Raderwerk probleem

Beste allen,
Het probleem betreft een Durowe D 1172 uurwerk.
Na opleggen van de brug lopen 2e, 3e en 4e wiel goed en vrij mee met de veerton, maar na enige druk op de brug lopen zelfs 2e en derde wiel niet goed of helemaal niet.
Taps zijn schoon en recht bij controle, ook de wielen zijn vlak. Onder de microscoop zie ik niets aanlopen. Het uurwerk heeft eerder wel even gelopen, maar met een amplitude van 150-220
Wat kan de oorzaak zijn? is er een speciale volgorde die ik bij onderzoek zou moeten aanhouden?

Ik stel hulp erg op prijs,
Peter

1 like

Hoi Peter,

Lijkt me met de hoogtespeling toch iets aan de hand te zijn.
Kan je met een beiteltje of bredere schroevendraaier oplossen om een klein braampje te maken aan de rand van de binnenzijde van de platine of schroefgaatje ( oppassen voor de draad) om zo de brug ietsjes hoogtespeling meer te geven.

Misschien lukt dat? Anderen mogen me graag corrigeren…

1 like

Weet niet of je er daar mee komt eigenlijk want eigenlijk leg je de brug daar scheef mee toch? Misschien is de brug verbogen zo klinkt het me wel namelijk, dan is misschien voorzichtig terug buigen beter zodat niet alles scheef ligt?

1 like

Check inderdaad de hoogtespeling onder je microscoop. Het corrigeren daarvan door de platine of brug te beschadigen verdient m.i. geen schoonheidsprijs. Zeker niet wanneer je de mogelijkheid hebt om die af te stellen door het verplaatsen van een lagerje met bijv horia of seitz.

2 likes

Toch wel raar dat de raderen eerst niet geblokkeer liepen (amplitude 150-200 graden) en nu wel.
Systematisch aanpakken, monteren met elke keer een ander rad en kijken of dat ene rad lekker vrij loopt en iets hoogtelucht heeft. Doe dit ook voor de veerton.
Als ze ieder voor zich vrijlopen dan ga je combinaties proberen van 2 opvolgende raderen enzovoort. Zo moet je het zich misdragende rad wel kunnen identificeren en kun je die diepgaand ondervragen onder de loupe of microscoop.

Ik zou zeker niet als eerste de hele kloof scheef gaan leggen door er een dogsear, braam onder te maken. Als je het wilt testen met scheefleggen van een kloof, dan kun je beetje een heel dun reepje papier onder een hoek leggen. Vroeger gebruikte ik hier wel een een vloeitje voor, Rizla blauw. Geen idee of dat nog steeds te krijgen is overigens. Is uit de tijd dat erg nog heel veel gerookt werd.

5 likes

Klopt dit wel, Ligt het plaatje op zijn kop, schroefje zit meestal vlak verzonken.
Ook lijkt het wel of je tap acentrisch in het gat zit. Op 2:30 ongeveer, maar dan ook misschien een weerkaatsing zijn?

4 likes

Even je titel aangepast, er wordt me veel te veel Engels gebruikt hier waar dat niet nodig is.

Zag ik ook meteen, even heel goed checken dit!

2 likes

Scherp gezien!

Waar is de cursus horloge termen in het Nederlands, dan schrijf ik me even in namelijk :joy:.

Begrijp je volledig, het is alleen lastig om alle vaktermen in het Nederlands te vinden maar we leren wel veel van je op deze manier en dat waardeer ik in iedergeval enorm!

3 likes

Ik hol even naar beneden voor HET standaardwerk wat dat betreft. Is stokoud maar voor mechanische horloges nog 99% up-to-date.

Deze dus. Eerste druk 1962, deze Duitse (maar wel NL-talige) re-print 2012.

7 likes

Ja ga deze denk ik toch maar in hardcopy aanschaffen want digitaal vindt het niet zo fijn lezen.

2 likes

Ik heb deze nog nieuw liggen. Wellicht iets voor je?

3 likes

Jij bent nog niet stokoud maar dat hollen van de trap… daar schrikken we wel van natuurlijk. Doe maar voorzichtig :pray:

2 likes

In totaal 10 trappen van woning tot berging/atelier en terug… …het gaat nog! 55 jaar jong. :innocent:

2 likes

Je hebt een tweede exemplaar nodig, Peter! :wink:

2 likes

Zo heb ik ook al 3 stofzuigers. Hier, atelier, garage. Luxe-probleem… …een tweede GR2 (opwindveren) zou wel fijn zijn, maar daar kocht ik een van de laatste NOS exemplaren van, enkele jaren terug. :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed:

Ik mis Ranfft.de trouwens! Wel een beetje off-topic, maar laten we duimen dat daar nog eens een oplossing voor komt… …klikken heeft geen zin, de beste man is overleden en de site wordt niet langer omhoog gehouden.

2 likes

Dacht al, maar was toch iemand die alles snel over had gezet op andere server ofzo?

2 likes

Het ging nog enkele weken goed, maar het is nu echt over.

1 like

Daar is ranfft.org nu voor. Heeft de meeste zinnige informatie, meer kalibers dan de originele site. Ook dingen niet meer te gebruiken zoals o.a. vorm van onderdelen, volgens de beheerder omdat die data een rommelboel was met hopen fouten (wat ik kan bevestigen, maar ik vond het nog altijd bruikbaar - hij blijkbaar niet).

4 likes

Klopt, maar nog niet helemaal, want alles werkt nog niet perfect. Maar je kunt voor veel info wel al terecht op Ranfft.org. Probeer maar.

4 likes