een paar weken geleden kwam er een verjaardagsradopakketje aan met 10 rado’s. Toegegeven veel nakijken doen we niet meer, het punt dat genoeg genoeg is, daar zitten we dicht tegen aan - hoewel er is weer een groot rado pakket onderweg - maar telkens na de knutseldag met gisteren @TKH en @Jenneke voelen we terug die begeestering van in den beginne, mede en vooral door het enthousiasme van de knutselsleutelaars. Dus vanochtend nog helemaal in de knutsel-begeesterings-vibe van gisteren aan de silver horse begonnen
Zo was ie bij aankomst - band niet origineel, die is gelijk vervangen door een originele
Glas met een hap uit en flink bekrast
de opwindstift is te kort, je kan hem niet indrukken naar opwindstand
de wijzerspanning is veel te zwak
Leuk detail is de textured dial, die is eerder zeldzaam. We beginnen er aan, de demontage, alles in de pot klaar voor naar de kuismachine te gaan
Ondertussen doen we glas en kast fatsoeneren
Glas is vervangen door een generisch glas, maar de spanring is overgezet, rado spanringen zijn raar van vorm, i.e. breder dan de doorsnee spanring en best is om hem mee over te zetten
De kast was een en al viezigheid, die is eerst verwijderd, nadien even tegen de polijstmolen gehouden, niet om de krassen weg te halen, wel om terug bling te krijgen. Diepe krassen verwijderen doe je op de lapideermachine, we hebben nooit het budget gehad die aan te kopen en dan nog zijn we er geen al te grote fan van.
Montage: eerst de incablocs en voor t eerst nu de microscoop gebruikt om een grote detailfoto te nemen zodat je ook het smeerringetje ziet, allez ik zie het toch te liggen op de foto
dan de veermontage
gevolgd door de automaat moduul montage
dan gaan we naar het raderwerk. de wijzerspanning bij dit mechaniekje - AS 1858 - zit in het raderwerk op het eerste rad na de veerton. Je verwijdert die, ik doe dat met de barettentang. dan steek je er een vijfkantruimer door en dan ook met de baretten tang een neepje geven. De kniptang of zoals sommigen het willen de noemen de knipbrucelles gebruik je niet.
de barettentang
als de wijzerspanning gecorrigeerd is, plaats je het wieltje terug en smeer je de wijzerspanning.
Dan smeer je ook nog het middenrad op de verdikking voor terug plaatsen
En nu kan alles geplaatst worden
dan gaan we naar de voorzijde, spannend, is de wijzerspanning van de eerste keer goed gemonteerd, yes yes yes, heel blij want anders moet alles weer uiteen. Gezien de wijzerspanning binnen in zit, kan je ze niet terstond testen, voor beginners is het soms moeiijk in te schatten hoeveel correctie nodig is, met als gevolg dat men soms na montage alles terug moet demonteren om verder te corrigeren. Al doende leert men en de wijzerspanning bleek van de eerste keer juist te zijn gecorrigeerd.
Nu steken we de balans terug. Bij dit mechaniekje zat er een af-fabriek plaatje onder de balansbrug. Hoogtespeling zal niet goed zijn als je het plaatje niet terug steekt, wanneer je het terugsteekt moet het exact juist liggen, kan soms een uitdaging zijn
Dan kijken we even naar de tussentijdse timing met halfopgewonden veer. ziet er netjes uit
Nu monteren we de automaat module zonder rotor en monteren we de wijzerplaat en wijzers
Nu kan ons mechaniekje de kast in
We draaien de veer verder op om de eindtiming met volopgewonden veer te kunnen bekijken.
Klaar om gedragen te worden, het eindresultaat
5 gedaan, nog 5 te doen en een pakket van 13 onderweg nog. We zijn er erg blij mee, we vinden rado sowieso leuk en cool maar deze met de zwarte plaat die dan ook nog textured is vinden we toch wel heel bijzonder. Meestal is het hier blauw blauw blauw we love blauw, maar zwart zwart zwart is hier ook erg gewild en appelblauwzeegroen eigenlijk ook
Prentje om de pols
om de andere pols zitten trouwens een van de andere favorietjes de blauwe KS Special die @TKH ons gaf, dat is ook echt een favorietje en krijgt behoorlijk wat draagtijd tesamen met de rado’s want rado we love rado.
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer