Radiant Only - show je HispanoSuizo Reloj

a2-e1709662536935

Radiant

Spanje staat niet bekend als horlogeland, Zwitserland wel. Als je zoon bent van een horlogemaker, maar ook ondernemend bent ingesteld, dan weet je al gauw dat Swiss Made verkoopt. Je begrijpt ook dat Zwitserse merken amper een voet aan de grond krijgen onder de Spaanse zon, tijdens Franco’s regime.

a1

Dus dan richt je een horlogemerk op, mét goede service en aftersales, maar zónder je Spaanse roots door te laten schemeren. Waar merken als Certina amper een marktaandeel wisten te veroveren in Spanje groeide Radiant uit tot een conglomeraat dat iedere crisis overleefde. Op eigen kracht, maar dankzij slimme marketing.

Swiss Made, non-Woke advertenties met borsthaar en bikini’s - in de juiste verhouding met elkaar gemixt ! - én fraaie horloges met fijne Zwitserse uurwerken aan boord. Dat maakte het samen tot één van de meest succesvolle Spaanse horlogemerken, zoniet de bekendste. Althans, daar wel. Hier kom je ze zelden tegen. Hopelijk raken anderen net zo enthousiast als ik.

Want op het Iberisch schiereiland vonden Radiant horloges gretig aftrek. De prijs-kwaliteit was dik in orde. Het horloge om de pols oogde duurder dan het werkelijk was. Er werd goed voor gezorgd, dus velen zijn gekoesterd.

Eigenaren lieten ze servicen, onderdelen had Radiant gewoon op voorraad. Dit lukte buitenlandse merken destijds minder goed in die contreien. De Quartz crisis werd omarmd en het merk bestaat vandaag de dag nog in het lage segment. Rolex hommages, Casio-illumonators, dress watches, te grote duikers. Tegenwoordig heeft Radiant voor ieder wat wils. Daar kun je van vinden wat je wilt. Ze bestaan.

Mijn persoonlijke interesse ligt bij Vintage. Daar zitten namelijk bijzondere modellen tussen. Toen ik eerder dit jaar mijn Radiant Polerouter ontdekte ben ik verder gaan speuren. Dit resulteerde in de komst van een unieke kunststof duiker, een Blumar automaat en twee klassieke dress watches.

Radiant Blumar - automaat, monocoque, date quickset

Fotobron: Drelojes.com

25 likes

mooie geschiedenis, maar ik heb ze niet.
ze zijn wel indrukwekkend :ok_hand:

1 like

Ik had nog nooit van dit merk gehoord.

Ik vind de horloges die je hebt wel erg stijlvol, en natuurlijk een mooi verhaal!

1 like

Topic-titel die bij autoliefhebbers een belletje doet rinkelen, voor de oorlog kon Hispano Suiza als maker van luxe mobielen namelijk de strijd met merken als Rolls Royce en Duesenberg prima aan.

Ik dacht dus even dat deze horloges een link hadden met deze wagens, maar het is puur toeval :wink:

5 likes

Bij mij is dat geen toeval, ik hoopte dat iemand die “pun-intended” zou herkennen. :wink:

1 like

Bedankt voor het interessante leesvoer en leuk dat je dit merk onder de aandacht brengt :+1:
Ik kende het merk iig nog niet. Er zitten (vintage) gave modellen bij. Ook altijd leuk om de oude advertenties te zien.

1 like

Hier nog een Radiant, tegen de 36mm met een mij onbekend uurwerk. Minuutpijp slipt heel erg dus ff niet draagbaar.

2 likes

Interessant. Dank voor het delen

2 likes

Wat een mooie, Martijn! Hoe lang heb je deze al?

Hopelijk is er iemand die je kan helpen. @Serge2 bijvoorbeeld.

2 likes

Ik heb hem al wat jaren. Nooit aan toe gekomen.

1 like

Dankjewel voor het delen van dit verhaal.
Ik ken het merk niet, maar ook ik moest direct aan het beroemde automerk denken.
Het zijn fraaie uurwerken

2 likes

Hispano Suiza doet me niet alleen denken aan de beroemde automobielen maar ook aan de Hispano Suiza Solexen die gemaakt zijn.

2 likes

Grappig, die lijkt weer erg op mijn vaders DMF. Althans, dat was altijd de eeuwige discussie. Hij zei dat hij zo’n DMF had (hij kwam uit Driebergen), ik vroeg me altijd af of hij niet de Solex bedoelde. Maar volgens hem liep de buis van het frame rond en was het geen Solex. :sweat_smile:

Ik zie de gelijkenis niet zo, eerlijk gezegd.
Mijn vader heeft vroeger ook een DMF gehad.

pdf_ef0f3210-157f-0130-a983-005056960004

Ik weet dat mijn overgrootvader een Hispano heeft gehad laat jaren '20, vroeg jaren '30. Daar gingen ze 's zomers ook mee op vakantie naar o.a. Interlaken

3 likes

Mijn pa had de motor voorop. Daarom weet ik zeker dat hij een Solex had. En ik denk dat hij daarnaast een DMF-Puch heeft gehad, zoals op dat plaatje. Want die liep 80. Daarom moest mijn brommer dat van hem ook halen, iets met opvoeding… Toen mijn Honda CD uiteindelijk 105 liep vond hij dat te gortig. :sweat_smile:

Back on topic.

SpaansZwitserse Selectie in de doos

1 like

@PeterLC ik zie dat het draadje in Vintage is gezet door jou. Prima hoor, maar het merk bestaat nog.

1 like

Je verzint het niet. Ik zet hem terug. :upside_down_face:

1 like

radiant-watch-tidemark-ra577704

Het huidige aanbod heeft hier en daar nog een geinig Vakantiebeater (50m), zoals deze. Nieuwprijs is ongeveer 60 euro.

Om te laten zien wat er met het merk Radiant is gebeurd, hier nog enkele moderne exemplaren.

Ik verwacht dus niet veel moderne Radiant horloges te zien hier, maar voor 30-60 euro heb je er eentje. Als je zoiets koopt als beater, of om een bepaalde stijl uit te testen, dan snap ik het. Die ‘Rolex’ aftreksels zijn ook quartz, voor de duidelijkheid. Op Vinted zie ik regelmatig een Radiant Dual Time Illuminator, a la Casio. Of ze zoiets in licentie maken / maakten weet ik niet.

Foto van Vinted, let op de “Illuminated”

Dan is dit een leukere variant op een bestaand thema:

Ook van Vinted geplukt, bij een verkoper waar ik heel blij mee ben
Valjoux onder de kap.

1 like