Radium alarm bij Ebay?

Beste HFers

Enkele weken geleden heb ik een leuk klokje gekocht via Ebay. Zie hieronder :sunglasses::ghost:

Wat een plaatje hè! Nieuw stukje ordi leer erop en dan kan hij shinen op het bureau… zo dacht ik. Maar niets is minder waar. Vandaag kreeg ik namelijk het volgende bericht van de verkoper: FYI. I got an email that the clock is a restricted item for your country and is being shipped back to me. Maarja, hoe kan een desk clock een verboden item zijn?

Na een half uurtje brein breken lijkt het mij dat dit maar één ding kan betekenen: bij dat distributiecentrum in Erlanger is een geiger-meter :radioactive: volledig op hol geslagen door de bakken radium die waarschijnlijk in dit heerlijke kleine klokje zitten. Iets anders kan kan ik niet echt bedenken.

Dus vroeg ik me af… heeft iemand dit al wel eens meegemaakt, en is het mogelijk dat dit echt de reden is?

GR

de baron

1 like

Het lijkt mij eerder de gewoonte dat ze een radioactief pakketje af laten leveren door een arrestatieteam in plaats van terug te sturen met een nietsvermoedende postbode.

3 likes

Mwah, ik heb genoeg radium spul via ebay gekocht. Was de prijs misschien een te goede deal voor jou? Heb ik eerder gehad, onduidelijk verhaal over iets met PayPal en vervolgens het horloge weer zien opduiken op eBay. (En nooit verkocht hehehe)

(Trouwens, dan moet je de geiger teller wel erg dicht bij de klok houden)

2 likes

In de gaten houden dus en kijken of je weer wint met een lager bod :smile:

Komt het uit een land waar import/export restricties op kunnen staan?

Ook wel zoiets meegemaakt met een paar flessen wijn.
Die waren z.g. gevallen …
Iets zegt mij toch dat er alsnog sprake was van een hoger bod ….:scream:.

Radium alarm zou mij verwonderen… maar… wat een prachtig ding had je gekocht zeg :star_struck:

1 like

Radium in horloges is vrijwel alleen een a-straler (de onstabiele variant met b-straling heeft een halfwaardetijdentijd van 5 jaar dus is inmiddels allang vervallen). Deze deeltjes komen zelfs niet door een papiertje en zijn in vrije lucht slechts van enkele cm afstand te meten. De kans dat er een meter af gegaan is is verwaarloosbaar te noemen.

1 like

Nooit geweten…
Normaliter zou ik zeggen, “grote doos en klok in het midden”. Maar de fijne mensen van dat global shipping program rukken vaak de verpakking open en proppen de boel op een willekeurige manier terug. Fijne service :smile: