Rado diastar LCD

Deze stond een poos geleden te koop op ebay als niet/ half werkend. Ik kon er niet op bieden dankzij het fantastische “global shipping program” van Ebay. Soms krijg je een error en dan mag je het zelf uitzoeken van de helpdesk.

Maar een lid van newdwf.com uit de VS kwam mij spontaan te hulp, ging bieden voor mij en hij stuurde het horloge naar mij op! Na het vervangen van het circuit (ik had gelukkig “nog wat liggen”) en wat gepiel met solderen van hele dunne draadjes van het quartz kristal heb ik dit nu om mijn pols :slight_smile:

Beetje corrosie van de voorplaat, waarschijnlijk batterijlekkage.

De achterkant en de originele Rado gesp.

Ziet er mooi uit niet?

Komt ook door de gehard stalen kast en het saffier glas. Geen krassen!

Drie keer drukken op het lichtknopje en dan blijkt er zelfs een chronograaf op te zitten :slight_smile:

De kast is niet van gehard staal maar van Widia gemaakt.
Widia (wie diamant, in het duits) is een keramisch materiaal wat zeer hard is.
Er worden snijgereedschappen voor draaibanken etc. Van gemaakt.
Behalve erg hard en krasbestendig is het ook erg breekbaar.

Ko

Gauw ff gekeken op google:
Wolfraamcarbide of Widia is een keramische stof, die ontstaat uit wolfraam en koolstof en is een mengkristal. Dit vrij goedkope materiaal staat bekend om zijn grote hardheid, en wordt dan ook gebruikt in snijapparatuur. Wikipedia
Smeltpunt: 2.870 °C
Dichtheid: 15,63 g/cm³
Formule: WC
Molaire massa: 195,86 g/mol
Kookpunt: 6.000 °C

Leuk! dankjewel :slight_smile:

Schitterende digital Martijn, een 942.711 ?
Heb je in de laatste twee foto’s de dial gereinigd? Of is de aantasting alleen onder een hoek zichtbaar?
Ik vind de corrosie wel ‘mooi’ ; bijna alsof het hoort. Mooi patroon.

Inderdaad die module :slight_smile: de plaat heb ik niet gereinigd. De corrosie is onder bepaalde boeken niet zichtbaar.

mogelijk zit er een dunne laag folie over de “dial” en is het geen corrosie maar zit die folie op die plekken los ?

Mooie aanwinst Martijn en top van het newdwf.com-lid uit de VS!

Een zeldzame digitale aanwinst lijkt me voor je digitale verzameling
en top dat je 'm weer aan de gang hebt kunnen krijgen, proficiat hoor (tu)

grt

Leuk Martijn, dat-ie het weer doet. Mooi patina op de dial ook (tu)
Geniet ervan :slight_smile:

Wel opvallend dat die “patina” of oxidatie precies om de cijfers en letters heengaat.

Leuk hoor een Rado lcd, die zie je niet elke dag

Mooie vondst Martijn!