer ernaast.

Zijn die f-300 horloges dan zo’n grote herrie-makers of is mijn gehoor gewoon nog zeer goed ? :smiley:

Gokje… je Horloge?..

Ik leg mijn Horloge op mijn nachtkastje, en gewoontegetrouw VLAK en zelfs de Nato strap die er nu opzit… dempt het geluid van Anker en ankerrad nauwelijks… zodat ik em zelfs aan de andere kant van de kamer nog hoor.

Goed Arie, maar wat voor een techniek hé !
Er is toch nog een verschil tussen een TIK en een niet aflatend gezoem…
Op sommige momenten leek het wel op een ver geluid van BUITEN.

Ik heb de stouterik dan maar weer netjes in de horlogebox gestoken. Lekker zacht op het geluiddempende fluweel. :wink:

Ik had iets vergelijkbaars (alhoewel veel minder extreem qua zoekactie;)) met mijn Bulova Accutron Spaceview. Het horloge lag in een lade en die diende als klankkast en maakte een geluid wat je niet direct van een horloge verwacht::o.

S’nachts kan de Bulova ook niet in de slaapkamer liggen, want ik word er geheid wakker van…

Wacht maar als je ouder word hoor je het niet meer . :slight_smile:

Weggooien. Wat denkt 'ie wel…

Gezoem niet herkenbaar, maar als m’n horloges op hun zij in het nachtkastje liggen is het een “dingdingdingdingdingding” van jawelste.

Elf.

Wel een spannende opbouw van je verhaal trouwens. (tu)

Ik heb er zelf geeneen… maar dit is een Stemvork uurwerk?.. naar wat ik me heb laten vertellen… kun je deze inderdaad horen zoemen… en… als ie dan op een "klankkastje"ligt… ja… dan hoor je em door het hele geluid…

'k heb één keer in mijn leven een acoustische gitaar in mijn handen gehad… en ik verbaasde me over het kabaal wat je daarmee kan maken… leg daar maar eens een stemvorkhorloge op… met een beetje mazzel gaan de snaren meedoen… weet je helemaal niet wat je hoort… :wink:

Mooi verhaal hahaha

haha, heel herkenbaar. als ik em in huis heb, gaat geheid de kroon eruit :stuck_out_tongue:

ik had ook n keer zo n soort ervaring. er kwam ook n hoge piep ergens vandaan. ook checken of t aan de tv, n transfo, etc lag. wat bleek? een uitgeputte casio solar kreeg ineens weer leven na jaren, doordat het weer mooier weer werd en de zon er volop scheen. maar hij deed t niet meer normaal, want hij hoort niet de hele tijd geluid te maken. even op lichtje drukken hielp. t beetje juice was gelijk pp en geluid was weg.

Alle stemvork horloges zijn door mijn vriendin verbannen uit de slaapkamer. Alleen de speedsonic kan ik nog ongemerkt naast bed leggen, die zoemt veel zachter door de grote dikke kast.

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb er zelf geeneen… maar dit is een Stemvork
uurwerk

Yep, kun je zien aan de bedrukking van de 300 Hz frequentie.

Mannen…harder werken overdag, slaap je snachts ook beter :wink:

Dit is geloof ik de langste post die ik hier heb gezien :+

Jürgen Schreef:

Dit is geloof ik de langste post die ik hier heb
gezien :+

en ik maar wachten op mn trage smartphone verbinding totdat alle plaatjes vd bureaulamp tot hd recorders zijn geladen :+

Jürgen Schreef:

Dit is geloof ik de langste post die ik hier heb
gezien :+

Ha ha, ja, sorry Jürgen, anders was de lol eraf. :slight_smile:
Ik ga morgen eens proberen om ze in een blikken doos te leggen of zo…
Es kijken of de buren dan komen klagen :smiley:

Zo herkenbaar:) .
Sinds ik ook ben wakkergezoemd slapen mijn stemvorken net als de kat op een kussentje.
Ga ik slapen, wordt ook voor de dienstdoende stemvork een bedje gespreid.

Marc, ik dacht eerst dat het jouw Omega Marine chronometer was die maakt toch ook veel herrie;)

Mwhaaaaaaa!!!

Is goeie (tu)

Elf

Of er ergens windmolens geplaatst zijn 's nachts

:slight_smile: