Raderwerk probleem

Lennert, je was me voor… :innocent: :stuck_out_tongue_closed_eyes: :+1:

1 like

Kijk hier nog eens. Bovenin naast rechts naast ‘home’ vind je Caliber

1 like

Hoe zou je dat doen: verplaatsen van een lagertje?

Met een stenenpers

Grotendeels wel gedaan, maar zal ik systematisch overdoen!
Is overigens horlogemakers vloeipapier dikker dan Rizla? Is nog wel te koop, dacht ik.

1 like

Kijk ik na. Heb een soortgelijk plaatje dat onder 3e wiel ligt ook omgedraaid bekeken en ander schroefje geprobeerd om zeker te weten dat het bovenliggend wiel er niet door gehinderd wordt.

1 like

Graag deze correcties naar het Nederlands. Heb mijn kennis hoofdzakelijk van heel veel engelstalige You Tube filmpjes…

1 like

Handig.

1 like

Ik denk dat je hier ook even naar moet kijken. Er lijkt veel slijtage te zijn en hiermee zijdelingse speling. Als de veer dan opgewonden wordt kan de veerton scheef komen te liggen en hierdoor aan 1 zijde tegen een brug of tandwiel aanlopen. De boel kan dan vast komen te zitten of je verliest heel veel amplitude.

3 likes

Nu begrijp ik het: omhoog of omlaag.

1 like

Menkepie, buitengewoon gezien. Er was inderdaad veel speling en heb geprobeerd daar iets aan te doen met niet zo’n mooi resultaat. Je ziet het rond 4uur goed. Daarna wel minder speling. Ik loop het nog eens na en wellicht nog een keer een hamertje gebruiken…

Ik denk dat een bus plaatsen eerder nodig is wil je het echt goed oplossen.
In ieder geval goed dat je dit al uitgesloten hebt.

Yep! :+1:t2:

Helaas nog te hoog gegrepen voor mij.
Voor de duidelijkheid: ook dit is een oefenuurwerk van mijzelf.

Ik loop bij een rolex tegen het zelfde aan maar daar kan ik een bus voor vinden, hoe zou je voor dit of wat dat betreft ieder ander uurwerk aan een bus/steen kunnen komen? Waar vind je die?

1 like

Zoek in youtube op “endshake watchmaking”. Met zoeken op de Nederlandse termen zul je waarschijnlijk veel minder vinden :wink:

1 like

Ik denk dat horlogemakers papier en Rizla blauw niet veel uitmaken. Er zijn dacht ik niet veel hobbyisten met dat papier, vandaar dat ik Rizla aangaf.

1 like

Tja…meestal is het zelf maken als je ze niet kunt vinden of een standaard Bergeon bus aanpassen.

1 like

Dat eerste gaat mijn nooit lukken denk ik :joy:

1 like