Deze voormiddag, een uur of elf, op t gemak de koffie gedronken en dan richting rado manhattan.
Nog even de prentjes van bij aankomst

demontage: de deksteen van de balanslagering klopt niet. Die konden we vervangen met de incabloc doosjes die we hadden. 1 van de ankerpaletten zit los. Het uurrad komt niet van het rad met minuutpijp. Wijzerspanning te zwak. Sommige schroeven zijn ondereen gewisseld.
deksteen swap
Uurrad en minuutpijp, beetje olie tussen laten lopen, laten trekken en voorzichtig los van mekaar maken
De wijzerspanning ben ik vergeten op foto te zetten blijkbaar, in elk geval je demonteert het rad van de minuutpijp en dan ga je de 3 pootjes een ietsiepietsie naar binnen drukken, waarna je het rad weer op de minuutpijp klikt.
anker pallet weer vast zetten doe je door shellack toe te voegen, opwarmen, naar de juiste plek duwen en laten uitharden. We hebben ons beperkt tot de tool te fotograferen, je moet nl nogal snel zijn als je opwarmt, de shellack is zo weer koud en hard. je steekt het anker onder het verend gedeelte, de paletten liggen dan bij de streepjes. Je voegt minucule hoeveelheid schellak toe, je warmt op langs de onderzijde en dan duw je de palet naar zijn juiste stand en laat je uitharden
Alles in de pot, klaar voor de kuismachine. De veer gaat hier mee in de machine, toch zeker bij die oude dingen uit de jaren 70. De veer zat vol zwarte korreltjes, we konden hem ook niet makkelijk ontlaten, dat is ook een gepruts geweest, zo vuil was ie dat ie niet meer afwond, ook niet na verwijderen anker. Zo een veer krijg je niet proper door ze door een stuk papier te trekken, verders is zo een veer door een stuk papier trekken nogal gevaarlijk kwestie misvormen als je ze verkeerd beetpakt. Dus hier gaat ie in de kuismachine, is ons ook zo aangeleerd op de horlogemaker school. Daarom smeren we nadien niet enkel de veertonwand, maar ook de vloer en de windingen.
Montage
Montage voorzijde
Balansmontage en tussentijdse timing met halfopgewonden veer
Automaat module montage
montage wijzerplaat en wijzers en dat was nog wat. Voor de 2-delige opwindstiften heeft bergeon ooit tooltjes gemaakt, alleen zijn er bij ons 2 gesneuveld, net degene die we nodig hadden, de F-vorm. De M-vorm hadden we nog, maar was niet geschikt omdat het uitstekende deel van de opwindstift in de M-vorm was, dus hadden we echt wel de F-vorm nodig en natuurlijk maakt bergeon die dingen niet meer. Hier is veel gerief, eigenlijk niets meer nodig, tenzij we dit nog eens ooit tegenkomen, echt wel makellijk voor tweedelige tiges bij het terug plaatsen van de wijzers en datum juist zetten
de oplossing was dan een super klein pennetangetje met hol houten hadnvatje uit de jaren stillekes, is licht genoeg om te kunnen gebruiken. Zet je een bronzen of stalen pennetang op het uitstekende opwindstiftgedeelte en hij kwakt om heb je stukken, dus zo licht mogelijk een pennetangetje kiezen.
Nu kan de rotor erop, die plaatsen we altijd als laatste, kwestie van niets kapot te drukken bij het plaatsen van de wijzers
alles de kast in, maar eerst de joint plaatsen, joint niet vergeten in te vetten met het daartoe bestemde vet
Bandenmontage, er zaten 5 verkeerde schakels in, 4 zijn er verwijderd en de verkeerde hebben we zo dicht mogelijk tegen de gesp gezet, dan valt het minder op
eindtiming. het verschil van 24 seconden horizontaal of verticaal, valt mooi binnen de marge van 25 seconden die acceptabel zijn. Hadden het nu 40 seconden geweest, hadden we er nog vanaf gebleven en iets meer gecompenseerd afgeregeld. Verders ziet het er mooi uit en die 24 seconden verschil gaan nog bijtrekken eens ingelopen vanavond
Prentjes om de pols
En dan alles een keertje naast mekaar: we vertrokken met 10 rado’s. Eentje moeten we nog doen, de miskoop dames rado. eentje is gesneuveld, de rado balboa aster, 8 zijn er klaar waarvan 7 helemaal naar onze zin en de gorner met zijn wijzerplaatissue iets minder, maar desalniettemin wel perfect lopend. 8/9 is niet slecht en we verwachten de 9/10 te halen als de laatste ook klaar is
We vertrokken met deze, toen hadden we ze net uitgepakt:
en dat is dit geworden - laatste 2 foto’s zijn de gesneuvelde en die dat we nog doen moeten:
Nu is er weer een pakketje onderweg, we hopen een even grote “alive and ticking” ratio te hebben als bij dit pakketje en dan zal het wel ongeveer klaar zijn met de rado display op een paar specifieke modellen die we nog zoeken na.
Eindigen met nog een paar prentjes van de super coole rado manhattan mark ii om de pols. We vinden hem net zo cool als de starliners day-night en dat wil wat zeggen
Rado we love rado!!!
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!