De laatse keer dat ik buiten belgie/nederland was, uitgezonderd een dagtrip naar la douce France, was tijdens de romereis in het 6de middelbaar en dat is een eeuwigheid geleden veel tips kan ik je dus niet geven, veel plezier in Rome
Je bent toch al goed op weg, is mijn mening toch hoor, en die handelingen aan een balans krijg jij ook in je vingers.
Hogeschool reparatie. Oprechte boosheid. Maar wat een verhaal, zeg. Dank je wel.
Succes met de voorbereiding op je examen t.z.t.
Als men gereedschap aankoopt goed uitkijken dat er geen beschadigingen aan zijn zeker een balanswaag, een beschadiging aan de bekken dan is het voor de vuilbak. voor voorbeelden Selva hobby klok daar staat ook een balanstappen afronder onmisbaar stukje gereedschap
Deze tool is al geruime tijd uit productie en niet meer nieuw te verkrijgen. Zijn broertje voor het zijdelings frezen ipv loodrecht frezen nog wel dacht ik, maar die is voor banden met schroeven en niet echt geschikt voor de balansbanden zonder schroeven. Zal morgen de verschillende versies even op foto zetten
Dit vertelde @wbcoupe mij inderdaad ook, goed opletten dus. Loepje mee zondag en maar kijken wat ik kan vinden. Volgens mij zijn ze nog steeds wel vrij prijzig. Waterpasje lijkt mij ook wel goed dat het erop zit. Thanks voor de tip in ieder geval.
@lassale ik heb ondertussen de tool iets beter gefotografeerd. Het wijst zichzelf uit: spiraal eraf, zwaartepunt bepalen en markeren op de balanswaag, op het aambeeld leggen en frezen op de markering, t is een piepkleine frees
Deze tool gebruik je enkel en alleen voor banden zonder schroeven
Voor balanbanden met schroeven zijn er tal van tooltjes, wij hebben er nog 2
De tool om zijdelings te frezen op de schroef
Je hangt de balans met brug op de conische pin, je houdt de band vast tussen je vingers en dan frees je op de kopse kant van de schroef wat weg
We hebben ook de tool van marshall om dat uit het zicht te doen. Je verwijdert de schroef die lichter moet uit de band, je zet hem op het freesje, dan schroevendraaiertje in de schroefgleuf en ronddraaien en dan terugplaatsen. Je verwijdert dan gewicht uit het zicht.
Er zijn ook nog tools om gewicht van schroeven weg te nemen middels vijlen. Hebben we gehad maar vonden we niet zo praktisch. En eigenlijk bij deze balans moest ik met de tool werken omdat je niet op een band gaat vijlen, maar doorgaans als het een schroevenband is doe ik uit de losse hand vijlen met het oliesteentje om gewicht weg te halen of reglagerondellen steken om gewicht toe te voegen.
Ik ben die markeringen op de balans wel eens tegengekomen, maar nu weet ik dat hier een tooltje voor is.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Mooi, en weer een prachtige reportage van een knap stuk werk.
Wat is het toch een feest om jullie bijdragen van herstel te kunnen lezen.
Fijn dat jullie de tijd willen nemen om dit met ons te delen.
Heb je tips om goede vintage (merk maakt niet uit) buiten de EU te kopen?
Wij hebben hebben alleen horloges die uit de USA en Zuid oost Azië komen, die verkopers zeggen bijna altijd de waarheid als er iets aan een horloge mankeert, Van onze collectie zijn er maar een paar die uit Europa komen. We hebben er uit de USA en zuid oost azië die ook bagger waren maar de verhouding is anders dan in NL/B, nl veel minder bagger dan wat uit onze EU regionen komt
daarnaast is de nodige kennis en kunde ook wel een vereiste en met alleen youtube filmpjes kijken zal dat niet lukken. Zelfs alleen maar de basisopleiding volgen is niet voldoende, als je van school komt kan je juist maar de standaard eta 2832 - 7750 uiteen en ineen steken en correct oliën, herstellen zal verdere inspanning vragen mbt lezen van de nodige vakliteratuur en veeeeeeeeeeel oefenen. In mijn tijd op het einde van de opleiding kwamen de docenten mij vragen hoe iets hersteld kon worden, veel vakkennis is verloren gegaan omdat de huidige zwitserse industrie vooral focust op de standaard massaprodcutie binnenwerken en als regel hanteert “vervangen ipv herstellen” maar wanneer je aan vintage werkt is vervangen niet altijd evident. Ik heb de chance gehad bij een museum bezig geweest te zijn en heb daar naast de literatuur ook veel gelerd mbt oude technieken en herstellingen.
Oh … dat stelt gerust
de verhouding is wel anders:
100 aangekochte in ZO-A zië waarvan 12 bagger dat is dus 1,2/10 - USA: 2/10 bagger en dan de EU: 8/10 bagger
En dan ook nog eens verkocht als goedlopend en geserviced
Die uit Azië waren waarschijnlijk al verkocht als “junk” dus alleen maar een meevaller als het niet zo is
Maar dan stond het er wel bij geschreven, zodat je kon inschatten kan ik het repareren of niet, en heb ik daar de onderdelen voor
Dank u voor het gedetailleerde antwoord! Zo’n uitleg van een expert kan ik zeer waarderen. Fijn weekend gewenst!
U ook een fijn weekend, geniet ervan.
Erg mooi horloge en zie dat alle inspanningen zijn beloond
Mooi werk weer en heel leuk om te volgen. Blijf het ook een interessant merk vinden met veelzijdige modellen. Deze ziet er weer top uit