dit is ie, ziet er goed uit, te goed en dat werd al snel duidelijk bij de timing
Verkocht als gereviseerd, perfect lopend en in topstaat. Dit is in onze boek alles behalve dat. Dit is gewoon bagger. Allez vooruit alles uiteen en de pot in
de issues
- de wijzerspanning zit in het raderwerk op een wiel en dat wiel was helemaal aan de gort, vervangen met een NOS wiel
de slechte en de goede naast mekaar
- de incablocs waren omgewisseld en bijgevolg was het veertje aan de voorzijde ook gebroken, gezien de deksteen vooraan dunner is dan achteraan. de incablocs + veertjes zijn vervangen met NOS parts
Montage, we beginnen met de veer en de incablocs
Raderwerk
Montage wijzerwerk en datumwerk
op het wijzerwerk zit een grote fout, al wisten we dat toen nog niet.
gezien de frank nog niet gevallen was, gingen we toen verder met de balansmontage en tussentijdse timing. Amai wat was dat zeg
die amplitude trekt op niets en aan de balans zien we niets en de incablocs zijn vervangen met NOS incablocs. Wat kan het dan zijn!? Het enige waar aan gewerkt is, is de wijzerspanning. die bestaat uit 2 delen, het wiel in het werk en het daarop ingrijpend wiel aan de voorzijde van de mechaniek. Gezien we een NOS raderwerkwiel met wijzerspanning namen, verwachtten we geen problemen met dat wiel. Maar om te testen, een ander gestoken uit een andere mechaniek die deed wat moest en de amplitude bleef laag. Ok dan gaan we kijken naar het 2de wiel dat ingrijpt op het wijzerspanningswiel en ja hoor daar zat het probleem. Dat wiel was een fractie groter en dikker dan wat er in hoorde, maar doet wel alles blokkeren en slecht lopen. Dit wiel is eruit gegooid en een ander erin gestoken, het juiste.
Dat zie je niet als je geen vergelijk hebt. je kan enkel vaststellen dat er iets niet goed is en als je problemen bij de balans / lagering / al het andere in het werk kan uitsluiten dan ga je kijken waar je aan werkte en wat daarop ingrijpt. Waarom steek je een verkeerd wiel in een werk, waarom wissel je incablocs om, waarom knijp je een wijzerspanningswiel kapot en steek je het terug, waarom waarom waarom …
soit toen kregen we dit van timing, nog niet tevreden want een zwaartepunt dat ik voor een jaren 60 horloge te groot vind
Ok dan gaan we de balans afwegen op de balanswaag en dan als je het zwaartepunt hebt gevonden, markeer je dat en ga je op die plek gewicht weghalen. dat doe je met deze tool
en toen kregen we dit, dat lijkt er meer op, een veel gelijkmatiger tijdsverloop in de positionele standen
De automaat module kan er nu op
Gevolgd door wijzerplaat en wijzers
En nu kan het uurwerk de kast in
het ziet er nu zo uit
de eindtiming in de kast
En het pareltje om de pols
Leuk ding, maar deze brokken die voortkomen uit onkunde, komen we zo vaak tegen en ja de beslissing er een einde aan te breien wordt door dit soort baggerwerk enkel maar versterkt. Wat niet wegneemt dat we erg voldaan zijn met dit eindresultaat. @plees en @LVA dat is hier toch gelukt hoor: geen enkel horloge meer gekocht. Het is klaar, gedaan, nu ja er liggen nog 30 verzamelde rado’s om af te werken en 30 verzamelde projecten van door de jaren heen en we hebben er 3 gekregen van de week. Wat we krijgen nemen we met plezier nog aan, maar zelf nog iets kopen, nee die tijd is voorbij. Afwerken en eindigen, hoewel eindigen, de verzamelde horloges moeten periodiek onderhouden worden.
Soit heel content met hoe de new golden horse er nu uitziet en loopt. Zit ook lekker om de pols en zal wss veel draagtijd krijgen. T is geen bagger meer nu
Nog een prentje uit de catalogus uit 1970
!Rado we love Rado!