Rado 5/10 silver horse - nazicht en onderhoud

een paar weken geleden kwam er een verjaardagsradopakketje aan met 10 rado’s. Toegegeven veel nakijken doen we niet meer, het punt dat genoeg genoeg is, daar zitten we dicht tegen aan - hoewel er is weer een groot rado pakket onderweg :wink: - maar telkens na de knutseldag met gisteren @TKH en @Jenneke voelen we terug die begeestering van in den beginne, mede en vooral door het enthousiasme van de knutselsleutelaars. Dus vanochtend nog helemaal in de knutsel-begeesterings-vibe van gisteren aan de silver horse begonnen

Zo was ie bij aankomst - band niet origineel, die is gelijk vervangen door een originele
Glas met een hap uit en flink bekrast
de opwindstift is te kort, je kan hem niet indrukken naar opwindstand
de wijzerspanning is veel te zwak




Leuk detail is de textured dial, die is eerder zeldzaam. We beginnen er aan, de demontage, alles in de pot klaar voor naar de kuismachine te gaan

Ondertussen doen we glas en kast fatsoeneren

Glas is vervangen door een generisch glas, maar de spanring is overgezet, rado spanringen zijn raar van vorm, i.e. breder dan de doorsnee spanring en best is om hem mee over te zetten
De kast was een en al viezigheid, die is eerst verwijderd, nadien even tegen de polijstmolen gehouden, niet om de krassen weg te halen, wel om terug bling te krijgen. Diepe krassen verwijderen doe je op de lapideermachine, we hebben nooit het budget gehad die aan te kopen en dan nog zijn we er geen al te grote fan van.




Montage: eerst de incablocs en voor t eerst nu de microscoop gebruikt om een grote detailfoto te nemen zodat je ook het smeerringetje ziet, allez ik zie het toch te liggen op de foto :wink:


dan de veermontage


gevolgd door de automaat moduul montage



dan gaan we naar het raderwerk. de wijzerspanning bij dit mechaniekje - AS 1858 - zit in het raderwerk op het eerste rad na de veerton. Je verwijdert die, ik doe dat met de barettentang. dan steek je er een vijfkantruimer door en dan ook met de baretten tang een neepje geven. De kniptang of zoals sommigen het willen de noemen de knipbrucelles gebruik je niet.



de barettentang


als de wijzerspanning gecorrigeerd is, plaats je het wieltje terug en smeer je de wijzerspanning.

Dan smeer je ook nog het middenrad op de verdikking voor terug plaatsen

En nu kan alles geplaatst worden






dan gaan we naar de voorzijde, spannend, is de wijzerspanning van de eerste keer goed gemonteerd, yes yes yes, heel blij want anders moet alles weer uiteen. Gezien de wijzerspanning binnen in zit, kan je ze niet terstond testen, voor beginners is het soms moeiijk in te schatten hoeveel correctie nodig is, met als gevolg dat men soms na montage alles terug moet demonteren om verder te corrigeren. Al doende leert men en de wijzerspanning bleek van de eerste keer juist te zijn gecorrigeerd.




Nu steken we de balans terug. Bij dit mechaniekje zat er een af-fabriek plaatje onder de balansbrug. Hoogtespeling zal niet goed zijn als je het plaatje niet terug steekt, wanneer je het terugsteekt moet het exact juist liggen, kan soms een uitdaging zijn :wink:


Dan kijken we even naar de tussentijdse timing met halfopgewonden veer. ziet er netjes uit



Nu monteren we de automaat module zonder rotor en monteren we de wijzerplaat en wijzers



Nu kan ons mechaniekje de kast in




We draaien de veer verder op om de eindtiming met volopgewonden veer te kunnen bekijken.



Klaar om gedragen te worden, het eindresultaat




5 gedaan, nog 5 te doen en een pakket van 13 onderweg nog. We zijn er erg blij mee, we vinden rado sowieso leuk en cool maar deze met de zwarte plaat die dan ook nog textured is vinden we toch wel heel bijzonder. Meestal is het hier blauw blauw blauw we love blauw, maar zwart zwart zwart is hier ook erg gewild en appelblauwzeegroen eigenlijk ook :wink:

Prentje om de pols





om de andere pols zitten trouwens een van de andere favorietjes de blauwe KS Special die @TKH ons gaf, dat is ook echt een favorietje en krijgt behoorlijk wat draagtijd tesamen met de rado’s want rado we love rado.




That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

47 likes

Mooi werk weer! En leuk om te zien hoe hier de wijzerspanning aangepast moet worden, daar zou ik zelf even naar aan het zoeken geweest zijn denk ik :sweat_smile:

1 like

Mooi werk weer.
Een vraagje: hoe werkt dat met die barettentang dan ?
En ben je sterk genoeg met deze soort pincet ?

1 like

goed onthouden dan, in de starliner zit de wijzerspanning op dezelfde plek :wink:

2 likes

vijfkant ruimer door het wieltje, wieltje tussen de 2 voorste bekkens plaatsen en knijpen

heb met de hand geknepen en eerlijk gezegd ik dacht dat ik te weinig geknepen had, maar dan gekeken of ik neepjes had, die had ik en dan terugeplaatst en een duidelijk “klik” gehoord" , dan weet je dat het goed of er dicht tegen aan is en het was er echt knal op.

de kniptang loop je risico dat je scheurtjes maakt of simpelweg doorknipt. De kniptang dient enkel waarvoor ze gemaakt is: spiralen knippen en dunne koperen stiftjes voor virolen en pitonblokken knippen.

1 like

Amai nog niet. Da’s genoeg gruis om een cactus in te planten :rofl:

Weer iets nieuws. Speciaal ding, nog niet eerder gezien. Is dat gereedschap speciaal hiervoor?

Een die ik al paar keer hard gefaald heb, leergeld zullen we maar zeggen :sweat_smile:

Super resultaat weer. Een mens zou goesting beginnen krijgen in Rado :star_struck:

2 likes

nee, het is om baretten te pakken. Baretten = push pins. Omdat ik nogal lui ben en niet de speciale pons en bijhorend speciaal aambeeldje voor specifiek dit soort wijzerspanningen en plateau vernauwingen wil nemen en monteren op de triebniet, kan je ook dit nemen. Het verschil met de kniptang is dat je hier echt niet iets mee kan scheuren of doorknippen en door de bekken met een inkeping kan je op 1 inkepingsrand kneepje maken en is de 2de inkepingsrand nog een extra bescherming naast de vijfkantruimer om zeker niet te veel in te knijpen.

heb ik indertijd geleerd van een meester-horlogemaker dit trucje. Die was net als mij soms een beetje te lui om de triebniet uit de doos te halen. Net zoals ik in principe altijd de klinkblok gebruik ipv de triebniet, gewoon te lui om de triebniet te nemen, heb ik ook overgenomen van die brave man. Maar eerlijk is eerlijk, een beginneling kan beter wel de triebniet uit de doos halen, dan is hij/zij zeker dat het loodrecht is want dat is als beginneling soms moeilijker te realiseren als je uit de hand op de klinkblok werkt.

vroeger was het longines we love longines, maar sinds die eerste starliner is het echt al rado dat de klok hier slaat.
Al staat er ook nog een gruen rambler op de steeds kleiner wordende wishlist :wink:

6 likes

Nog nooit zoiets gezien. Waarom zouden ze dan niet een hogere brug af fabriek uitleveren in plaats van zo’n extra plaatje? Of zijn ze gewisseld van balansstaf lengte en zijn er dan verschillende versies van het uurwerk. :sweat_smile:

Is een mooie zo geworden met die bijzondere wijzerplaat! :+1:

2 likes

Fraai resultaat weer en de wijzerplaat is om te smullen :star_struck:

2 likes

Moet je een keer aan Russische horloges werken dan kom je dit soort plaatjes vaker tegen

6 likes

de as 1858 ben ik ook al tegengekomen zonder plaatje, dus ik vermoed dat tijdens het productieproces ergens een wijziging aangebracht is, die ze opgevangen hebben met die plaatjes. Ben die plaatjes nog al tegenkomen in franse mechanieken.

1 like

Hoeveel soorten pincetten zijn er wel niet. :laughing: had bij cousins ook al ergens een pincet voor schroeven, 1 voor breguet plooien (of 2) gezien. Dan zal er vast ook een tangetje voor rubies bestaan :face_with_hand_over_mouth:

Heb ik gedaan. Maar dat zag er niet uit als officieel af fabriek. Meer horlogemaker metalen frummeltjes. :joy:

1 like

rubis tangetje heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zou er niet van verschieten als die bestaat :wink:

als je de breguet plooi tangen zien wil, die liggen hier, dat zijn echt mooie pincetten. Wij vragen ons vaak af hoe ze dat voor mekaar kregen zo een pincet te maken.

1 like

En weer als nieuw!
Echt geweldig, dank voor het delen :ok_hand:

Nog wel een vraag: heeft deze originele band wel de juiste endlinks? Er lijkt zoveel speling te zijn?

1 like

nee, dat waren de enige die ik nog liggen had. We kijken uit naar andere. band is origineel, endlinks ook maar van andere rado band die iets smaller was :wink:

1 like

Duidelijk :+1:

Prachtig resultaat weer!

1 like

Mooi hoor, het werk, verslag én de Rado’s!
Bedankt :pray:t3:.

1 like

Nou heb ik laatst dit oude tangetje gevonden, waarvan ik sterk vermoed dat het specifiek voor het knijpen van pijpjes voor de wijzerspanning is:

2 likes

Knap werk weer, zwaar onder de indruk. Bij een rus heb ik zo’n plaatje (latoen koper?) Wel eens gemonteerd door de balansbrug niet helemaal vast te schroeven en het plaatje er tussen te schuiven.
Door de inkepingen kwam ie op de juiste positie terecht.

3 likes