Raar: Horloge stopt na precies één uur

Voor mijn dochter een leuk Stowa opgeknapt. FHF uurwerk 96 had een amplitude van ongeeer 25, maar nu weer netjes boven de 200. Alleen, na precies één uur stopt hij ermee. Even een paar duwtjes tegen het secondenwiel en dan loopt ie weer precies één uur.
Simpel zou je zeggen, vuiltje aan een tandje van het tandwiel waar de urenwijzer aan vastzit. (weet niet hoe je dat noemt, onder de wijzerplaat) Maar dat is iet logisch, want hij doet het in als ik de wijzers op half zet, of op kwart, of op het hele uur…
Dus er moet nog ergens een onderdeel zijn dat niet in het wijzergebeuren zit, maar wel precies elk uur één keer ronddraait. En dat kan niet, want het zijn de minuten die vanuit het loop werk door de plaat heen naar boven komen. Oftewel… Ik snap er niets meer van. Alles uit elkaar halen en schoonmaken zal vast wel de boel oplossen, maar ik wil het ook snappen…

2 likes

Komen de wijzers niet tegen elkaar aan?

Misschien simpel denken, kromme as? Waar de uren of minuten teller op zit?

Missend tandje?

1 like

Het centrumrad (minutenrad) doet er precies een uur over om rond te draaien. Als je de wijzers verzet verdraait wel de minutenwijzer maar niet het centrumrad zelf, de wijzer zit namelijk op de minuutpijp, en niet direct op het rad zelf. Er zou dus best gewoon iets mis kunnen zijn het centrumrad.

7 likes

Tuurlijk! Daar zit een slipkoppeling tussen…
Dus toch aan de aandrijfkant. Ik ga direct slopen :slight_smile:

2 likes

Dat is een echt uur-werk.

19 likes

Succes :+1: :+1:

1 like

Ben benieuwd naar een foto van het Stowa’tje :stuck_out_tongue_winking_eye:

Over een uur weten we of het opgelost is…
Ik vind het erg leuk dat mijn dochters in een wereld vol Ikki’s en Cluse en Michael Kors er voor kiezen dit soort horloges te dragen. Erg stijlvol…

19 likes

Goed opgevoed hahaha

1 like

@Baseman
Leuk dat je dit doet voor je dochters. Ik heb er ook een die liever vintage draagt dan dat grofstoffelijke mode gedoe. Maar zij heeft dan wel een voorkeur voor van die piepkleine jaren '50 damesklokjes. Dat heeft als voordeel dat ze vaak voor spotprijsjes te koop zijn, want dames horloges liggen niet zo goed in de markt. Het nadeel is dat ze bijna niet te servicen zijn vanwege het formaat. Horlogemakers hebben er doorgaans een hekel aan. Veel te klein allemaal. Gelukkig vind je hier en daar nog wel eens een enthousiast die er wel naar wil kijken. Binnenkort ga ik met deze, die niet wil lopen, naar een deskundig forumlid die er hopelijk wel iets mee kan. Als ie inderdaad weer gaat lopen , hopelijk wat langer dan één uur, ( :slight_smile: ) laat ik het wel weten.

Mijn ‘Made in England’ Newmark uit de jaren '50

2 likes