'n Vriend van me heeft dit horloge laten vallen, en vroeg mij of ik er even naar wilde kijken. Voor ik 'm open ga maken… Denken jullie dat dit zo’n horloge is waar wijzers en cijfers met het (radium!) Radiolite zijn bewerkt? Of is dit met de latere verven bewerkt? Thx alvast!
De kleur lijkt me te licht voor decennia oude radium verf, vooral de wijzers. Zeker weten doe ik het niet. Je zou bij een horlogemaker langs kunnen gaan die over een geigerteller beschikt.
De kleur oogt wel wat licht voor radium lume, maar ik zou er om die reden niet zomaar op vertrouwen dat het geen radium is.
Er staat geen “Swiss T made” op de plaat, wat suggereert dat het geen Tritium is, maar waarschijnlijk radium maar helemaal waterdicht is die regel ook niet, er is een korte periode geweest dat al tritium gebruikt werd maar dat nog niet op de plaat stond.
Ik zou hem toch even laten testen met een geigerteller voordat ik hem zou openmaken.
Niet open maken voordat je 100% zeker bent wat het materiaal is. Radium bevattende verf is met name erg schadelijk bij inhalatie. Tritium daarentegen is dat niet. Als het tritium bevattende verf is kun je het horloge zonder zorgen openen. Een geigerteller zal uitkomst bieden. Bij radium bevattende verf zou ik het openen overlaten aan een professional. Mocht je het echt zelf willen doen, dan moet je investeren in volledige bescherming van het lichaam en de luchtwegen.
De wijzers moeten er sowieso af want hier klopt niet veel meer van.
Radium verstuift niet zo gemakkelijk, een mondkapje lijkt mij voldoende.
En natuurlijk handschoentjes gebruiken.
Welk uurwerk zit hier eigenlijk in?
iig succes
Jouw avatar in dit topic
Flinke lamp op schijnen en dan kijken of er nog wat gloeit in het donker. Radium doet dat niet.
Maar geiger teller is de beste optie.
De uren wijzer doet mij denken aan een bepaald merk, maar kan er even niet op komen.
Zenith Pilot?
Seiko Alpinist?
Of Longines…

De urenwijzer van Rolex (waar je waarschijnlijk op doelt, maar niet wilt zeggen gezien het gedoe de laatste tijd hier) is toch wel anders dan hier getoond, word mercedes hands genoemd, omdat ze op de Mercedes ster lijken. In het geval van de TS betreft het cathedral hands, omdat ze aan de vorm van een kathedraal doen denken. Deze werden veel gebruikt in militaire (zak)horloges, omdat ze goed zichtbaar zijn in het donker.
Ja daar lijkt 'ie precies op!