Radioactief

Een gewaarschuwd mensch telt voo twee, dus alle input is fijn!
Dankzij tips op het forum héb ik mijn protocol voor service aangepast mbt radium houdende horloges.
Niet op lab niveau, maar voor die heel af en toe momenten genoeg.

4 likes

… boven een zekere microsievert limiet dacht ik? Maar goed, ik ken de limiet niet.

Bij ons is het bijvoorbeeld toegelaten om “radionucliden” te bezitten die als consumer goederen verkocht worden of geweest zijn. Dus de verantwoordelijkheid ligt eerst en vooral bij de verkoper, en eens die alles in orde heeft dan zijn alle eigenaars erna ingedekt. Wat natuurlijk betekent dat vintage makkelijker zal lukken, want nu raakt een radium ding natuurlijk nooit op de markt. Maar een keiharde radiumbomklok bezitten kan op zich.

Het werken met/aan die dingen is een ander paar mouwen. En daar is er een notificatieplicht, of, als het commercieel/professioneel gebeurt, al dan niet sporadisch, een licentieplicht. Moet je een veiligheidscursus volgen en een paar veiligheidsmaatregelen aantonen.

Ik moet eigenlijk eens navragen in hoeverre ik al dan niet zo’n notificatie moet doen om netjes in regel te zijn. :thinking:

In Nederland is dat niet toegestaan, ook niet zaken als anti 5G slaapmaskers (tot 2021 verkocht door Amazon) met daarin vulkaan as. Die dien je officieel naar de ANVS te sturen.
Maximale jaarlijkse stralings limieten hebben daar niets mee te maken. Maar in Tsjechie kan dat zomaar anders geregeld zijn.