Rado band inkorten: hoe en waarmee?
Op deze Rado Voyager

Zit deze band:

De sluiting bevat een verschuiifbaar deel, werkt met een veertje, de band past zich dus iets aan.
Op een andere manier is de sluiting niet verstelbaar.

Punt is: ik vind hem in niet-uitgeschoven stand net wat te ruim. wil er dus een schakel uit hebben.

Maar ik zie nergens pijltjes o.i.d. .
Kan ik nu een bandentool op elke willekeurige plaats op de band loslaten?
Of kan ik maar beter langs een vakman?
Mooie Rado! Ik ben zo’n goedkope banden inkorter, met een hamertje en van die pennetjes waarmee je die pennetjes van het bandje er uit kan meppen. Met beleid natuurlijk, die pennetjes kunnen nogal vast zitten.
Dit soort pennetjes:

Een plastic houdertje voor het bandje en een hamertje. Zoiets 

@anon52595388na: dank voor je reactie en het grappige plaatje.
Begrijp ik het nu goed dat het om het even is op welk pennetje en aan welke kant ik gepast geweld ga uitoefenen?
Correct
Ik kijk meestal of er eventueel een pennetje wat dieper in de band zit, ik hoop dat die dan al eens los is geweest. Ik weet niet zeker of dit Rado bandje een originele is trouwens. Maar voor het inkorten maakt dat niet uit 
OK, dank.
Weet niet meer waar ik die band vandaan heb, er staat “the original” op, dus goeie kans dat dat niet zo is.
Die tekst vind ik ook wat scheef ja. Ik heb wat Rado’s met origineel bandje/gesp, en daar staat dat niet op. En niet van die knopjes aan de zijkant. Maar die van mij zijn uit de jaren '70 dus misschien is die van jou nieuwer of zo.
U kan inkorten waar je wil, zoals martijn zegt.
Het zijn stiften die klemmen in de schakel.
Bij zeer vast zittende stiften, oppassen want de schakel zou komen scheef te zitten. Olie laten tussen lopen en gaat dan stukken makkelijker.