Ik zat zomaar bij mijzelf te denken: is er een horloge mechaniek waar de kroon vervangen is door een rad/wiel?
Een kroon staat verticaal zeg maar en een rad ligt horizontaal… zou het mechaniek ook zo aangezwengeld kunnen worden en dan met zo’n kapje eroverheen zodat je het rad/wiel niet per ongelijk draait?
Ik neem aan dat je niet het ongewild aanzwengelen bedoelde maar de wijzerverstelling ?
Maar bij sommige horloges kun je de wijzers instellen m.b.v. draaien aan de bezel.
Ik neem aan dat je niet het ongewild aanzwengelen
bedoelde maar de wijzerverstelling ?
Maar bij sommige horloges kun je de wijzers
instellen m.b.v. draaien aan de bezel.
Harwood heeft trouwens naast deze Auto winder
ook een systeem bedacht waarbij het horloge werd opgewonden
door bewegingen aan de polsband = model “Autorist”
en een horloge ongeveer zoals Andre bezit met hand instellen via het achterdeksel.
deze wind je op door het draaien van de Caseback, daar zit de veer in… die het hele uurwerk inclusief Tourbillon ( eigenlijk dus een dubbel tourbillon ) laat draaien…
Gelijk zetten doe je door het draaien van de Bezel aan de voorkant… na het overhalen van een lipje op de 6 uur positie tussen de lugs…
Uitgevonden en gepatenteerd door onze vriend Harwood & Fortis
( is misschien wel nadelig voor de waterdichtheid van zo’n klok )
ik vraag me af of het niet mogelijk is om een opwind systeem te maken waarbij je de kroon en het mechaniek koppelt door 2 magneten dan hoeft er geen gat in de kast geboord te worden voor dat asje.
maar ja magneten en mechanische horloges gaat niet samen.
Met de huidige materialen die gebruikt worden voor de spiraalveer, is dat ook geen issue meer…
Maar je hebt dan wel heel sterke magneten nodig…
Ik kan me ook een constructie voorstellen waarbij er een “Conventionele” stift is voor het opwinden… met een afdichting in de “Kroon” die dan geen Kroon is, maar een kroonrad… en dan tandjes aan de onderkant van de Bezel…Maar… dat moet dan wel flink zwaar worden uitgevoerd…
Persoonlijk vind ik de Ulysse Nardin Freak wel een van de coolste horloges… waarom?.. omdat het “standaard model” zonder Tourbillon al een Tourbillon is… omdat het hele uurwerk inclusief balans elk uur een rondje maakt over de wijzerplaat… de versie MET tourbillon is dus een dubbelroterend tourbillon…
Vooral de pushers bij chrono’s zijn gevoelig voor waterdichtheid, ook die kunnen geschroefd zoals de kroon zijn, maar dat werkt niet lekker onder water.
Breitling heeft een oplossing wat bij jouw idee van magneetjes in de buurt komt:
"Maar het belangrijkste punt wat het horloge voor heeft op andere duikhorloges met chronograaf zit binnen in de kast verborgen: het gepatenteerde magnetische chronograaf drukker systeem. Deze toepassing zorgt er voor dat de chronograaf kan worden gebruikt zonder direct mechanisch contact tussen de drukkers en het uurwerk. De drukkers activeren de functies magnetisch dwars door het metaal van de kast heen."