Radio controlled lopen niet gelijk

Mijn 2 radio controlled horloges lopen met 2 sec. verschil van elkaar, weet iemand hoe dat kan ?
Beide liggen naast elkaar in de vensterbank maar toch is er sinds enige maanden een verschil, zeer merkwaardig :confounded:

De casio loopt juist volgens atoomklok op mijn pc.

1 like

Ik denk dat dit een complot is van de NSA om ons allemaal op het verkeerde spoor te zetten. De ware tijd zal ergens in het midden liggen
 :hushed:

Of het zijn de bewegende deeltjes in de Citizen die niet zo precies zijn als een digitaal schermpie. :wink:

1 like

geen flauw idee, het merendeel zou zeggen ‘who cares’ :slight_smile: maar ik ben ook wel zo control freak dat ik me aan zoiets kan ergeren haha

ben benieuwd of iemand het weet

1 like

zijn de wijzers correct uitgelijnd? mijn radio citizens kunnen de wijzers correct uitlijnen. Just my 2 cents.

Ik heb er zelf niets aan gedaan, als ik iets in de 13 jaar dat ik het horloge heb weet is dat ik nergens aan kom. Elke keer als ik op iets druk of ergens mee rommel kom ik in een shitload van ellende terecht en kan ik naar de juwelier. Deze kijkt dan eens meewarig en ik zie hem denken, sukkel laat dat maar aan de vakman over.
Waarna ze naar achter lopen en vervolgens na 15 min. of zo met een rood hoofd komen vragen of het mogelijk is dat ik het horloge later kom ophalen.

Oftewel ik probeer met veel woorden te beschrijven dat het qua bedien gemak voor mij niet een topper is :grin:
Voor de rest wel hoor !

1 like

De Citizen synchroniseerd misschien niet. ?

Andere plek proberen of hij stast in “mode” dat synchro niet mogelijk is.

Elf.

Jawel dat doet hij wel, datum staat altijd juist.

Dat zegt misschien wel niks. Dat gaat mechanisch , het andere electronisch.
Je kan bij die Citizens toch checken of hoj gesynced heeft de afgelopen nacht?

Elf.

De wijzers ‘reseten’ is een user function ;-). niks moeilijk aan, staat mooi in de handleiding. En het is zeker mogelijk om de sync na te kijken bij de citizen.

Maar in februari is het wel netjes versprongen en we hadden toch een schrikkeljaar, ook zijn het altijd precies 2 sec. als het horloge niet meer zou syncen moet de afwijking anders worden denk ik zo.

Batterijwissel gehad? Dan moet ie mssch gereset worden.

Nee is solar.

Zoals #watchup zegt, wijzers resetten zie je handleiding. Staat hij dan nog 2 seconden achter, heb je een Citizen met eigen mening. In dat geval zou ik erin berusten.
:slight_smile:

kan ook aan de nauwkeurigheid van het horloge liggen en het moment waarop je het controleert,
die radiocontrolled resetten vaak om 12 of 03 hrs s nachts,
op dat moment lopen ze waarschijnlijk exact gelijk, om vervolgens tussen de volgende reset elkaar een beetje te ontlopen.

De solar/radiografische quartz horloges van Citizen blinken niet uit in hun precieze. Hoeven ze ook niet want ze worden in principe elke nacht gelijk gezet. Een halve seconde per dag afwijking is normaal. Wat ik wel weet is dat ze niet in alle mode gevallen “synchroniseren”.
Probeer 'm eens handmatig z’n tijd te laten bijwerken in de normale tijdsmodes.

Om 5 uur in de ochtend en om 12 uur in de avond maakt niks uit het is altijd strak 2 sec. verschil. Ik moet toch maar eens gaan friemelen met de knopjes, kan altijd nog een help topic maken mocht ik in trouble komen.

Dan zal het een uitlijning van de secondewijzer zijn. Als er geen gebruiksaanwijzing is, deze gewoon downloaden met behulp van het uurwerk nr.

Succes.
Elf.

1 like

In die horloges zit een simpele CPU die het DCF77 signaal leest en decodeert. Het DCF signaal bestaat uit 59 bits, het 60ste bit is “leeg” (wordt ook niet verzonden); er wordt gecodeerd met een snelheid van 1 bit per seconde. De start van de bitreeks is de synchronisatie-marker voor de exacte tijd.

Het makkelijkste is de tijd in te lezen in een schuifregister en zodra het 59ste bit binnen is de tijd verder te verwerken en het uurwerk te synchroniseren. Dat scheelt ook opslagruimte want je hoeft de tijd niet te bufferen - je decodeert, verwerkt en de buffer is vrij voor de volgende minuut. Maar eigenlijk moet het synchroniseren een kleine twee seconden later, synchroon aan de start van de volgende cyclus. Wellicht een interpretatie van de programmeurs van de beide uurwerkjes?

Dit MOET opgelost worden. Een radio-controlled horloge dat niet exact loopt is als een stereo-installatie zonder geluid

2 likes

Ik heb momenteel nog 1 Citizen met solar en rc, maar die blijft uitermate exact lopen. Omdat die veelal in de kluis ligt en dan niet synct, kan ik telkens zien hoe hij intern de tijd heeft bijgehouden. Als ik hem uit de kluis haal komt hij namelijk uit standby, en loopt op de seconde gelijk met de computer en mijn andere rc klokken.

Dus ook zonder syncen zeer precies.