Radium of tritium?

Hallo Allemaal!

Wat denken jullie van deze plaat?
Radium of tritium?

Uurwerk is een eta 2472, (na 1960) hierdoor denk ik zelf tritium?

Wat denken jullie?

Groeten Martijn

1 like

Ik hoop tritium als ie zo open en bloot voor je snufferd ligt. :wink:

3 likes

Dat hoop ik ook

1 like

Tritium heeft een halfwaardetijd van 12 jaar. Dat het horloge 60 jaar oud is, is de radioactiviteit nog 0,5^5. Dat is 3 % van wat het oorspronkelijk was.Radium heeft een veel langere halfwaardetijd van 1200 jaar. Dus als de wijzers in het donker nog zichtbaar zijn, gaat het waarschijnlijk om Radium. Radium is een alfa en beta-straler en geen harde beta-straler. Alfa-straling is alleen bij inname gevaarlijk. Beetje afstand houden (enkele meters) en niet te lang bij je in de buurt houden zonder afscherming.
Ik heb in een lab gewerkt en als je een Geiger-teller bij een horloge met Radium houdt, dan hoor je hem tikken.

4 likes

Heb met handschoentjes aan gewerkt

Het geeft alleen licht als ik er met een zaklamp op schijn maar geeft nu geen licht meer in het donker dat was hooguit 5 minuten zichtbaar

Radium is al lang niet meer oplichtend hoor. Heb een horloge uit 1945 gehad, deed helemaal niks meer wat dat betreft. Maar inderdaad wel nog enorm radio-actief.

1 like

Dan zou dit toch tritium moeten wezen?

Tritium doet ook niks meer qua oplichten, uit die periode. Er staat dan in principe wel altijd een T voor en na het land van herkomst. Dat was bij radium nooit zo wat betreft het plaatsen van wat voor letter dan ook.

De plaat in kwestie bekijkend, denk ik aan een (oudere) re-lume. Is gewoon te gelijkmatig van kleur.

1 like

Hierbij nog twee fotos

1 like

Ik zeg re-lume. Wel netjes gedaan. Maar ik roep ook maar wat van afstand. :slight_smile:

2 likes