rado manhattan mark ii - deel 1

Nu was er nog keuze tussen de miskoop rado dameshorloge of de manhattan mark ii met veeeeeel werk aan. Het is de manhattan mark ii geworden. Deel 1 is de redding van de kast en toen zijn we gestopt want het gevoel zei “stoppen nu als je geen brokken in de mechaniek bij wil maken”

Bij aankomst ziet ie er zo uit


glas bekrast

Wisten we toen we hel kochten, het was een risico en daar was de prijs naar. Hoe demonteren we nu dat ding, het begint met de 2-delige kroon voorzichtig te verwijderen. dat was een en al roest, gezien er 0 wisselstukken in huis zijn, moeten we voort met wat we hebben. Roest verwijderd van de tige zoveel we konden. Als ie dan straks in de kuismachine gaat wordt het nog wel wat beter


En dan, hoe moet die kast open. met een kastmes, maar best geen gewoon kastmes want dan ga je niet enkel je kastmes vereneweren, maar ook de kast vol krassen zetten van het uitschieten. Lang geleden kochten we het benodigde kastmes, nooit nodig gehad, tot vandaag




Ziet er nogal smerig uit en we mankeren een vierkante joint. Eerst maar een keer poetsen




na het poetsen en polijsten werd het dit: de zijkanten en de schuine kanten zijn terug blinkend afggewerkt, de achterzijde van de lugs en het vlakke stuk als je frontaal op de kast kijkt zijn weer afgewerkt met fijne zonnestraaltjes


Het glas, geschuurd en gepolijst. de zwarte smurrie die je nog ziet zit aan de binnenkant en is opgedroogde joint. We hebben weggehaald wat ging en de rest is blijven zitten. De smurrie is uitgehard en het glas ook. Je ziet dat niet zitten eens teruggeplaatst, dus geen verder risico genomen op breuken maken in het uitgeharde glas

de band is ook gepoetst en daar zal nog verder aan gewerkt moeten worden op het einde van de rit als we hem op maat maken. de band was blijkbaar te klein voor de vorige eigenaar en er zijn schakels tussen gezet van een kleinere maat, we hopen dat we die weer kwijt raken als we hem op onze maat gaan zetten.



dan hebben we nog een oplossing voor de joint gezocht, er zijn hier geen vierkante joints in huis. Lengte van de benodigde joint uitrekenen en een geschikte ronde van de juiste lengte opsnorren en die er omheen trekken. Op het einde van de rit zullen we dan kiezen voor de dikke of de dunne, ik denk dat het de dikke gaat worden. als je dat er dan mooi omheen trekt, komt het goed. Zal er aan denken een foto te nemen als we zover zijn

Toen wilden we ook ineens doorgaan met de demontage, na de wijzerplaat zijn we gestopt. De mechaniek is zo smerig dat de voetjes om de WP te verwijderen niet open getrokken konden worden. Dus zo voorzichtig mogelijk eerst automaat en balans verwijderd, zodat we daar geen brokken aan maken bij het open trekken van de WP voetjes. Onder de voetjes zat smurrie en roest.





En toen zeiden de handen en de ogen “genoeg, vanavond of morgen voortdoen” De mecahniek is een eta 2788 en die heeft ook nog wel wat issues, dus ook gewoon gestopt met de demontage. Straks of morgen doen we voort.

Normaal houden we kasten voor tijdens het kuisen of als laatste, gezien deze kast en glas redelijk geschandaliseerd waren hebben we nu eerst gekozen voor de kast helemaal af te werken, stel het mislukt dan vliegt het gelijk in de onderdelenbak. En wanneer het lukt ben je extra voorzichtig met de mechaniek die je nog moet doen en waarvan je weet dat ie smerig, vies, vuil en vol fouten zit.

Zo dit was deel 1 kast en glas fatsoeneren van de rado manhattan mark ii en stiekem heel erg blij dat het lukte want dit horloge is echt een beauty.

Rado we love rado, That’s all folks, tot een volgende keer maar weer met deel 2

19 likes

Tof, dank voor het delen. Benieuwd naar deel 2!

1 like

Mooi weer! Hoe werkt dat kastmes?
Ik heb toevallig net een Pontiac met ETA 2782 gedemonteerd, hopelijk heeft die van mij minder issues dan die van jullie :sweat_smile:

4 likes

Een soort mini tvtje. :+1:

En zit er nu roest en yuk in doordat de joint vergaan is? Of heeft het meer te maken met de vorige eigenaar :sweat_smile: :bathtub:

1 like

door de vorige eigenaar en de vorige sleutelaar.

hetzelfde als een gewoon kastmes maar met grotere kracht tengevolge de hefboomwerking

2 likes


Ik gebruik hem met grote regelmaat

En voor Longines was het een verplichte aanschaf in twee maten

4 likes

Ben benieuwd naar de rest :+1:

1 like

OMG

maar wel een errug gaaf ding

1 like

Ff de wekker zetten op 7 uur morgen ochtend!!
Ben benieuwd hoe het verder gaat met het uurwerk wil/kan eigenlijk niet tot morgenavond wachten op de update!!:joy::joy:

Mooi model Rado!!

1 like

Nee, alleen zaterdags ochtend voor naar de rommel en groetenmarkt, nu naar muziek van The Cats luisteren en Gerard Joling en de de Eagles en terwijl werken we verder

3 likes

Prachtig, ik kijk al uit naar deel 2

1 like