rado manhattan mark ii: it's alive and ticking

Deze voormiddag, een uur of elf, op t gemak de koffie gedronken en dan richting rado manhattan.

Nog even de prentjes van bij aankomst


glas bekrast

demontage: de deksteen van de balanslagering klopt niet. Die konden we vervangen met de incabloc doosjes die we hadden. 1 van de ankerpaletten zit los. Het uurrad komt niet van het rad met minuutpijp. Wijzerspanning te zwak. Sommige schroeven zijn ondereen gewisseld.

deksteen swap


Uurrad en minuutpijp, beetje olie tussen laten lopen, laten trekken en voorzichtig los van mekaar maken

De wijzerspanning ben ik vergeten op foto te zetten blijkbaar, in elk geval je demonteert het rad van de minuutpijp en dan ga je de 3 pootjes een ietsiepietsie naar binnen drukken, waarna je het rad weer op de minuutpijp klikt.

anker pallet weer vast zetten doe je door shellack toe te voegen, opwarmen, naar de juiste plek duwen en laten uitharden. We hebben ons beperkt tot de tool te fotograferen, je moet nl nogal snel zijn als je opwarmt, de shellack is zo weer koud en hard. je steekt het anker onder het verend gedeelte, de paletten liggen dan bij de streepjes. Je voegt minucule hoeveelheid schellak toe, je warmt op langs de onderzijde en dan duw je de palet naar zijn juiste stand en laat je uitharden

Alles in de pot, klaar voor de kuismachine. De veer gaat hier mee in de machine, toch zeker bij die oude dingen uit de jaren 70. De veer zat vol zwarte korreltjes, we konden hem ook niet makkelijk ontlaten, dat is ook een gepruts geweest, zo vuil was ie dat ie niet meer afwond, ook niet na verwijderen anker. Zo een veer krijg je niet proper door ze door een stuk papier te trekken, verders is zo een veer door een stuk papier trekken nogal gevaarlijk kwestie misvormen als je ze verkeerd beetpakt. Dus hier gaat ie in de kuismachine, is ons ook zo aangeleerd op de horlogemaker school. Daarom smeren we nadien niet enkel de veertonwand, maar ook de vloer en de windingen.

Montage






Montage voorzijde




Balansmontage en tussentijdse timing met halfopgewonden veer




Automaat module montage

montage wijzerplaat en wijzers en dat was nog wat. Voor de 2-delige opwindstiften heeft bergeon ooit tooltjes gemaakt, alleen zijn er bij ons 2 gesneuveld, net degene die we nodig hadden, de F-vorm. De M-vorm hadden we nog, maar was niet geschikt omdat het uitstekende deel van de opwindstift in de M-vorm was, dus hadden we echt wel de F-vorm nodig en natuurlijk maakt bergeon die dingen niet meer. Hier is veel gerief, eigenlijk niets meer nodig, tenzij we dit nog eens ooit tegenkomen, echt wel makellijk voor tweedelige tiges bij het terug plaatsen van de wijzers en datum juist zetten



de oplossing was dan een super klein pennetangetje met hol houten hadnvatje uit de jaren stillekes, is licht genoeg om te kunnen gebruiken. Zet je een bronzen of stalen pennetang op het uitstekende opwindstiftgedeelte en hij kwakt om heb je stukken, dus zo licht mogelijk een pennetangetje kiezen.





Nu kan de rotor erop, die plaatsen we altijd als laatste, kwestie van niets kapot te drukken bij het plaatsen van de wijzers

alles de kast in, maar eerst de joint plaatsen, joint niet vergeten in te vetten met het daartoe bestemde vet









Bandenmontage, er zaten 5 verkeerde schakels in, 4 zijn er verwijderd en de verkeerde hebben we zo dicht mogelijk tegen de gesp gezet, dan valt het minder op




eindtiming. het verschil van 24 seconden horizontaal of verticaal, valt mooi binnen de marge van 25 seconden die acceptabel zijn. Hadden het nu 40 seconden geweest, hadden we er nog vanaf gebleven en iets meer gecompenseerd afgeregeld. Verders ziet het er mooi uit en die 24 seconden verschil gaan nog bijtrekken eens ingelopen vanavond



Prentjes om de pols



En dan alles een keertje naast mekaar: we vertrokken met 10 rado’s. Eentje moeten we nog doen, de miskoop dames rado. eentje is gesneuveld, de rado balboa aster, 8 zijn er klaar waarvan 7 helemaal naar onze zin en de gorner met zijn wijzerplaatissue iets minder, maar desalniettemin wel perfect lopend. 8/9 is niet slecht en we verwachten de 9/10 te halen als de laatste ook klaar is :slight_smile:

We vertrokken met deze, toen hadden we ze net uitgepakt:

en dat is dit geworden - laatste 2 foto’s zijn de gesneuvelde en die dat we nog doen moeten:





Nu is er weer een pakketje onderweg, we hopen een even grote “alive and ticking” ratio te hebben als bij dit pakketje en dan zal het wel ongeveer klaar zijn met de rado display op een paar specifieke modellen die we nog zoeken na.

Eindigen met nog een paar prentjes van de super coole rado manhattan mark ii om de pols. We vinden hem net zo cool als de starliners day-night en dat wil wat zeggen :wink:




Rado we love rado!!!

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer!

33 likes

Mooi verslag en leuke set Rado’s zo. Jammer van die laatste die is ook wel erg mooi.

1 like

Bedankt weer voor deze fotoserie en het bijbehorende verslag.
Top resultaat.

1 like

Mooie reportage weer. Ik sta elke keer versteld van je kunde! De Rado doet met denken aan de snelheidsmeters in auto’s uit jaren 60. :grinning:

Mijn vader had zo’n Peugeot 404. Later kregen ze ronde klokken.

5 likes

Zelfde als bij de Kattenrug :+1:

1 like

Fraai werk weer :ok_hand:

Je had nog een overzichtje tegoed van mijn Rado’s:


Laatst twee doosjes gescoord in Japan voor bijzonder weinig geld. Die in het midden heeft weliswaar een gebroken horlogehouder maar is verde in prima staat. De rechter is een Rado Princess, dameshorloge dus. Reserve schakeltjes zaten er nog in met geinige horlogehouder (ervoor op de foto).

2 likes

de spacewing is bijzonder mooi, om van te smullen :slight_smile: Ze zijn allemaal om van te smullen, juist de spacewing spreekt ons nog net iets meer aan dan de anderen :slight_smile: Veel plezier ermee!

Hier zijn er weer 15 onderweg :slight_smile: en nog aan het kijken naar 2 andere, dus met een beetje geluk - of pech t is maar hoe je het bekijkt - worden het er 17

1 like

Ja die springt er qua wijzerplaat echt uit. De Balboa heeft een prachtige multi facet saffier, net als de Voyager. Zo heeft elke Rado zijn pre :grinning:

1 like

wow!!! Hoop deze zeker nog es te zien als ik nog es op bezoek kom!

1 like

Altijd welkom hoor, eventjes tevoren een berichtje sturen

Mooie doosjes erbij, trouwens prachtig marmer heb je daar, van een antieke kast zeker

1 like

De commode van mijn oma :+1: mooi aandenken aan een prachtmens :smiling_face:

Zat er aan te denken toen ik het zag, een commode. Wat fijn dat je een aandenken hebt van een leuke oma, bent er maar zuinig op.

1 like

Ben ik zeker. Om het op zijn Vlaams te zeggen ben ik fier op mijn oma. Ze heeft het ook bij leven gegeven en dat vind ik nog het mooiste :grinning:

2 likes

Mooi werk zeg, knap! Gave set Rado’s ook :+1:

1 like

wij zijn er helemaal door begeesterd sinds onze eerste een jaar geleden. In vormgeving net iets anders dan de anderen en dat vonden we leuk om mee te eindigen