Rado New golden horse bagger

dit is ie, ziet er goed uit, te goed en dat werd al snel duidelijk bij de timing



Verkocht als gereviseerd, perfect lopend en in topstaat. Dit is in onze boek alles behalve dat. Dit is gewoon bagger. Allez vooruit alles uiteen en de pot in


de issues

  • de wijzerspanning zit in het raderwerk op een wiel en dat wiel was helemaal aan de gort, vervangen met een NOS wiel




de slechte en de goede naast mekaar

  • de incablocs waren omgewisseld en bijgevolg was het veertje aan de voorzijde ook gebroken, gezien de deksteen vooraan dunner is dan achteraan. de incablocs + veertjes zijn vervangen met NOS parts

Montage, we beginnen met de veer en de incablocs



Raderwerk






Montage wijzerwerk en datumwerk




op het wijzerwerk zit een grote fout, al wisten we dat toen nog niet.
gezien de frank nog niet gevallen was, gingen we toen verder met de balansmontage en tussentijdse timing. Amai wat was dat zeg



die amplitude trekt op niets en aan de balans zien we niets en de incablocs zijn vervangen met NOS incablocs. Wat kan het dan zijn!? Het enige waar aan gewerkt is, is de wijzerspanning. die bestaat uit 2 delen, het wiel in het werk en het daarop ingrijpend wiel aan de voorzijde van de mechaniek. Gezien we een NOS raderwerkwiel met wijzerspanning namen, verwachtten we geen problemen met dat wiel. Maar om te testen, een ander gestoken uit een andere mechaniek die deed wat moest en de amplitude bleef laag. Ok dan gaan we kijken naar het 2de wiel dat ingrijpt op het wijzerspanningswiel en ja hoor daar zat het probleem. Dat wiel was een fractie groter en dikker dan wat er in hoorde, maar doet wel alles blokkeren en slecht lopen. Dit wiel is eruit gegooid en een ander erin gestoken, het juiste.

Dat zie je niet als je geen vergelijk hebt. je kan enkel vaststellen dat er iets niet goed is en als je problemen bij de balans / lagering / al het andere in het werk kan uitsluiten dan ga je kijken waar je aan werkte en wat daarop ingrijpt. Waarom steek je een verkeerd wiel in een werk, waarom wissel je incablocs om, waarom knijp je een wijzerspanningswiel kapot en steek je het terug, waarom waarom waarom …

soit toen kregen we dit van timing, nog niet tevreden want een zwaartepunt dat ik voor een jaren 60 horloge te groot vind



Ok dan gaan we de balans afwegen op de balanswaag en dan als je het zwaartepunt hebt gevonden, markeer je dat en ga je op die plek gewicht weghalen. dat doe je met deze tool


en toen kregen we dit, dat lijkt er meer op, een veel gelijkmatiger tijdsverloop in de positionele standen



De automaat module kan er nu op



Gevolgd door wijzerplaat en wijzers



En nu kan het uurwerk de kast in



het ziet er nu zo uit










de eindtiming in de kast



En het pareltje om de pols




Leuk ding, maar deze brokken die voortkomen uit onkunde, komen we zo vaak tegen en ja de beslissing er een einde aan te breien wordt door dit soort baggerwerk enkel maar versterkt. Wat niet wegneemt dat we erg voldaan zijn met dit eindresultaat. @plees en @LVA dat is hier toch gelukt hoor: geen enkel horloge meer gekocht. Het is klaar, gedaan, nu ja er liggen nog 30 verzamelde rado’s om af te werken en 30 verzamelde projecten van door de jaren heen en we hebben er 3 gekregen van de week. Wat we krijgen nemen we met plezier nog aan, maar zelf nog iets kopen, nee die tijd is voorbij. Afwerken en eindigen, hoewel eindigen, de verzamelde horloges moeten periodiek onderhouden worden.

Soit heel content met hoe de new golden horse er nu uitziet en loopt. Zit ook lekker om de pols en zal wss veel draagtijd krijgen. T is geen bagger meer nu :wink:

Nog een prentje uit de catalogus uit 1970


!Rado we love Rado!

109 likes

Weer als nieuw, hulde :+1:

1 like

Wat een metamorfose weer Saar.
En hier was echt een slager/beenhouwer :wink: aan het werk geweest zeg.
Ga dan inderdaad maar eens zoeken waar de fout zit, als je geen referentie hebt. Knap dat je de fout toch gevonden hebt.
Ik geniet elke keer weer van je restauraties.
Stop aub niet…

3 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een bijzonder fraaie herkansing.
Dank voor het delen. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

jawel, niets meer gekocht, niets meer gewenst op 2 nieuwe hedendaagse horloges na (captain cook chronograaf en longines master collection chrono triple date, zal wel ff duren voor die er zijn) en klaar. Mijn handen willen niet altijd meer mee. Speciaal voor jou ben ik nu bezig aan een captain cook met spiraalproblemen: ipv balans compleet te vervangen wat ik normaal doe voor een as of eta, ben ik nu de spiraal aan het richten om nog iets van oefening te hebben voor de jouwe :slight_smile: maar kan dat na 20 december, de examen voorbereidingsperiode begint aankomende week en dan is het hier druk druk druk

5 likes

Prachtig ziet er weer top uit.

1 like

:smiley:

image

:rofl: :+1:

Mooi restauratiewerk weer, goed bezig en idd een plaatje van een Rado :ok_hand:

1 like

en het feest gaat maar door :+1:
draag hem met plezier

1 like

Aiai, ja die verkutselde uurwerken zijn een ramp :grimacing:
Maar de problemen gevonden en verholpen, dank voor het delen weer :+1:

1 like

Bedankt voor het mooie reparatieverslag weer. Hier zaten de problemen wel erg diep en je verwacht ook niet dat er bij eerder werk aan dit horloge zulke onwaarschijnlijke “oplossingen” zijn gekozen.

Van bagger toch weer een mooi horloge gemaakt.

1 like

Zeer interessant! Mooi project en erg goed in beeld gebracht. Rado’s zijn intrigerende horloges, vooral de 1962 Diastars met widia voorzijde, die hebben destijds een nieuwe tonneau-golf (met ronde wijzerplaten) op gang gebracht. Ze worden weer opnieuw uitgebracht, zag ik laatst.

Nu schiet me een Rado-verhaal te binnen waarvan ik de waarheid niet kan achterhalen, omdat ik nog nooit een Rado in m’n handen heb gehad. Het ankertje op de wijzerplaat schijnt vrij te kunnen bewegen, waarbij het zich gedraagt als een opwindrotor en altijd met de zwaartekracht naar beneden hangt. Ik heb ook horen beweren dat het ankertje is gesmeerd met dezelfde olie die voor de robijntjes in het uurwerk wordt gebruikt. Als het ankertje moeilijker gaat bewegen door indrogende olie, zou dat een door de fabriek met opzet ingebouwde indicator zijn die aangeeft dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt van het uurwerk (demontage, schoonmaken, opnieuw smeren, mobtage en afregelen). Klopt dit verhaal? Dat zou wel reuze vernuftig zijn!

3 likes

Weer een prachtig verhaal en leerzame informatie. Kan hier soms wel eens wat boos om worden. Je wordt gewoon genaaid. Jullie hebben de kennis en vervangende onderdelen paraat. Maar heb je die niet ben je mooi de klos. Gisteren ook niet verder kunnen gaan doordat er een prutser ergens mee bezig is geweest en ik geen reserve onderdeel had.

2 likes

de widia’s moeten nog gebeuren, heb er nog een 6 tal liggen. Wij vinden de jaren 60-70 diastars/balboa’s mooier dan de nieuw uitgebrachte. Voor ons zijn de “originelen” iets meer in balans qua formaat, idem voor de heruitgebrachte tradition XXl, dat is een heruitgave van de manhattan en de manhattan V.

Het ankertje beweegt idd vrij oiv de zwaartekracht, leuk om zien. Het 2de deel van het verhaal mbt de smering/onderhoud kan ik noch bevestigen, noch ontkrachten, ik weet het niet. Maar de gedachte erachter lijkt me logisch, t zou zomaar gekund hebben. Wij smeren die ankertjes nooit opnieuw, ze verwijderen is gepriegel en ons maakt het niet echt uit of ze nog makkelijk ronddraaien of niet. Wel een leuk verhaal dat ik ga onthouden en pogen info over te vinden de komende tijd :slight_smile:

1 like

ik word met de regelmaat van de klok niet “wel eens wat” maar gewoon flink boos. Ik heb het er helemaal mee gehad met al dat prutswerk. We kopen al jaren niet meer in de EU, dan koop je gegarandeerd bagger en ja hoor dan koop je weer eens 2 stuks in de EU en t is bagger.

Onderdelen komen met de jaren, in den beginne hadden wij ook niets. Maar langzaam maar zeker verzamel je wat bijeen en op een dag heb je dan t meeste wel liggen. Want wat je in begin niet hebt, koop je, wij kochten dan enkel maar hele mechanieken omdat je daar dan het benodigde onderdeel dat vaak even duur is als een hele mechaniek uit haalt en de rest belandt bij de wisselstukken en dan heb je na 2 decennia wel wat liggen.

Met de ouderdom komt er ook “slijtage” op de handen en dat tesamen met het prutswerk en de bagger die meer en meer de standaard wordt, besloten we gewoon te stoppen. Vergeleken met toen we begonnen en nu, is het nu hedentendage huilen met de pet op kwestie bagger en dan die prijzen zeg, de lol is er wel wat af. Uiteindelijk zijn we tevreden met wat we hebben, genieten we van wat we hebben, moeten we wat we hebben periodiek onderhouden en willen we op middellange termijn eindigen met 2 hedendaagse chrono horloges van de merken die we verzamelden, ie rado en longines en dan is het echt rond.

Veel sleutelplezier gewenst in de toekomst en die wisselstukken, niet te veel zorgen in maken, dat komt. Rome was ook niet gebouwd op 1 dag, geduld en voor je het weet ben je 5 jaar verder en heb je al een hele hoop liggen. Spreek er me maar terug op aan over 5 jaar van nu, als je het niet vergeet :wink:

8 likes

Een prachtige Golden Horse, met een zwarte wijzerplaat. Mijn favoriet. Mooi dat ie weer hersteld is.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je de Bergen 4999 gebruikt.

1 like

Prachtige Rado, en wat een vakwerk weer. Een balans zo opnieuw balanceren, wow dat is next level voor mij.
Mooie aanvulling op jullie prachtige collectie. :ok_hand:

1 like

Dat had ik ook met die 30t2 laatst. Uren lang die spiraal netjes proberen te krijgen en maar de begrenzingsstiften naar binnen zetten omdat iemand ze wegslijpt. Het voelt als beunen maar je moet iets om het weer werkend te krijgen… ik vraag me toch af wie of wat zon dingen verkloot. Sommige dingen zijn echt kapot maken. Een spiraal verbuigd niet zomaar, begrenzingsstiften zijn niet zomaar weggeslepen….

Wel forse restauratie hier met die Rado. Mooi om te lezen :smile:. Ik heb twee uurwerken liggen die ook aan alle kanten klaar waren en nu alleen nog de balans gebalanceerd moet worden. Deze zondag staat een goede balanswaag voor een schappelijk prijsje nog op de doelenlijst. Leuk om men handen daar een keer aan vies te maken.

3 likes

Ik zal morgen wat meer detailfoto s nemen van de tool. T is eigenlijk gewoon een freesje waarmee je materiaal van de balansband wegfreest. Doordat het freesje doorheen een geleidingsbus gaat kan het niet uitschieten en uitlopen. Het aambeeld is een “half” aambeeld waardoor je de as langs het aambeeld positioneert en de helft van de band op het aambeeld. Wel de spiraal verwijderen en vooraf je zwaartepunt op de balanswaag bepalen en markeren en dan beetje bij beetje weghalen en vooral beetje bij beetje, t is al snel teveel als je ineens doorfreest.

1 like

Ga het zien. Volgende week vliegen we er voor een midweek naartoe. Heb je nog tips voor leuke vintage horloge zaken? Laat maar horen.

Ik krijg hem alleen niet meer echt gevonden op het internet. Misschien kan ik zelf wel iets soortgelijks maken… hoe klein zijn de freesjes die je hier voor gebruikt?

1 like