Radioactief

Voor weinig schafte ik een horloge aan, volgens mij uit de fifties. Lelijk en vies (met echt ongehoord veel DNA) maar bedoeld als oefenproject om mijn skills amateurhorlogemaker te verbeteren. Ik ben overigens nog niet aan het project begonnen, maar ik dacht dat het wel aardig zou zijn om te checken wat voor lume er eigenlijk op de wijzers en wijzerplaat zit…

Met dit ding meet ik een duidelijk verhoogde stralingsactiviteit, achtergrond is iets van 3 uSv/uur maar als ik het horloge bij de ingebouwde geigertellerbuis houd is het meer dan 20 uSv/uur.

Mijn vraag is of er een protocol is hoe om te gaan met deze situatie, om te voorkomen dat de stofresten niet alleen niet in het milieu komen maar ook en vooral niet in mijn loingen…

3 likes

Radium :radioactive: (veiligheid, detectie enz.)
Daar is dit draadje voor.

2 likes

Is dit niet van 0,3 naar 2,0?

1 like

Ja, de komma is hier wel belangrijk haha. Het ging me meer om het principe dat er sprake is van een verhoogde straling en dat dit hoe weinig dat dan ook moge zijn uiteindelijk voor jonge mensen bij inademen of contaminatie op de huid uiteindelijk toch schadelijk is.

Bij militaire radio’s uit WW II en eerder werden de meetinstrumenten voorzien van wijzertjes met radiumverf. Dit werd in de fabrieken door jonge dames aangebracht met penseeltjes om het precies te kunnen doen maakten die de penseeltjes puntig met de mond. Dat leidde tot grote ellende, zie : The Radium Girls, The Female Factory Workers Poisoned By Radioactive Material

Dicht laten, dat is het enige juiste protocol.

De rest kun je lezen in het radiumverf draadje dat @Cav al aangaf, daar heb ik een rekenvoorbeeld van een inwendige besmetting gepost, dan weet je genoeg…

1 like

… en als je, eens je de situatie en gevaren kent, het toch echt wil doen - wat prima is, pre-1950 heb je sowieso vaak radium vlaggen - dan gewoon goeie voorzieningen treffen. Wat ik probeer te doen…

• Volledige handschoenen aan die ik achteraf weggooi
  • Een goed stofmasker (niet zo’n prulding uit de COVID periode)
  • Niet in het uurwerk blazen of niezen
  • Luchtafzuiging met HEPA filter vlakbij voor moest er toch iets rondzweven
  • Glaasje vervangen, en originele ook met de handschoenen weg want daar kleeft gegarandeerd stof aan… ter illustratie, het glas van een militair uit 1942 onder UV licht;

• Als de focus op het uurwerk zelf ligt (dus niet specifiek relumen) dan wijzerplaatstofjes met een klein stukje rodico oppikken dat daarna met de handschoenen en glas meegaat
  • Tijdens het werken wijzerplaat/wijzers ergens afgesloten leggen zodat er geen wind bij kan - ik heb er kleine glazen stolpjes voor

Radium moet geen reden tot paniek zijn, gewoon rustig en verantwoord werken, en nooit uit het oog verliezen waar je mee bezig bent.

Succes. :v:

8 likes