Twee jaar geleden kocht ik bij de V&D een goedkope digitale horloge. Het is een WR50M van Yellowsport. Het bandje is nu gescheurd, dus nu gebruik ik hem als nachtklokje naast mijn bed.
De horloge bevat een ‘licht’ knopje. Dan wordt de display verlicht in een diepe donkerblauwe kleur. Nu las ik laatst dat sommige horloges radioactieve materialen(radium of tritium) gebruiken voor zulke verlichting, tenzij het horloge licht kan absorberen(zoals bij een rekenmachine). Op mijn horloge is zo’n zonnenpaneel niet aanwezig.
Is mijn horloge radioactief? Heeft dit effect op mijn gezondheid?
Tritium wordt nog steeds gebruikt, in ieder geval als gas in die ‘lichtbuisjes’ die je bij sommige merken tegen komt, zoals Traser, Ball, MWC, enz…
Dat is overigens dusdanig laag radioactief dat het ongevaarlijk is.
In de jaren vijftig - zestig had iedereen wel een paar wekkers met prachtig lichtgevende wijzers en cijfers in huis.::o
Ze gaven s’avonds prachtig veel licht.
De lichtgevende verf heette Radium geloof ik, en was radioactief.
Ik heb eigenlijk nog nooit van schadelijke gevolgen voor de gebruikers gehoord.
Groeten, chris.
Kortom, beste Murat, als je de posts van Jur, tjvreeken en diashock samenvat: maak je geen zorgen om je gezondheid vanwege radioactiviteit van jouw Yellowsport!
Nou, ik zou niet zeggen dat het helemaal ongevaarlijk is.
Mocht je er het fijne van willen weten, Google is op “radium meisjes” en US Radium Corp.
Om terug te komen op de lichtgevende wijzerplaten, die zijn natuurlijk al lang verboden. In New Jersey was in 1925 het eerste proces tegen U.S.Radium Corporation aangespannen door een van de meisjes die de wijzerplaten van klokken met radium bevattende verf beschilderde.
Negen meisjes voor haar waren al aan dit werk overleden
Met radium moet je idd voorzichtig zijn. Maar als gebruiker (drager) van zo’n horloge loop je geen (of weinig, eerlijk gezegd weet ik dat niet) risico. Als horlogemaker moet je wel degelijk oppassen om niet met de lumen (de lichtgevende stof met het radium) in aanraking te komen. Dus zelf even een glaasje wisselen of zo lijkt me niet aan te bevelen, als je niet het goede gereedschap en de juiste ervaring hebt.
En horloges met radium zijn er in kringen van (vintage) horlogegekken nog genoeg voor handen. Ik heb er ook één, een 17 steens Shturmanski, jaren '50/'60:
In dit geval haal ik uit de beschrijving dat het om een (waarschijnlijk quartz) horloge gaat met een electrisch lampje. Dan is het hele ‘radioactiviteitsverhaal’ volgens mij sowieso niet van toepassing.