Radium van dial laten verwijderen

Hallo allemaal,

In een andere topic ging het over het verwijderen van Radium van de wijzerplaat. @wbcoupe vertelde dat hij doorgaans geen horloge heeft met radium. Maar hoe kijken jullie naar dit dilemma? Ik heb een oude trenchwatch die weg is voor service, moet ik dit laten verwijderen of gewoon laten zitten?

2 likes

Ik zou zeggen, laten zitten als het nog netjes vast zit, eventueel radium in wijzers stabiliseren. Materiaal aan de onderkant, ik heb wel eens een heel dun lijm laagje aan de onderkant van de wijzers gedaan, als experiment. Werkte prima.

3 likes

Dit heb ik ook meermaals laten doen bij service. Toch wel een prettig gevoel om te weten dat de prachtig verkleurde lume er niet zomaar uit valt.

Wat betreft het dragen van horloges met radium lume: in het begin was ik er ook wat huiverig voor, ook al kan het geen kwaad. Inmiddels ben ik er aan gewend. Persoonlijk zou ik het wel een prettig idee vinden te weten dat het radioactief materiaal opgesloten zit; zit er wel een glaasje op die trench watch?

En omdat een foto altijd goed is :stuck_out_tongue_winking_eye::

8 likes

Als je een of twee horloges met radium in huis hebt is het zolang je ze dicht laat zitten niet echt gevaarlijk. Ben je echter een verzamelaar en heb je straks tientallen horloges met radium liggen dan moet je wel langzamerhand gaan nadenken over hoe en waar je je horloges opslaat.
Radium geeft door het verval namelijk continu radongas af. Omdat zulke oude horloges zelden gasdicht zijn ontsnapt dit langzaam uit de horloges en onstaat een verhoogde concentratie radon in de ruimte waar je je horloges opslaat.
Dat is erg ongezond om in te ademen, dus je moet die ruimte goed ventileren.
Vanaf wat voor aantallen horloges dit een rol gaat spelen weet ik overigens niet, ik heb er nooit aan gerekend. :thinking:

3 likes

Dat is toch een edelgas?
En edelgassen zijn toch onschadelijk evenals Neon, Xenon, Argon.

Help me even, 't is alweer 54 jaar geleden dat ik iets met chemie te doen had.

Dit is de reden dat ik nog nooit een radium horloge heb gekocht. Vind dat toch een nare gedachte, ook al is het waarschijnlijk helemaal niet nodig :slight_smile:

In zeer veel elektronische toestellen uit de jaren 70 en 80 zitten chips die geproduceerd werden met een piepklein beetje radioaktief strontium.
das gevaarlijker dan je radium horloge.

Vers gestort beton is vele malen erger qua stralingsniveau.
Hou er voor de lol maar een geigerteller bij, je gaat schrikken dat voorspel ik alvast.

4 likes

Radon is inderdaad een edelgas, maar dat betekent alleen dat het inert is en dus niet reageert met andere stoffen. Radon is echter net als radium radioactief en dus schadelijk als het in je lichaam terecht komt omdat het continu straling afgeeft.

1 like

Owja…
zo zat dat, atoomgetal 86 ook, vrij hoog al.

1 like

Maar hoe weet ik of iets radium bevat of niet?

Gewoon even likken

9 likes

Veel bouwmaterialen geven inderdaad enige straling af en zijn daarbij ook een bron van radon, je huis goed ventileren is daarom sowieso een goed idee. :sunglasses:

2 likes

Ergens begin jaren 60 zijn ze gestopt met het gebruiken van radium in lume. Een horloge dat ouder is en lume bevat zal dus vrijwel zeker radium bevatten.

Als er op een wijzerplaat iets van swiss-t-made staat dan bevat het al tritium in plaats van radium. Is ook een radioactieve stof, maar minder gevaarlijk en door de korte halfwaardetijd is het intussen nauwelijks nog radioactief.

Als je het echt zeker wilt weten moet je een geigerteller aanschaffen en meten of je een verhoogd stralingsniveau kunt vaststellen. :sunglasses:

1 like

Zoiets misschien?

Ik heb zelf een “series 900 mini monitor” met @vouwfietser ooit geruild voor een stapel horloges. Prima apparaat en heel geschikt om te kijken of een horloge echt wel/geen radium bevat.

1 like

Door mijn gewauwel verwordt dit draadje weer tot een discussie over radium, dat was niet helemaal de bedoeling. :blush: @Chillekasper heeft een horloge met emaille wijzerplaat waarvan een deel van de radium lume al afgevallen is en de rest misschien wel wat los zit. Zie hier links op de foto:

https://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/c/a/0/ca08302c1eb4bfe4adba5174f6dec0bcf0f5167f.JPG

De vraag is dus: wat zouden jullie doen, alles verwijderen of laten zitten (en eventueel waarom). :sunglasses:

2 likes

Is altijd interessant :wink:

Maar OT: waarom niet verwijderen en daarna een goede kleur Luminova oid aanbrengen?

3 likes

een mondkapje gebruiken wanneer u bezig gaat met het horloge.

1 like

Ik zou er liever helemaal niets mee doen. Loslatend radium is echt niet veilig, je besmet je werkplek en gereedschap. Om over je longen en je botten nog maar te zwijgen.
Dat is een horloge echt niet waard.

3 likes

Dat bestaat ook tot de mogelijkheid. Kun jij zoiets doen @brunod anders moet ik nadat hij terug is nog op zoek gaan wie zoiets zou kunnen doen.:grimacing:

1 like

Ik denk dat het wel mogelijk is om dat goed te doen door de wijzerplaat onder vloeistof schoon te maken en vervolgens de vloeistof en het gereedschap af te voeren.

Zelf begin ik er in elk geval niet aan, ik werk sowieso niet aan horloges met radium. :grimacing:

1 like