Spanje staat niet bekend als horlogeland, Zwitserland wel. Als je zoon bent van een horlogemaker, maar ook ondernemend bent ingesteld, dan weet je al gauw dat Swiss Made verkoopt. Je begrijpt ook dat Zwitserse merken amper een voet aan de grond krijgen onder de Spaanse zon, tijdens Franco’s regime.
Dus dan richt je een horlogemerk op, mét goede service en aftersales, maar zónder je Spaanse roots door te laten schemeren. Waar merken als Certina amper een marktaandeel wisten te veroveren in Spanje groeide Radiant uit tot een conglomeraat dat iedere crisis overleefde. Op eigen kracht, maar dankzij slimme marketing.
Swiss Made, non-Woke advertenties met borsthaar en bikini’s - in de juiste verhouding met elkaar gemixt ! - én fraaie horloges met fijne Zwitserse uurwerken aan boord. Dat maakte het samen tot één van de meest succesvolle Spaanse horlogemerken, zoniet de bekendste. Althans, daar wel. Hier kom je ze zelden tegen. Hopelijk raken anderen net zo enthousiast als ik.
Want op het Iberisch schiereiland vonden Radiant horloges gretig aftrek. De prijs-kwaliteit was dik in orde. Het horloge om de pols oogde duurder dan het werkelijk was. Er werd goed voor gezorgd, dus velen zijn gekoesterd.
Eigenaren lieten ze servicen, onderdelen had Radiant gewoon op voorraad. Dit lukte buitenlandse merken destijds minder goed in die contreien. De Quartz crisis werd omarmd en het merk bestaat vandaag de dag nog in het lage segment. Rolex hommages, Casio-illumonators, dress watches, te grote duikers. Tegenwoordig heeft Radiant voor ieder wat wils. Daar kun je van vinden wat je wilt. Ze bestaan.
Mijn persoonlijke interesse ligt bij Vintage. Daar zitten namelijk bijzondere modellen tussen. Toen ik eerder dit jaar mijn Radiant Polerouter ontdekte ben ik verder gaan speuren. Dit resulteerde in de komst van een unieke kunststof duiker, een Blumar automaat en twee klassieke dress watches.
Topic-titel die bij autoliefhebbers een belletje doet rinkelen, voor de oorlog kon Hispano Suiza als maker van luxe mobielen namelijk de strijd met merken als Rolls Royce en Duesenberg prima aan.
Bedankt voor het interessante leesvoer en leuk dat je dit merk onder de aandacht brengt
Ik kende het merk iig nog niet. Er zitten (vintage) gave modellen bij. Ook altijd leuk om de oude advertenties te zien.
Grappig, die lijkt weer erg op mijn vaders DMF. Althans, dat was altijd de eeuwige discussie. Hij zei dat hij zo’n DMF had (hij kwam uit Driebergen), ik vroeg me altijd af of hij niet de Solex bedoelde. Maar volgens hem liep de buis van het frame rond en was het geen Solex.
Ik weet dat mijn overgrootvader een Hispano heeft gehad laat jaren '20, vroeg jaren '30. Daar gingen ze 's zomers ook mee op vakantie naar o.a. Interlaken
Mijn pa had de motor voorop. Daarom weet ik zeker dat hij een Solex had. En ik denk dat hij daarnaast een DMF-Puch heeft gehad, zoals op dat plaatje. Want die liep 80. Daarom moest mijn brommer dat van hem ook halen, iets met opvoeding… Toen mijn Honda CD uiteindelijk 105 liep vond hij dat te gortig.
Ik verwacht dus niet veel moderne Radiant horloges te zien hier, maar voor 30-60 euro heb je er eentje. Als je zoiets koopt als beater, of om een bepaalde stijl uit te testen, dan snap ik het. Die ‘Rolex’ aftreksels zijn ook quartz, voor de duidelijkheid. Op Vinted zie ik regelmatig een Radiant Dual Time Illuminator, a la Casio. Of ze zoiets in licentie maken / maakten weet ik niet.