Radio controlled, maar niet heus!

Want vaak genoeg heb ik helaas geen ontvangst. Mijn eigen dikke bult natuurlijk, want m’n RC (allen icm Solar) staan bij 't raam. Maar helaas staat daar ook electronica bij in de buurt. Dus eens in de zoveel weken lukt 't ze om een signaal op te pikken. Bij de Casio’s duidelijker te zien, omdat ze de meest recente synchronisatie aangeven. Bij de Citizen’s blijft 't gissen.

Of op reis, wanneer ik met m’n klokje om slaap, heb ik soms wel en soms geen ontvangst.

Hoe is jullie ervaring met RC? Altijd de juiste tijd of mist ie soms ook z’n update?

De Casio’s (sommige) geven toch aan of ze voldoende ontvangst hebben om het signaal binnen te krijgen? Ik neem aan dat niet bij elk raam elektronca staat? Want m’n eigen horloge ontvangt gewoon en dan ligt die ongeveer een meter van 't raam af.

Heb zelf 2 RC Casio’s (een Edifice en een G-Shock) en heb geen ontvangstproblemen. Liggen niet bij een raam.

Ik heb ook geen problemen. Ligt op ongeveer 1 meter van het raam.

Ik heb een Citizen en die synct perfect. Ik leg hem gewoon op mijn nachtkastje.
Als ik wil weten of het gelukt is druk ik op de onderste toets en hij laat het zien met de secondewijzer. En er is maar een nacht dat het goed MOET gaan en dat is vannacht ! Maar eens in een paar weken is tocht wel weinig, vraag me af dat niet een defect is (gevoeligheid antenne mischien).

Mijn Casio GW-M5600BC synct altijd, of deze nou wel of niet bij een raam ligt of zelfs naast mijn pc. Tijdens een paar maanden in bezit is het 1 keer niet gelukt, er was toen erg zware bewolking. Ik neem even aan dat het daardoor kwam.

nooit een probleem met de ontvangst van mijn GA100. Hij ligt meestal in een horlogekist ver van het raam en vanochtend stond ie keurig op de wintertijd.
Gr. Roelof

Rolo Schreef:

Ik heb een Citizen en die synct perfect. Ik leg
hem gewoon op mijn nachtkastje.
Als ik wil weten of het gelukt is druk ik op de
onderste toets en hij laat het zien met de
secondewijzer. En er is maar een nacht dat het
goed MOET gaan en dat is vannacht ! Maar eens in
een paar weken is tocht wel weinig, vraag me af
dat niet een defect is (gevoeligheid antenne
mischien).

http://www.triadot.com/watch/citizen.jpg

Dat klopt van 't onderste knopje. Maar ik draag em niet geregeld. Als ik dan op 't onderste knopje druk weet ik alleen dat ie de avond ervoor niet heeft kunnen synchen. Wanneer 't voor 't laatst wel gelukt is, weet ik dan niet.

Zou geen defect zijn denk ik, omdat ze er allemaal last van hebben.

En op zich is om de paar weken geen probleem. Is voor mij nog steeds nauwkeurig zat.

Overigens, zojuist even gechecked:

2 citizen’s geen sync
1 casio geen sync
3 casio’s wel sync, waarvan ik m’n Riseman gisteravond om had.

Net mijn enige radio controlled dinges horloge gecheckt en die deed het vannacht goed, maar het is wel eens gebeurd dat het mis ging toen het horloge ergens in een kast lag. Die twee funk weerstations die ik heb staan doen het trouwens altijd goed…

Er zijn 2 momenten per jaar dat het goed moet gaan met syncen. Mijn Citizen heeft het goed gedaan vannacht. Hij lag een meter of 5 van het raam.

Mijn Citizen AS2031-14E Pilot Titanium Eco-Drive Radio-Controlled Promaster (sorry voor de mond vol) doet het altijd als het moet die twee keer per jaar.
Op andere momenten druk ik wel eens op het knopje, De achterzijde van de secondenwijzer geeft dan aan of er H(igh), M(edium) of L(ow) signaal is. Vrijwel altijd high signaal, alleen in parkeergarages en zo soms geen signaal

@ Martijn: weet jij welke battery er in die Citizen hoort.
Ik heb er ook nog 1 liggen in beroerde staat, maar wel leuk om als werkhorloge oid te houden.

Volgens mijn gegevens een speciale oplaadbare titanium lithium ion batterij, part nr 295-31 code MT1620

Hier staat het wel in:

http://www.citizenwatch.com/downloads/techguides/9415.pdf

Roelof Schreef:

nooit een probleem met de ontvangst van mijn
GA100. Hij ligt meestal in een horlogekist ver van
het raam en vanochtend stond ie keurig op de
wintertijd.
Gr. Roelof

Volgens mij is een GA100 niet radio controlled.

Met mijn Casio’s en een RC-wekkertje hier in huis nooit problemen gehad, waar ze ook liggen.
In NL sowieso weinig problemen met synchronisatie; incidenteel gaat er wel eens wat mis (bij overnachten in een stalen schip bijvoorbeeld).
In het buitenland gaat het vaker mis.
Ook heb ik het idee dat ‘bewegen’ tijdens de synchronisatie (autorijden o.i.d.) niet helpt.

Radiosignalen kunnen gehinderd worden door plaatselijke omstandigheden. Elektronica in de buurt kan uitmaken, maar ik zou daar de oorzaak niet meteen zoeken bij de frequenties waarop het horloge synchroniseert.
De ligging van je huis t.o.v. andere gebouwen, grote bomen, bliksemafleiders, grote metalen, geaarde objecten (muren van gewapend beton?) etc. hangt er waarschijnlijk sterker mee samen.
Experimenteer eens met verschillende plekken in huis. Misschien dat ze het voor een ander raam zomaar ineens wel doen…

Het hangt echt ook van het uurwerk zelf af.

Ik heb een rc wekkertje, destijds bij Bestsellers gekocht; wel, die moet je haast in het midden van de tuin leggen voor ie begint te syncen.

Onze wandklok in de woonkamer daarentegen, geen probleem, mijn twee Junghi ( da’s het meervoud van Junghans :smiley: ) ook geen probleem.

Mijn Seiko SDGA doet het ook goed, maar switchen tussen naar/van DST moet dan weer manueel.

iPad en iPhone stonden ook onmiddellijk goed. :smiley:

Hoi Marnix,

Bij de citizens moet de “menu wijzer” (onderste ronde) wel op TME staan.
Staat hij bijvoorbeeld op CHR of ALM dan synct hij niet.

Groetjes Martin.

1 like

martin11383 Schreef:

Hoi Marnix,

Bij de citizens moet de “menu wijzer” (onderste
ronde) wel op TME staan.
Staat hij bijvoorbeeld op CHR of ALM dan synct hij
niet.

Groetjes Martin.

Thx, dat was me even ontschoten. Maar 1 stond al op Time mode en de ander met Cal mode zou volgens mij ook onder de receiving mode vallen.

1 like

CAL mode weet ik niet zeker of hij het dan doet, synchroniseren.

Het ligt ook aan de positie van het horloge richting het raam.
En waar bevindt het horloge zich (veel muren, electronica, afstand zender etc.)
's Nachts synchroniseren gaat ook beter, dan heeft de zender meer bereik.

Maar wel raar als de ene Citizen het wel doet en de ander niet…