Radiumhorloge gezocht voor school

hallo allemaal,

over een mandje gaan we bij de lessen natuurkunde aan de gang met het thema radioactivitiet.
Hiervoorkunne we geen experimenten uitvoerne, met het oog op de veiligheid. Toe zei ik dat er wel horloges zijn waarin radium is verwerkt is de wijzerplaat en wijzers.

Nu willen we graag met een radioactiviet meter gaan bepalen hoe radioactief een bovengenoemd horloge is.

Ik had gehoopt op de rikketik wat op de kop te kunnen tikken, maar ik heb niets kunnen vinden.

Ik ben dus op zoek naar een oud horloge met radium op de wijzers en/of wijzerplaat. Het mag een sloopwerkje zijn, hoeft niet meer te lopen. Alleen een wijzerplaat zou al voldoen, maar eentje die nog is en kast zit, krijgt de voorkeur. Het hoeft er niet meer mooi uit te zien, als er maar radium op zit.
Het budget voor een radium horloge is 10 euro.

Ik hoop dat jullie me aan ene oud klokje kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Gr. koen

Zou niet eens beginnen aan een losse wijzerplaat met radium. De radium kan afbrokkelen en het stof kan je zo inademen. Dit deeltje nestelt zich dan ergens waar je de rest van je leven straling uit ontvangt.

Radium horloges moeten uit de jaren 40 zijn. Toen was het nog legaal. Zoek daar eens op en misschien tref je iets. De Panerai en Rolex uurwerken met radium ga je neit vinden voor een tientje en daar houdt mijn kennis van radium horloges ook op.

Vraag de amanuensis van een oudere HBS ol Lyceum of hij wat uranylnitraat kan missen. De scheikundeafdeling van die scholen heeft het misschien nog. Uranylnitraat laat een geigerteller ook lekker tikken. In de twintiger/veertiger jaren werd het in de fotografie in een 'uraanversterker’gebruikt om erg dunne en flauwe negatieven een betere dekking te geven. Ik heb nog een tweetal bruine negatieven die op die manier behandeld zijn.

Ik heb flink wat van die radium klokjes gehad maar ook weer allemaalverpatst:

Voor een tientje gaat dit niet lukken, denk aan bedragen tussen de 200,- en 400,-.

Helaas heb ik nu alleen nog een Record met een service dial met tritium,;

Welke regio zit je? Wellicht kunnen we je verwijzen naar verzamelaars van oud Panerai en Rolex, military en / of jaren 30 spul?

Gr. Roel

Zenders/ontvangers uit WW2, tot in de 50-er jaren, hadden vaak radioactieve cijfers en opschriften in hun klokjes en metertjes. Ook de ANGR9-zend/ontvanger die onze jongens in Nederlands Indië en Nieuw Guinea gebruikten, en die nog uit WW2 stamde, had sterk radioactieve beschrifting. Later verscheen de ANGR9 veel in radio-dumpzaken, waar ze net als de bekende 19-set werden gekocht door zendamateurs.

taaiewillem Schreef:

Zenders/ontvangers uit WW2, tot in de 50-er jaren,
hadden vaak radioactieve cijfers en opschriften in
hun klokjes en metertjes. Ook de
ANGR9-zend/ontvanger die onze jongens in
Nederlands Indië en Nieuw Guinea gebruikten, en
die nog uit WW2 stamde, had sterk radioactieve
beschrifting. Later verscheen de ANGR9 veel in
radio-dumpzaken, waar ze net als de bekende 19-set
werden gekocht door zendamateurs.

Je blijft me verbazen, Willem :~

We kunnen wel doorgaan: De kans dat je een uitslag krijgt van een Geigerteller door een tritiumbron zal vrijwel verwaarloosbaar zijn. De bêta-straling is zo zwak dat ze waarschijnlijk niet door het horlogeglas heengaat. Er zal echt naar ‘ouderwetse’ radiumbronnen moeten worden gezocht, zoals die WW2-meters. Die zenden de veel krachtiger alfastraling uit. Nadeel voor de luminiserende stof is dat die erdoor wordt aangetast zodat na enkele jaren de lichtgevendheid verdwijnt maar de radioactiviteit blijft bestaan…

Willem = :~

Gr. Roel

Krabong Schreef:

Ik dacht even dat er tumor op de wijzerplaat stond…